Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp nodig bij GrannySquare

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp nodig bij GrannySquare
    Posted: 20 Januari 2015 om 19:39
Wie O Wie kan mij helpen bij de uitleg van een haakpatroon uit het maandblad simply HAKEN. Januari 2015.

Afgelopen maanden heb ik 2 mooie baby dekens gemaakt van Granny Squares...Daardoor ben ik helemaal verliefd geworden op dit gegeven om vierkantjes aan elkaar te haken en zo iets moois te maken.
Het is een verslaving !!!
Dus kocht ik dit maandblad met daarin een prachtige knusse plaid (bladzijde 50 en 51)

Maaaaaar ik begon enthousiast aan het patroon lezen en start met een proef lapje.....pfffffff.....dat valt ff tegen zeg ! Het lukt me niet.Cry
Als ik weet hoe ik er 1 maak !!!!! Dan kan ik zelf die andere 54 .....en weer verder met mijn verslaving.
Ze schrijven niet goed hoe je aanlust...dat is al balen want ze gebruiken in 1 lapje 5 verschillende kleuren.
Nou ja en zo nog veel meer vraagjes.......Eerst maar eens kijken of iemand mij op gang kan helpen.

Wie durft ??? Je zou mij er heel blij mee maken.Tongue

Vriendelijke groeten van ChristieneWink
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2015 om 20:07
Ik zou je best willen helpen en vast nog wel meerderen hier. Er is echter een probleem. Je hebt het over een patroon uit een tijdschrift. Dat tijdschrift heb ik niet. Dus geen flauw idee waar je het over hebt.
Als je nu dat wat je totaal niet begrijpt hier op een of andere manier geplaatst krijg, wil ik, of iemand anders je zeker helpen.
Het is ook zo dat niet alle patronen even duidelijk geschreven zijn en dat er vaak veel aan je eigen fantasie wordt overgelaten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2015 om 20:18
Ha wat leuk, iemand die dit leest en meteen een positieve reactie geeft. 
Dank je wel Lida.
Tja hoe breng je dat over op papier.
Kunnen er ook foto's en / of afbeeldingen bij gezet worden ? Dat zou een stukje gemak geven.

Dan ga ik even wat scannen en dat soort dingen...
Groet van Christiene
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12089
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2015 om 20:22


hier kan je zien hoe je het 'mooiste' een nieuwe kleur begint.
http://karinaandehaak.blogspot.be/2012/04/afhechten-kleur-wisselen-en-aanhechten.html
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2015 om 20:26
Ha ik ga het even bekijken 
DANK JE WEL !!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2015 om 21:29
Je kunt foto's neerzetten of afbeeldingen neerzetten. De foto moet in ieder geval ergens opgeload zijn. Ik doe het via Photobuckett. Je moet wel een account aanmaken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 17:37
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 17:58
Christine je hebt na dat je de foto geplaatst hebt iets veranderd bij Photobuckett. Dan is hier de foto meteen weg. Heb ik ook ooit gehad. Je moet hem laten staan en niets meer veranderen.
Je kunt nu aan de rechterkant bij post options gaan. Daar kun je je bericht wijzigen. Deze lege foto weghalen en de foto opnieuw plaatsen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 11:52

Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 11:57

Dit is mijn proeflapje... het ziet er niet netjes uit...Gaten bij af en aanhechten....
1 grote V bij het witte gedeelte ???
Haha en die leuke lusjes ? heb ik dat goed gedaan ?
Nu zou ik mijn werkje moeten omdraaien en aan de verkeerde kant gaan haken.... heb ik ook nog nooit gedaan. Ach het ziet er zo simpel uit, maar ik vind het moeilijk hoor.

Kan jij mij raad geven ???
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 12:07
Een pracht deken Christine, maar veel werk. Ik heb ooit een omslagdoek gebreide met zoveel verschillende kleurtjes. Ik adviseer je om tussendoor af en toe draadjes af te hechten, heb ik niet genoeg gedaan, pfff.
Nu jou vraag. Ik moet nu koken, maar daarna ga ik een vierkantje haken, foto's maken en uitleg geven. Dus even geduld.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 12:57
Hoi Lida,

Oh...Wat lief dat je dit gaat doen.
Ben er verlegen mee....
Maar doe aub rustig aan. Neem alle tijd.
Voel je niet bezwaard.  
enne.....eet smakelijk Smile

Groet van Christiene



 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 17:03
Nou het heeft even geduurd. Het was minder eenvoudig dan ik dacht. Maar het is gelukt.
Ik zie bij hetgene jij gemaakt hebt dat je niet altijd op dezelfde manier hebt ingestoken, ook soms alleen in de achterste lus. Als je voor iedere toer een andere kleur neemt is het heel belangrijk dat je steeds hetzelfde doet. Door de andere kleur valt het meteen op. Ik heb zo goed mogelijk proberen op te schrijven wat ik gedaan heb. Heb diverse keren moeten overdoen omdat ik niet tevreden was met het resultaat. Ik heb maar wat kleuren genomen en geprobeerd zo verschillend mogelijk naast elkaar te zetten zodat je het goed kunt zien. Dit is wat ik tussendoor dus opgeschreven heb
 

Het sluiten met een halve vaste is voor mij altijd een gok of ik in de goede steek zit.  Magtelt heeft ooit de tip gegeven om een draadje naaigaren in de steek te doen waar je op het einde in moet sluiten. Had ik natuurlijk niet meer aan gedacht.

1 dubbelstokje onder de 4 lossen. Betekent volgens mij gewoon in dezelfde steek als waar je met de 4 lossen begonnen bent.

Toer 3 Het aan lussen is even proberen wat het mooiste is. Het ligt er vaak aan hoe vast je haakt of hoe strak je de halve vaste aantrekt. Ik heb steeds geteld als ik de nieuwe toer begon of ik het goede aantal  steken had.

Had ik dus bij toer 2 niet gedaan en kwam niet uit. Bleek dat ik op een plek 3 dst. Had gemaakt!!!

Voor toer 4 begin je dus aan de achterkant en haak je dus eigenlijk in de andere richting. Hier dus ook weer goed opletten bij het aan lussen.

De losse die je maakt na het aan lussen telt  niet mee als steek. Daar ga je heel snel de mist in.

Bij toer 5 moet je weer aan de voorkant van het werk zijn.  Dit is niet gemakkelijk. Even zoeken waar je moet insteken . Het blijkt dat je steeds 3 lossen moet haken, 1 steek overslaan en dan 1 vaste. Het gemakkelijkste was het voor mij om de vaste te maken net na  het dubbele stokje.

Overal heb ik de draad meegenomen, zodat ik daarna niet hoef af te hechten. Bij toer 4 is dat echter niet mooi. Als je goed naar de foto kijkt zie je de draad zitten. Die moet dus op een andere manier afgehecht worden. Misschien  bij de volgende toer.  Die toer is gemakkelijk. Wijst zich vanzelf.

 

 

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 18:43
Lieve Lida,

Heeeel heeeeel hartelijk bedankt voor al je werk !!!! en je duidelijke uitleg. en je foto's.
Niet te geloven dat iemand dit zomaar voor mij doet !!

Ik ga er vanavond mee stoeien. Ben ook blij dat je zegt dat je het moeilijker vindt dan je dacht.
Het is best een moeilijk lapje, maar eenmaal door......tja dan is het simpel.
Ook een hele goeie tip hoor om steeds af te hechten en niet tot het laatste te bewaren.

Kan ik ook iets voor jou doen? 
Je kookt ..... misschien een lekker recept ?
Ik ben ook geen kook wonder hoor, maar heb wel wat lekkere recepten !
heb je kids? kleinkinderen ? groot gezin ? met zijn 2en... of alleen ... alles kan toch ?.....

Mag ik , als ik toch ergens tegen aan loop je nog ff mailen ?
Vriendelijke groet van Christiene.....die  nu gaat haken en stoeien.......hihi....
  
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 18:53
Graag gedaan en stoei maar lekker vanavond. Mensen uit Wageningen hebben een streepje voor bij mij!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2015 om 13:19


Hallo Lida,
Na veel gestoei dan hier het resultaat.
Ik ben er heel erg tevreden mee en heb heel veel gehad aan jouw beschrijving en foto's. !

Toch nog een paar kleine vraagjes..... Mag dat .....???
Op 1 foto heb ik een lepeltje gelegd bij een punt waarvan ik denk dat er een fout zit. Je gaat over van de stokjes naar de vasten, 3 vasten in 1 boogje en dat 2 x achter elkaar
begrijp ik dat goed ? en daarna weer de stokjes....maar die overgang is zo groot....dat er een soort van deukje ontstaat bij die overgang.... Ik zie dat bij alle kanten terug komen. Zie jij dat ook ? wat doe ik fout ?  OHHHH Stom ik zie het al.......dat moeten ook gewoon stokjes zijn toch ???

En als je met een nieuwe toer begint doen ze dat met een vaste, dat snap ik echt niet..het wordt bij mij een losse ? Hoe maak je een vaste aan het begin van de toer....

Groetjes van Christiene.

Ps Wat heb jij met Wageningen ????


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2015 om 14:03

Schrik ik toch. Ik heb een fout gemaakt. Ik heb stokjes gemaakt waar de vasten moeten. Ik vond het al zo raar beschreven in het patroon. Niet raar, ik heb het fout gelezen.

Maar na nog eens goed naar de foto gekeken te hebben zie ik dat het vierkantje anders is als het patroon. Het patroon klopt niet.
Dit staat er: 1 hv in het eerste boogje, 3 ls. (=1st), 2 stokjes in het volgende boogje, * 2 keer ( 3 v in het volgende boogje), 3 st in het volgende boogje, in het volg. boogje 3st, 2 ls, 3 st., 3 st in het volg boogje. Dit nog 3 keer herhalen. Als je goed leest en kijkt naar de afbeelding zie je het volgende. Er zijn helemaal geen vasten in toer 6. Het zijn allemaal stokjes. Dus volgens de afbeelding zijn er geen vasten, maar stokjes op de plek waar jij de vasten hebt gemaakt.
Ik had mijn laatste toer al uitgehaald om het met vasten te gaan proberen, maar toen ik nog eens goed naar de foto keek, zag ik het. Dus ik heb het bij toeval goed gedaan. Dus geen vasten maar stokjes haken waar jij vasten hebt gehaakt.
Bij het aanlussen met de nieuwe kleur in toer 2 heb ik iets raars gedaan waardoor het beter aansluit. Ik heb de hv van toer 1 in de 2e st gemaakt. Daarna heb ik om aan te lussen toch steek 1 genomen. dus eigenlijk eenbeetje naar achteren. Volgens mij zie je het begin dan minder. Bij de andere toeren heb ik dat ook geprobeerd, maar daar merkte je geen verschil. Het zal dus wel met die 4 lossen te maken hebben.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2015 om 14:06
Nog wat vergeten. Wat ik met Wageningen heb? Mijn lievelingsneef en tevens peetoom van onze jongste zoon woont er. Hij is, net als ik Limburger. Vroeger toen onze kinderen nog klein waren hebben wij een aantal keren van woning geruild tijdens vakanties. Hij kon op die manier weer even in een voor hem heel bekende omgeving wonen en wij woonden leuk in Wageningen. Van de zomer waren we er weer, maar toen hebben we in een hotel gelogeerd. Dus Wageningen is op die manier voor ons net wat specialer.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2015 om 14:36
Ha wat leuk he ....Stap voor stap komen we tot een mooie granny.

Weet je ik denk dat het nog anders is.......NL :
In de uiterste hoeken dub.dub stokjes !!!!! of hoe dat dan ook heet. 
Dat ziet er veel langer uit.
Want nu ik de vaste heb uitgehaal de er stokjes van heb gemaakt.....loopt het een piep klein beetje rond.
Maar als de hoeken nu langer worden met iets extra's.... weet niet wat.....dan is het daar langer.!!!
Snap je wat ik bedoel ?
Hieronder de foto hihi.....
.
Back to Top
Christiene View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Locatie: wageningen
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Christiene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2015 om 15:00
Of gaat het toch van vaste ....naar halve stokjes en dan dubbele stokjes in de hoek.
Zo aan het patroon van hun te zien ???? haken ze zowiezo losser als wij en zien de vaste er heel losjes uit.
dan loopt het op naar groter en dan de hoeken met grotere stokjes ??
Wat denk jij ???

Ha nou snap ik de link met Wageningen. ja het is goed wonen hier. Veel mooie natuur.
en de mensen zijn lekker eenvoudig. Wij "komen zelf uit Hilversum en Bussum.  
Maar voelen ons hier meer thuis. 
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns