oude handvaardigheid; textiel gelijmd op papier |
Reageer | Pagina 12> |
Autheur | |
Judy
Hobbyguru Lid sinds: 15 Juni 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1614 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 December 2014 om 22:22 |
Onlangs zag ik bij iemand thuis 2 prachtige oude handgemaakte schilderijen.
De oudere dame heeft zelf prachtige kleding van de barokke jurken met een onzichtbare lijm op een oude prent gelijmd. Tevens heeft ze het balsahout (van sigarenkistjes) gebruikt voor de armen en beentjes van de kinderen. Alle details; kraaltjes als knoopjes, kantjes etc. zijn tot in de piepkleinste details uitgevoerd. Ze heeft dit zelf als jonge vrouw van een oud vrouwtje geleerd. HET IS EEN PRACHTIG 3 DIMENSIONAAL SCHILDERIJ! VRAAG; wie weet hoe deze techniek heet? en wie weet waar er iets meer over te vinden is. Ik zal proberen een foto te maken als ik weer bij deze dame kom. Eerder heb ik een soortgelijk (nog veel ouder) schilderij gezien, waar er meer van in een museum zouden hangen.
|
|
groetjes,
geniet en leef in het hier en nu. |
|
Judy
Hobbyguru Lid sinds: 15 Juni 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1614 |
Post Options
Thanks(0)
|
E
Bij een soortgelijke prent lijmde deze mevrouw de jurken en de paraplu er met prachtige stoffen (velours, kant, kraaltjes etc) in 3 d techniek geplooid erop
|
|
groetjes,
|
Cully
Hobbyguru Lid sinds: 29 Augustus 2012 Status: Offline Points: 3834 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mooi!
Ik heb geen idee hoe dit moet, maar zat te denken.... Ik zou voorzichtig bijv de jurk overtrekken op overtrekpapier. Dan kun je dit gebruiken om het uit stof of ander materiaal te knippen. De stof versieren en als je tevreden bent op het orgineel plakken. Je zou misschien ook nog versteviging onder je stof kunnen plakken / strijken, zodat het minder snel gaat rafelen. Zou de dame het je niet kunnen leren? Dat ze zegt hoe en wat je het moet doen en jij het dan uitvoert? |
|
Cully
Hobbyguru Lid sinds: 29 Augustus 2012 Status: Offline Points: 3834 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ken trouwens wel kleding, met ook 'zoiets'. Donaldson had / heeft bijv een blousse met achterop Mickey Mouse geborduurd, met een ribfluwelen broek aan en een gebreide trui. Dat heet applicaties, heb ik zelf ook wel gedaan met de borduurmachine.
|
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
Hoe het werkt bij 'appliceren'is mij bekend, maar dit is een hele andere techniek.
De stoffen; velours, zijde etc. worden gelijmd met onzichtbare lijm en de stoffen worden niet plat maar 3 dimensionaal; bijv. met naden, plooien, bolvormig etc. erop gelijmd.
Ik werk in de thuiszorg en kom alleen mijn zorgtijden bij deze dame. Tevens zou ik eerst de lapjes moeten gaan verzamelen en alle accessoires en daarnaast nog een geschikte prent moeten vinden. Ik denk niet dat het uitvoerbaar is. Maar het intrigeert me wel, hoe deze kunstvorm heet. er zouden er zelfs in een museum hangen in Frankrijk. |
|
groetjes,
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Je zou je vraag aan musea kunnen stellen, er is vast wel een raparateur, die weet hoe die techniek heet en waar je meer informatie kunt vinden.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
helaas zou ik niet weten welk museum ik zou kunnen benaderen. Wel via pinterest wat soort gelijks gevonden. Geen hele oude prenten die 3 dimensionaal aangekleed zijn.
|
|
groetjes,
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8325 |
Post Options
Thanks(0)
|
hier lijkt het wel een beetje op .
alleen word dit met lint gedaan.http://www.dicraft.co.za/blog/box-full-of-lessons/ http://www.dicraft.co.za/blog/[URL= ] |
|
oant Sjen
|
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
dat zou het idd wel eens kunnen zijn bloem, ik heb op stumpwork gezocht en kwam op bijna dezelfde link uit.
http://www.dicraft.co.za/blog/how-to-make-stumpwork-shapes/ |
|
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik zou beginnen met textielmusea, maar ook het rijksmuseum proberen, die hebben een prentenkabinet. Oude-ambachtenmusea?
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
rijodesign
Duizendpoot Lid sinds: 30 Juni 2014 Status: Offline Points: 137 |
Post Options
Thanks(0)
|
Je bedoelt waarschijnlijk zoiets als in onderstaande link.
http://www.pinterest.com/dedibc/lady-ruban/ |
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
textiel museum gemaild. Kreeg ik snel en een aardig antwoord terug, maar ze hebben alleen fabrieksmatige textiele zaken.
Ook ik was inmiddels de lint varianten tegen gekomen evenals de rokken van oude zakdoekjes met kanten randen. Het plaatje links op de pinterest site lijkt er het meeste op, maar is nog te plat. In de schilderijen/op de prenten van deze mevrouw zijn luxe lapjes (velours, satijn, geen lint) gebruikt en deze zijn er met een speciale lijm (af en toe ziet mw. nog wel eens tube in de winkel, ze weet de naam niet meer) . De textiel is echt 3 dimensionaal verwerkt. De plooien en de bolling lijken er met de hand in gemaakt te zijn. Verder zijn de knopen er op geborduurd zoals bij het stumpwork. Ook deze link had ik al gevonden. Zal deze cliente nogmaals een keer bellen en vragen of ze zich nog meer herinnert. Een andere cliente in dezelfde buurt had ook iets dergelijks hangen. Deze was alleen niet zelf gemaakt. Het was een nog oudere prent (vergeeld) waarop een dame met een velours mantel op stond met nerts afgezet. Het was een deel van een serie. Deze mevrouw had er maar 1. Deze was heel gedetailleerd en kunstig afgewerkt.
|
|
groetjes,
|
rijodesign
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb nog iets gevonden. Denk dat dat meer is wat je bedoelt.
Volgens mij is het meer de vroegere thuisvlijt of folkart. http://www.mitzismiscellany.com/2013/06/resurrecting-crafts-of-the-past.html |
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
ja, dat lijkt er meer op. Ik vind er ook meer te koop, maar dan weet ik nog steeds niet hoe het gedaan wordt.
http://www.ebay.com/itm/Vintage-La-Mode-Illustree-Paris-Fabric-Embellished-Shadowbox-Picture-Print-Godey-/151511280618 krijg de afbeelding er niet meer in geplakt. |
|
groetjes,
|
rijodesign
Post Options
Thanks(0)
|
http://www.victorianornaments.com/Make%20Ornament.html
misschien heb je hier wat aan. Dat maakt de werkwijze een beetje duidelijk. |
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
wow, he heb je die gevonden?
Daar heb ik wel iets aan.
|
|
groetjes,
|
rijodesign
Post Options
Thanks(0)
|
Via textile embellished paperdolls of iets in die richting kwam ik op pinterest en zo weer op die link.
|
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
Dank je wel. soms moet je net de goede zoekwoorden hebben om iets te kunnen vinden.
|
|
groetjes,
|
Judy
Post Options
Thanks(0)
|
Inmiddels weer met de dame gesproken. Een stuk verder gekomen. Ook foto's gemaakt. Deze moet ik nog downloaden om ze hier te kunnen plaatsen.
Verder heeft ze de papieren poppen geplakt op uitgezaagd hout (van sigarenkistjes) De stofjes worden eerst versierd met bijv. borduursteekjes en eventueel geregenof gestreken om het te plooien. Daarna wordt het op het papier gelijmd met textiellijm/alleslijm die geen vlekken na laat. Haar werkstukken zien er nog perfect uit van kleur. Ze verzamelde de stofjes/kantjes/randjes en zelfs een prachtig miniatuur papagaaitje op rommelmarkten. Ze heeft de 'Paper dolls' gekopieerd uit Victorian Fashions AndCostumes From Harper's Bazaar , 1867-98. Deze heb ik inmiddels besteld op ebay. Wordt vervolgd. Nu eerst mijn trui afmaken. Alleen de mouwen er nog in zetten. Dan het gehaakte jurkje van mijn dochter het bovenstukje naaien en de rits erin zetten. Zal deze dus hopelijk gauw in creaties kunnen laten zien |
|
groetjes,
|
breienmaar
Hobbyguru Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
Post Options
Thanks(0)
|
aha zat me al af te vragen, hoe t verder zou gaan, lijkt me heel mooi, en heel bewerkelijk!
|
|
Reageer | Pagina 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |