Oud Paasgebruik |
Reageer |
Autheur | |
omajan
Hobbyguru Lid sinds: 21 Februari 2013 Locatie: Drenthe Status: Offline Points: 1294 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 Maart 2014 om 23:46 |
Wij kregen vroeger als kind ( ik ben nu 64) voor Pasen altijd een gehaakt paasnetje met daarin een sinaasappel, een hardgekookt geverfd ei, walnoten,hazelnoten, suikereitjes en paar chocolade eitjes, een zogenaamde poasbuul. Dit was geloof ik vooral gebruik in het noorden van het land. zelf ben ik in de provincie Groningen geboren.
Ben nu paasnetjes voor mijn kleinkinderen aan het haken om die dan gevuld met Pasen te geven.Ik vind het leuk dit oude gebruik door te geven. (Voor patroon even gespeurd op internet.) Zijn er meer hobbydoosjes bij wie dit gebruik bekend is of misschien andere paasgebruiken? Groetjes Omajan |
|
rosaa
Hobbywonder Lid sinds: 25 Augustus 2013 Locatie: nederland Status: Offline Points: 438 |
Post Options
Thanks(0)
|
ach dat is zeker leuk zeg, wij kregen vroeger chocolade paaseitjes of paashaas bij het ontbijt, dat heb ik ook altijd bij mijn eigen kinderen gedaan, die gezichtjes s'morgens bij het paasontbijt, ach soms verlang ik er naar terug, als ik later kleinkinderen krijg wil ik dat ook weer doen
|
|
petra57
Hobbywonder Lid sinds: 26 Januari 2013 Locatie: steyl Status: Offline Points: 502 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bij ons was het de bruik in het zuiden van het land, om eieren in de tuin te verstoppen waar wij als kinderen ze dan moesten zoeken .
|
|
Geniet van het leven
|
|
Cully
Hobbyguru Lid sinds: 29 Augustus 2012 Status: Offline Points: 3834 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik kreeg van mijn oma meestal zo'n verrassings chocolade ei.
En bij oma ook eieren verstopt in huis en bij mooi weer ook in de tuin. Op goede vrijdag krukkels rapen en eieren verven. Op paasochtend als ontbijt krentenbrood met krukkels (alikruiken). |
|
Geerlig
Hobbyguru Lid sinds: 12 Februari 2014 Locatie: Anna Paulowna Status: Offline Points: 4155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Is mijn niet bekend maar wij hadden een vaste trommeltje. Uit school kregen we wel een snoepje bij de thee maar het snoepje deden we dan in het vaste trommeltje. Tot de paas. Dit was een oud katholiek gebruik.
|
|
Oepske
Hobbyguru Lid sinds: 31 Maart 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1291 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wij mochten op Pasen briefjes zoeken op een speeltuintje in een stukje bos. Die werden dan omgeruild voor een zakje paaseitjes, en je kreeg een stempel op je hand. Zo was er voor ieder kind een zakje eitjes gereserveerd.
Ik was de jongste thuis en vond zelf nooit de briefjes, maar die werden me wel doorgegeven door één van mijn broers of zus
|
|
Grx
|
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8325 |
Post Options
Thanks(0)
|
mijn Moeder kwam uit de buurt van Wolvega, Weststellingwerf
en nu je het zegt Omajan wij kregen dat ook en ze hadden een paasvuur |
|
oant Sjen
|
|
omajan
Hobbyguru Lid sinds: 21 Februari 2013 Locatie: Drenthe Status: Offline Points: 1294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja hier ook veel Paasvuren Bloem, al is er de laatste jaren wel veel discussie over en zijn er veel tegenstandersmet het oog op luchtvervuiling,
Zelf vind ik ze er hier echt bij horen. |
|
hhoekstra
Duizendpoot Lid sinds: 01 Maart 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ken wel de palmpasentak met een zoet broodje in de vorm van een haantje en heel veel snoep als versiering. Verder weet ik het niet zo. Mijn vader was bakker in Amsterdam en wij woonden boven de bakkerij. Tradities (opgemaakte chocolade eieren, paasbrood, etc.) werden ter plekke bedacht. Als het maar verkocht. Maar de palmpasentak werd georganiseerd door de kerk en het buurthuis. We gingen ook in optocht door de buurt heen.
|
|
Hanny
|
|
Geerlig
Hobbyguru Lid sinds: 12 Februari 2014 Locatie: Anna Paulowna Status: Offline Points: 4155 |
Post Options
Thanks(0)
|
De paastak word na de mis hier aan zieke mensen uitgedeeld.
|
|
JokeP
Hobbyguru Lid sinds: 25 Juli 2012 Status: Offline Points: 1570 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bij ons thuis werden er binnen altijd chocolade eitjes en beestjes verstopt. Dat heb ik voor mijn kinderen ook gedaan tot nog maar een paar jaar terug (oudste was toen 24, jongste 16). Oudste kwam er voor naar huis (woonde al op zichzelf)
|
|
Groetjes,
Joke Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present. |
|
Lelie
Hobbyguru Lid sinds: 14 Juni 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 1547 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bij ons is er altlijd een boterschaapje en paasstol met paasontbijt En chocolade eieren zoeken, mn moeder maakte er altijd een sport van om ze op de raarste en moeilijkste plekken te verstoppen.
|
|
Hulten1
Hobbyguru Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2354 |
Post Options
Thanks(0)
|
Het vastentrommeltje Het vasten begon op "aswoensdag" na de carnaval met een askruisje halen in de kerk. Dan 6 weken lang alles in een trommeltje wat je kreeg. Na 3 weken (halfvasten) mocht het trommeltje heel even open om er een dingetje uit te halen. Daarna ging het weer dicht tot pasen. Ook herinner ik me Palmpasen. Met een paasstok met daaraan snoep, manderijntjes in optocht door de straat.
|
|
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
|
hhoekstra
Duizendpoot Lid sinds: 01 Maart 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Voor de kleinkinderen verstopte ik paaseitjes. s'Avonds zodat ik wel gewoon redelijk in bed kon blijven liggen. En toen we wakker werden zat er een egel, een kat twee eksters en nog wat klein vogelspul in mijn chocoladesurprise. Twee intens verdrietige jongetjes zonder eitjes en ik kon op mijn blote voeten in een onooglijke pyjama alsnog de regen en de tuin in om de reserve eitjes te verstoppen. Daar was niks "Bunny" aan.
|
|
Hanny
|
|
breimaan
Hobbywonder Lid sinds: 25 December 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 851 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wij kregen vroeger thuis ook zo'n kleurig netje met suiker eitjes erin.
En we waren er altijd erg blij mee. |
|
http://breimaan.blogspot.com/
groetjes, breimaan |
|
Frea H.
Hobbyguru Lid sinds: 07 April 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3377 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bij ons was er ook het vastentrommeltje en de palmpasentak .
|
|
|
|
haakAB
Hobbywonder Lid sinds: 07 Januari 2012 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 549 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wij kregen ook altijd een paasnetje. Ieder jaar hetzelfde netje, gevuld met idd walnoten, een groot chocolade-ei en verder wat kleine chocolade-eitjes. Mijn oma kwam uit Zwolle, maar ik weet niet of het daar ook traditie was
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |