Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help! met raglan minderingen mouw

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help! met raglan minderingen mouw
    Posted: 11 Februari 2014 om 09:12
Hallo ik heb bij hobbydoos een bergere de france patronenboek 2013/2014 gekocht, met de wol van patroon 720-trui.

Ik heb het voorpand al en achterpand, nu ben ik met de mouw bezig. Maar kom maar niet uit hoe ik de raglan mindering moet doen. Ik heb al gegoogled, daar niets gevonden/ hulp gevraagd. Maar bij gebrek aan goede breisters in mijn omgeving kom ik toch hier terecht.
Het gaat om het volgende stuk:

(Ik heb nu 56 steken op mijn naald)
Raglan:
Op 50 cm (110 nld.) totale hoogte aan beide kanten 2st. afkanten,(dat stukje snap ik nog wel) dan links minderen als voor het rugpand en tegelijk rechts als voor het voorpand, dan rechts elke 2e nld. 1x7 st, 1x3 st. en de overige 4 steken afkanten.

Ik snap voornamelijk niet wat dat 1x7st en 1x3st. betekend.......Want als ik 2x 7 st. afkant en 2x 3 dan heb ik meer dan 4st. over, of is dat helemaal niet wat ze bedoelen....?
De trui is al heel ver ik zou hem graag afwillen maken, kan iemand mij helpen met dit "vertalen"??
Alvast bedankt!!
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 09:32
er staat niet 2x afkanten maar relchts elke 2e nld.
en links minderen als voor het rugpand niet vergeten , als dat moet tenminste
Back to Top
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 09:36
Bedankt voor je reactie.

Oke, dus gewoon elke 2nld minderen. Maar waar staat die 1x7st., 1x3 st voor??

Alvast bedankt ;)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 09:40
1x7 steken wil zeggen dat je 7 steken tegelijk afkant. Anders had er 7 x1 gestaan, dus in de 2e naald 1 x 7, in de 4e naald 1x3 steken afkanten. Ben je dan al bij de schouder? Vaak wordt de schouder afgeschuind, omdat de meeste vrouwen geen rechte schouders hebben, maar een beetje afhangend.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 09:42
ik lees t zo;elke 2e nld 1x 7,1x3.
je breit 1 nld dan moet je de 2e nld 7 afkanten, nld 3, is dan weer nld 1 .  dan 3 afkanten

maarre vind patroonlezen ook altijd lastig, maar dit is wat ik er van bak
Back to Top
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 09:59
Dit is het schema en de tekst:

Ik heb voor het gemak de tekst: maar op 3 st. van de kant ipv. 2, even weggelaten dat heeft verder niets met mijn vraag te maken.

Maar inderdaad het soms net geheimtaal :)
En dan kom je al zover om op zo'n klein stukje tekst vast te lopen, ik heb het al 100x gelezen.

En als ik dan die 1x 7st. afkant in de 2e naald en dan in de 4e naald 1x 3 st. afkant. dan is dat het? ( en dan aan de rechterkant.
En dan gewoon doorgaan met het minderen tijdens het breien van die 3st. steek uit de kant. n dat tot je 4 steken over houd????
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:05
Ik kan de tekst niet zien, dus ik kan je niet verder helpen. Maar ik heb het idee dat je een raglanmindering moet doen tussen die eerste 2 steken afkanten en de 1x7, meestal is een raglanmindering twee steken samenbreien of een overhaling, na de kantsteek. Volgens mijn berekening doe je dat tot je er 14 overhebt, dan pas de mindering van 7x1, 3x1 en 4 steken afkanten.

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:05
Ik ga het ook nog eens proberen .

Je hebt je voorpand en achterpand klaar .Daar heb je raglan minderingen voor gemaakt . Kennelijk zijn de minderingen voor voor -en achterpand verschillend .

Je bent nu op een hoogte aan gekomen dat je moet minderen Je mindert eerst aan weerszijde die twee steken . Dan zet je je minderingen voort zoals je bij voor en achterpand hebt gedaan . Als je alle minderingen hebt gedaan ,dus net zo vaak als bij je panden ga je die 1x 7 1x3 en tot slot die 4 steken afkanten .
Dat is wat ik ervan begrijp
Back to Top
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:06
Nogmaals, hopelijk is het nu wel te zien:
[IMG][/IMG]
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:09
Op je schema tekening is duidelijk te zien dat er bij je mouw bovenaan links een ronding zit . Dit zijn volgens mij die 1x 7 1x3 en tenslotte die 4 steken
Back to Top
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:13
bedankt, super al die ervaren hulp ;).

Dan ga ik dus die raglan minderingen maken tot ik 14 steken over heb.
En dan eerst 7 st. minderen aan de rechterzijde, dan weer 1 nld. terug met niets,
dan weer 3 st. minderen aan de rechterzijde, dan weer terug met niets minderen, en dan die laatstse 4st. afkanten.
Zoiets????

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:24
Ja zoiets . Ik heb geen idee hoe vaak je hebt moeten minderen bij je voor en achterpand . Maar als het goed is kom je op die 14 steken uit . Je kunt het narekenen .

Je 2e mouw brei je in spiegelbeeld denk daaraan

succes en vraag gerust als je het nog niet snapt of als je berekening niet klopt
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:24
Daar lijkt het op, maar als je straks zo ver bent (na de minderingen zoals bij voor en rugpand) zie je het beter, dan zie je ook precies hoeveel steken je nog op de naald hebt staan. P.S. Als je het hier leuk vindt, kun je je voorstellen bij "even voorstellen" en dan af en toe eens terugkomen, b.v. om je trui te showen, dan gaan wij oh en ah roepen Smile
Back to Top
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2014 om 10:38
Ja die berekening klopt!

Ik moest voor het voorpand 18st minderen, voor de rug 20st, dus 38.

En ik startte met de mouw met 56 steken, -4 van het eerste afkanten, -die 38. dan hou ik inderdaad 14 steken over!!
ben erg blij!

Ik ga het afmaken, dan zal ik hem inderdaad even showen hier. Kan wel nog een weekje duren (ga niet zo snel). Maar ik laat aan het einde van deze mouw wel weten of het in de praktijk ook gelukt is ;)

Nogmaals super bedankt!
Back to Top
Lysette View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lysette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2014 om 11:03
Ik heb gisteren de mouw afgemaakt. het klopt helemaal. Dus nu de volgende, daarna kan ik hem in elkaar zetten.
bedankt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2014 om 11:09
Dat is fijn. Voor mij is dit het hoofddoel van het forum: iemand op weg helpen die in een patroon even de kluts kwijt is. En dat we dan allemaal samen gaan denken en eruit komen. Ik hoop dat we je nog vaak kunnen helpen, tot jijzelf in staat bent om anderen te helpen.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns