Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

punthoofd van stekenverhouding

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: punthoofd van stekenverhouding
    Posted: 20 Februari 2014 om 16:57
Ben bezig met het haken van een truitje.
Stekenverhouding moet zijn 22 steken is 10 cm met haaknld 3.5
Met maken van proeflapje had ik teveel steken. Dus... Nieuw lapje met haaknld 3. Verhouding was toen 22 steken 10.4 cm
Dacht bij mezelf dat moet te doen zijn.

Nu met het orgineel bezig, kom ik met haaknld 3 op 20 steken per 10 cm. Dus toch nog niet goed.

Alleen om nu met haaknld 2.5.te gaan werken.
Pfff lijkt me niet fijn met het garen dat ik heb.

Moe word ik ervan [:s

En de bloemvierkantjes, dus de onderkant van het truitje is al klaar. Met haaknld 3.5
Bedoeling is dat voor en achterpand er aan vast gehaakt word.

Iemand tips misschien?
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2014 om 17:03
Is de bloemenrand dan ook niet te groot?
Ik denk dat je dan toch met dezelfde haaknld moet werken als de bloemen, anders gaat het volgens mij trekken.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2014 om 17:05
De bloemenrand is niet te groot.
De vierkantjes moesten 6x6 zijn en dit klopte precies met haaknld 3.5

Vandaar dat ik nu dus ook zo baal. Overgang tussen 3.5 naar 3 leek mij wel kunnen.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2014 om 17:15
Als ik door ga met dezelfde haaknld, dan zou ik het patroon moeten aanpassen. En weet niet of dat gaat lukken.

Het patroon is drops 136/23
Het lukt me even niet om www erin te zetten.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2014 om 17:53
Ik heb het truitje bekeken (leuk ding) en zou mij voorlopig van die stekenverhouding niets aantrekken.
De vierkantjes kloppen zeg je, dus wat kan er al mis gaan? Niet veel. Gewoon de steken opnemen om in de hoogte te haken zoals aangegeven en dan kijken of de breedte van het totaal is zoals hij zijn moet. Soms valt een proeflapje anders uit als de hele lap. Even verstand op nul en beginnen. Daarna zie je wel verder. Wat dat eventuele aanpassen betreft valt dat meestal mee. Is het te smal meerder je steken tot de goede breedte, is het breed een paar steken minder. Daarbij even kijken naar de maat groter of kleiner waar eventueel het aantal steken staat dat jij nodig hebt. Komt goed, anders roepen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2014 om 20:17
Dank je wel lidwina, ga morgen gewoon verder waar ik gebleven ben en zie daarna wel even verder. Bedankt voor je aanmoedigende woorden
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 09:17
Heb het nog even bekeken.
En de breedte van de bloemvierkantjes klopt redelijk. Is een halve cm groter dan staat aangegeven
Ik heb mt M genomen. Alleen nu bij het voorpand gedeelte zou hij volgens mij 44cm moeten zijn. En dat is dus absoluut niet zo.
Hij is zelfs 48 cm. Hihihihi strakjes word het een tent denk ipv een truitje. Ga eens goed ervoor zitten straks
Meten en bedenken
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 09:21
Dus het wordt te breed. Klopt het totaal aantal steken dat je opgenomen hebt? Zoja en dan dus te breed met jouwhaakmanier. Haak je in de eerstvolgende toer hier een daar een steek samen totdat je de goede breedte hebt.
Moet wel zeggen dat ik het vreemd vind. Het verschil vind ik zo groot dat ik eigenlijk denk dat er iets niet klopt met het opnemen van de steken. Ik ga toch nog eens naar het patroon kijken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 09:35
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=136&d_id=23&lang=nl
We hebben het dus over dit truitje?
Je hebt dus 96 steken opgenomen. 22 steken zou 10 cm moeten zijn. Dus de hele breedte 44 cm. Jij hebt 48 cm zeg je. Bij de schematekening staat ook dat het bij de heupen 48 moet zijn. Bovendien denk ik bij maat M dat je die 48 ook echt nodig hebt. Aangenomen dat M overeenkomt met maat 40. in de Burda staat voor maat 40, heupwijdte 98 en taillewijdte 74, lijkt mij dus wel te passen. Trouwens, houdt de hele lap eens voor jezelf en kijk, of leg het op een ander kledingstuk. Het gaat er toch om dat het past en niet het dat het met het patroon klopt!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 10:48
Hoi lidwina.
Je komt automatische op het juiste aantal steken.
De bloemvierkantjes worden in de rondte aan elkaar gezet. Vanaf daaruit moet je in elk lusje drie stokjes zetten.96 steken dus. Vandaaruit ga je verder met het patroon. Dus mijn steken aantal klopt.
De 44 cm staat net boven het bloemvierkantje (het onderste gedeelte) dus lijkt mij dat dat de overgang is van onderkant naar voorpand in patroon.
Moet ook bij 26 cm gaan meerderen.Daar ben ik nu. En dat om de 2 cm. Dan zou ik volgens schema als ik klaar ben met die meerderingen op 47 cm uit moeten komen. Als ik hem voor hou dan is de onderkant bij de heupen goed, maar ben ik bang dat hij bovenin te wijd gaat worde.
Dus geen redelijk strak truitje. Pfff lastig hoor hihihi
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 10:49
Ohhh en we hebben het idd over hetzelfde truitje
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 10:58
Heb hem net even voor ander kledingstuk gehouden.
Onderkant is prima. Bovenkant (dus overgang bloemvierkantjes naar streep patroon) is wijder.dus loopt bij mij als waren recht omhoog en is niet getaileerd.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 10:59
Dan meerder je toch gewoon minder steken zodat je uitkomt bij het aantal steken van maat S bv.
Ik zou dan de meerderingen wel verder uit elkaar doen. Voor de lengte houd je dan weer jou maat aan., renzij je klein bent, maak je het iets korter. Bij het armsgat waarschijnlijk ook minderen zoals S. Bij de mouw moet je even opletten. Of je weer naar maat S overgaat voor de breedte, maar dat komt goed.
Niet zo moeilijk doen. Haak- en breiwerk rekt en daar valt wel te smokkelen.
Wat heb je voor garen? Als het katoen is, houdt er dan rekening mee dat katoen krimpt. Ik heb een katoenen vestje in de machine gewassen, mocht, maar ik moet het iets breder gaan maken. ( Ik kan natuurlijk ook dikker geworden zijn!!!!)
Ik zie nog dat hij niet getailleerd is nu. Minder wat steken. Kun je bij haakwerk een beetje verdelen. Bv waar een figuurplooi zou komen. Ongeveer 10 cm aan weerskanten van het midden 2 steken samen en dat een paar toeren boven elkaar. Aan de zijkanten zou je dan toch kunnen meerderen. Natuurlijk steeds even controleren. Heb je per toer al 2 steken minder. Het is natuurlijk ook een optie om over de hele breedte minder steken op te nemen. Maar daarvoor zou ik het werk in mijn handen moeten hebben om dat te zien. Ik ga het patroon nog eens bestuderen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 11:00
Ik gebruik Natura
100% katoen
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 11:05
Bedankt voor alle tips lidwina en fijn dat je even met me mee hebt gekeken. Ik heb dit probleem echt altijd.
Met alles wat ik gemaakt heb tot nu toe.
Het is uiteindelijk te groot/tent.
En dat wil ik niet met dit truitje
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 11:09

Je moet voor jou maat 8 vierkantjes aan elkaar haken. Doe er 7. Zo te zien zijn die bloemen een tamelijk los patroon, die rekken vast heel erg. Probeer maar. Dan kom je vanzelf op minder steken uit. Proberen!!

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 11:16
Zo op het plaatje te zien lijkt het na de bloemenrand smaller te worden. Is het mogelijk om na de rand met een kleinere maat verder te haken. De st opnemen en daarna wat minderen tot je aan het st aantal bent van de maat kleiner?

Wel een leuke trui trouwens!
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 12:12
Hihihi lidwina. Weet je dat mijn man dat ook riep. Er kan wel een vierkantje af :)
Maar dan is hij bij de heupen te strak.daar hadden we meteen naar gekeken. Ik denk dat ik het patroon gedeelte uithaal. Alsnog 96 steken opzet.en vanaf daar minder tot de S maat en vanaf daar verder kijken. Idd wat jij zegt cully, maar ook lidwina kwam daar al mee. Alleen moet ik even kijken hoe te minderen. Moet van 96 naar 84 steken. En dat moet dan (ivm meerderen bij 26 cm) in 1 toer gebeuren. In dit geval toer met vasten. Dus denk twee vasten samen haken het mooist is. En dan onderverdeeld over gehele toer.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 12:14
Hihihi, lijkt we een boekverslag te worden.
Het is idd een hele leuke trui.
Nou... Ik ga maar eens uithalen. Gelukkig is dat sneller gedaan dan het er weer aanhaken Whahahahaha
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2014 om 12:17
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Zo te zien zijn die bloemen een tamelijk los patroon, die rekken vast heel erg.



Dat klopt idd dat ze rekken
Je gaf aan dat katoen ook krimt met wassen.
Het blijft lastig. Want net wat je zei, je wilt graag dat het past als het af is :)
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns