Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vloerkleed in Zpagetti

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Niek View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Niek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vloerkleed in Zpagetti
    Posted: 29 Januari 2015 om 13:05
Hallo medehobbydozen,

Alweer een hele tijd geleden dat ik nog op de Hobbydoos ben geweest. Een kindje vraagt veel aandacht...

We hebben thuis ons vloerkleed weggedaan, en nu zou ik er graag een zelf haken met Zpagetti van Hooked.

Hier en daar vind ik wel leuke foto's, maar zelden een patroon.
Meestal zijn ze heel eenvoudig, namelijk gewoon in het rond blijven haken tot je de gewenste grootte bereikt.

Kan iemand mij uitleggen hoeveel keer en waar ik moet meerderen?
Het vloerkleed zou ongeveer 1,8 meter doorsnee moeten hebben.
Hier en daar lees ik ook dat ze vanaf een bepaalde grootte zelfs niet meer meerderen, om het vloerkleed plat te maken/houden.

Is het eventueel mogelijk om met Afghan Squares te werken en een vierkant vloerkleed te maken?

Mijn beste wensen ook aan iedereen en alvast bedankt voor de reacties!

Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2015 om 20:40
hoi misschien kan je je vraag beter onder gezocht zetten!
als je in de rondte haakt en niet meerderd krijg je volgens mij een een mand,
misschien google vragen of zo
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2015 om 22:49
Deze link is eerder voorbij gekomen om een mooie cirkel te krijgen:
http://caramedus.com/2013/11/04/top-tech-tips-the-perfect-crochet-circle

Ook wel een aardig en zo te zien simpel patroon voor zpagetti:

http://crafts.tutsplus.com/tutorials/crochet-an-amazing-mandala-floor-rug--craft-6032
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2015 om 11:02
Die links werken bij mij niet, krijg ik 404-fouten Cry

Zelf heb ik laatst deze gezien, ik ging meteen kwijlen . . .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2015 om 11:16

eigenaardig want als je de link kopieert en plakt marsjeert hij wel, maar als je hem dus aanklikbaar wilt maken is het idd page not found

Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2015 om 17:28
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2015 om 17:30
jep nu doet hij het wel. Gisteren was het waarschijnlijk zo'n dag van doetie'et of doetie'et niet
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2015 om 19:08
Mwah, als je met de muis op die links van gister gaat staan en je doet rechter muis button en kiest voor eigenschappen zie je dat het
adres er niet in staat. En daarom werkt het wel als je de tekst knipt en plakt en niet als je er op klikt
Back to Top
Niek View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Niek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2015 om 14:35
Bedankt iedereen voor de reacties,

Mij was het aanvankelijk ook niet gelukt om de links te openen, maar met een beetje handigheid met knippen en plakken en zoeken op google is het me uiteindelijk ook gelukt.

Het patroontje van de mandela had ik al liggen en was er al aan begonnen. Dat is ook de basis van het patroon dat ik zou willen gebruiken voor ons vloerkleed.

De link van 'the prefect crochet circle' lijkt me geweldig, alleen moet ik me er nog eens doorworstelen om aan de instructies uit te geraken.

In datzelfde artikel wordt er gezegd om bij een starttoer van 6 vasten elke toer 6 extra vasten te haken. Gaat dit ook op voor een afwijkende starttoer? Laat ons bvb zeggen als je met 4 of 8 vasten start? Moet je dan ook elke toer respectievelijk 4 en 8 vasten meerderen?

En hoe houd je hier dan rekening mee als je met dubbele of halve stokjes gaat werken? De openingen worden dan gevormd door lossen en die hebben toch niet altijd dezelfde 'lengte' of 'breedte' (zoals je wil) als een 'gewone' gehaakte steek.
Of moet je dit compenseren door losser te haken met lossen?

Ik hoop dat juliie mijn vraag begrijpen en anders zeggen jullie het maar.

Ik wist niet dat zoiets simpel als een plat vloerkleed maken zoveel vragen zou oproepen... lol

mvg
Niek
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2015 om 17:37
Normaliter reken je voor een half stokje twee lossen, en voor een stokje drie. Ik zag bij drops een rechttoerechtaan vloerkleed met stokjes, model 147-17 (durf de link niet meer te posten, weet niet wat er mis is). Daar zie je wel weer dat de meerderingen boven elkaar komen zoadat je hoeken krijgt. Je maakt dat al wat minder door iedere keer te verspingen, dus
1. In iedere steek (v, hst, st) meerderen
2. Iedere tweede steek meerderen
3. (1 steek, meerderen, 1 steek) herhalen
4. iedere vierde steek meerderen
5. (2 steken, meerderen, 2 steken)
6. Iedere zesde steek meerderen.

En zo verder: op de even toeren meerde je aan het eind van het aantal steken, op de oneven doe je het precies ertussenin. Dat wordt niet zo'n perfecte cirkel als van die link, maar minder hoekig dan ieder keer recht boven de vorige.

Bij drops staan trouwens meer vloerkleden, die met drie draden Paris of twee draden Eskimo komen wel in de buurt van zpagetti denk ik.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns