Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

tip; hoe te meerderen?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: tip; hoe te meerderen?
    Posted: 09 April 2014 om 23:06
http://www.ravelry.com/projects/swan/drop-stitch-dip-dyed-pierre-balmain-sweater-2013

Helaas lukt het me niet hier een foto te plaatsen.

Ik ben deze trui aan het na breien. Kan iemand me adviseren hoe ik de bovenste diagonale rand in het draadfiguur net zo een nette rand kan maken als de onderste diagonale rand waarin ik steken heb geminderd. 
Het lukt me met veel gevogel wel om rechte steken zonder averechte steek ertussen te meerderen, maar ik krijg niet zo een mooie rand. 

Met de bovenste diagonale rand bedoel ik, zoals je op de onderste foto kan zien, het gedeelte waarin ik weer rechte steken moet gaan meerderen boven de losse draden, zodat het draadpatroon weer gesloten wordt. 

Ik heb 2 steken gemeerderd. Dit kan je zien als je de foto uitvergroot. 
groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 April 2014 om 09:44
Bedoel je waar al die draden langzaam aan weer rechte steken worden ? Ik heb de ebay foto's sterk vergroot, die steken lijken wat naar achter
te liggen terwijl ze onder juist naar voren steken. Heb je een stekenboek met ajourpatronen ? Ik zou daarin kijken hoe ze het aanpakken.
Ik verwacht ook dat ze het gewoon op een machine gebreid hebben, met een chineesje erachter die af en toe iets doet.
Dus het kan ook niet te exotisch zijn wat ze gedaan hebben.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 April 2014 om 12:27
http://www.ravelry.com/patterns/library/babylon-tower
Toevallig vond ik dit patroon, misschien helpt het je verder.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2014 om 00:36
ja, zeker weten dat het op een machine gebreid is, maar ja hoe krijg je het met de hand nagemaakt.

Ik heb veel gezocht, maar nog niet een soortgelijk patroon gevonden. Bij de ajourpatronen zijn nooit zulke lange lussen te vinden. Als ik steken liet vallen, dan werden de draden te slap. Dus nu gewoon op gevoel de draden onbewerkt gelaten. Dat is aardig gelukt, maar nu dat laatste stukje nog. 

Wie heeft er een clue?
groetjes,

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2014 om 11:19
Dat ajour vaak niet van die lange lussen heeft maakt op zich niet uit, het gaat een beetje om het principe.
Ik heb er over nagedacht, ik heb boven 2 machines staan. Ik dacht eerst ook aan omslagen, maar zoals je het nu zegt
denk ik dat ze de naalden gewoon in de "uit" stand gezet hebben. Op de machine is een naald een steek.
Als je op de machine meerdert kun je verschillende dingen doen, je zet de naald weer in de aan positie, de 1e
keer maakt de machine dan een omslag, de 2e keer wordt er daadwerkelijk gebreid. Wat ook kan is dat die lange lus op de naald
geplaatst wordt. Dat kan recht of met wat ze wel een e-wrap noemen.
Het lijkt wel alsof ze "heen" breien met die naalden "uit" en dan voordat ze teruggaan, die lus op de naald zetten,
want die lussen lijken wel een beetje schuin te staan. En dat ze die lus dan breien als ze "terug" gaan.
Klinkt het een beetje logisch ?

P.S. er zijn meer manieren om op een machine te meerderen, maar dat lijkt hier niet het geval. Oppikken van lussen van
de vorige toer b.v. of de steek 1 naald opschuiven en dan er tussenin een steek uit de lus of uit de voorgaande toer oppikken.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2014 om 20:48
Wat lief dat je mee wilt denken. 

Ik ben echter niet op een machine aan het breien maar met de hand, want ik heb geen breimachine.

Dus als ik het goed begrijp en jou tip vertaal naar handmatig meerderen, dan sla ik op de averechte naald de lus om en op de rechte naald wordt deze omslag recht gebreid. Ik heb dit volgens mij ook al geprobeerd maar dan krijg ik hele rare grote steken die geen verbinding lijken te hebben met de andere gebreide steken. 

Ik heb heel lang over de 2 steken gedaan om te meerderen en ik weet uiteindelijk niet meer hoe ik het heb gedaan, omdat ik steeds een soort averechte steek ertussen had op de goede kant en de steken net zo lang 'gemanipuleerd' heb tot ze goed eruit zagen. 

De laatste steek opschuiven en dan de lus ertusen oppikken zou ik nog kunnen proberen.
groetjes,

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2014 om 21:42
Nee dat geeft ook niet, maar ik probeer je een beetje een gevoel te geven wat ze op een machine ongeveer kunnen.
Ik denk dat ze heen (=b.v. recht) die ene steek niet breien en dan op de terugweg(=averechte kant) die lange lus
op de linkernaald zetten en deze breien. Even denken, ja dat of . . .
Ooh hoe moet ik dat nou uitleggen, ik probeer het effe;
Ze meerderen zo --> je pikt uit de voorgaande toer de lus van de steek op en zet deze op je linkernaald.
Deze brei je samen met die lange lus, krijg je dan wel samenhang ?
En dat alles omdat je zoon die trui mooi vond, niet ?
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2014 om 23:10
Inmiddels 3 x het stuk uit gehaald. Ik ga nu maar een life line plaatsen, want wat een gefrutsel om iedere keer weer de steken op de naald te krijgen. Of maar weer even een proeflapje maken. 

Ja zeker, dit alles omdat mijn zoon de trui mooi vond, maar inmiddels heb ik zoiets van nu ben ik zover gekomen, nu moet het gaan lukken ook. Het is nu ook de uitdaging om dit aparte kunststukje voor elkaar te krijgen. En ik ben al een aardig eind op weg. 
Ik word dan net een terrier, als ik eenmaal mijn tanden ergens in gezet heb, laat ik niet meer los. 

Snap je beschrijving nog niet helemaal, maar het was vandaag een lange dag! Ik zat vanmorgen om 7.20 uur al in de trein nadat ik gisteravond na een avonddienst om 1 uur in bed lag. Dus nu maar eerst gaan slapen en morgen kijken of het beter gaat. Een nieuwe dag met nieuwe kansenWink

Het probleem is ook dat ik elke naald 1 steek moet meerderen, dus dat de meerderingen boven elkaar komen in elke naald. En lussen werken dan niet omdat ik dan gaten en een heel rommelig geheel krijg. 

Kom ik er echt niet uit dan is mijn laatste maar niet zo mooie optie om 1 steek te meerderen in de voorste en de achterste lus van de laatste steek, waardoor ik een averechte steek aan de voorzijde krijg. 
groetjes,

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2014 om 17:03
het is inmiddels gelukt en wel door in de eerste steek, zowel op de rechte als de averecht kant, 1 steek te meerderen door (LET OP niet eerst in de voorste) maar eerst in de achterste lus en dan in de voorste lus te breien. ziet er redelijk goed uit.

Ik plaats nog een foto.
groetjes,

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2015 om 19:41
Inmiddels is deze trui toch af gekomen. SmileHet was een heidense klus om het 'draad'patroon netjes te krijgen. Maar het is gelukt en mijn zoon is er erg blij mee. Hier is ie dan. 
Waarom ik geen foto's kan plaatsen is mij nog steeds onduidelijk.

groetjes,

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2015 om 19:59
Hij is werkelijk heel mooi geworden. Ik vind het maar knap van je om zomaar te beginnen.
Nu ga ik eerst al je andere werk bewonderen. Ben nog maar bij die prachtjurk.
Ben dus zo brutaal geweest de foto hier neer te zetten. jammer dat hij dwars staat, misschien weet iemand anders dat nog te veranderen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2015 om 20:45
die is dus kei en keischoon. Zeker dat ze niet met de machine is gebreid?
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2015 om 20:56
Wat netjes gebreid zeg. Prachtig.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2015 om 07:14
Originally posted by bep bep wrote:

. Zeker dat ze niet met de machine is gebreid?

nee, daarom heeft het zo een tijd geduurd.!

Bedankt!

De hals is nog later veranderd en de mouwen zijn helaas te lang geworden. Dit laatste doordat de trui die gemeten is ook te lange mouwen had.  
groetjes,

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2015 om 11:38
Ik bewonder je doorzettingsvermogen !!! Kan je zoon nog groeien ??? dan kan hij er nog in groeien Tongue
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2015 om 18:55
nee, Smile gelukkig groeit hij niet meer. ten eerste omdat hij 29 jaar is, maar ook omdat hij al heel erg gespierd is. Dus misschien worden zijn armen nog wel breder, maar niet meer langer!
groetjes,

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns