Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Visserstruien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Visserstruien
    Posted: 07 Mei 2015 om 18:09
Veluwenaars opgelet, zaterdag 15 mei om 13.00 uur geeft Stella Ruhe een lezing over de identiteit van de visserstrui. Aansluitend is er een workshop van Carolien Evers over het verwerken van die identiteit in een manchet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2015 om 21:54
Bedankt voor de tip , maar bedoel je niet zaterdag 16 mei Magtelt? Die dag lijkt wel in het teken van schipperstruien te staan.

Ik ga die dag namelijk naar Arnemuiden, ontmoetingen met medebreisters van de Zeeuwse meebreideken, opgebouwd uit blokken met motieven van Zeeuwse visserstruien, in de winkel van Jeannet 
Die dag zijn er op Arnemuiden ook veel dingen te zien uit het maritiem erfgoed en oude scheepsambachten. Het belooft een erg leuke dag te worden.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2015 om 09:46
Yep, het staat fout in de Apeldoornse krant, ik noem hem altijd het A'doornse sufferdje en nu blijkt dat ik gelijk heb.

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2015 om 09:28
Ik heb me telefonisch aangemeld, want ik zag nergens een aanmeldingsformulier, maar dat bleek iets van aanmelden@... te zijn. Ik was al de derde die zich opgaf! Afgelopen woensdag. Ik ben benieuwd of het doorgaat. Ik wilde 's morgens al naar Coda gaan, tentoonstellingen bekijken en daar lunchen. Een dagje cultuur happen.

Er schijnt een Gelders/Veluws internetbreiclubje te zijn om het oude ambacht nieuw leven in te blazen of het voort te laten bestaan. Ik laat nog wel weten of er meer info is. Ik hoop niet dat het wéér feesboek is.

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2015 om 19:14
Ik heb een enorm leuke dag gehad. Eerst heb ik door het Codamuseum gezworven en heb ik keramiek en amateurschilderijen bewonderd en toen heb ik me beziggehouden met de sieraden van Felieke van der Leest, piepkleine haakseltjes en smeedkunst. Daarna heb ik in het restaurant geluncht en toen ben ik de kinderbieb ingedoken. Waar van alles was gedaan met gedoneerde lapjes. Ik kon de mijne maar amper terugvinden.

En toen was ik nog net op tijd voor de lezing over Visserstruien. Heel interessant, we kregen heel veel informatie over het onstaan van het eerste boek en het nieuwe boek. En we hoorden dat er ook een tweede boek gaat verschijnen en dat er plannen zijn voor een derde boek over kindervisserstruien.

Daarna was er een workshop manchetten maken, we kregen manchetten te zien uit eerdere workshops en gingen zelf aan de slag. Breikracht is nu nog alleen op Facebook te vinden, maar er komt een homepage.

Overigens was er hier op het forum ooit een vraag over schipperstruien uit Dordrecht, maar dat is een heel andere kwestie dan vissterstruien. Visserstruien werden gedragen van midden 19de eeuw tot de Tweede Wereldoorlog, schipperstruien waren afgekeken van de Engelse en Amerikaanse marine en werden gedragen vanaf WO II. Die hebben ook een ritsje bij de nek.

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2015 om 21:21
dus schipperstruien en visserstruien zijn niet hetzelfde?
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2015 om 21:27
Hey wat leerzaam Magteld, ik wist ook niet dat er verschil in schippers-en visserstruien was .. kom nog wel, via moederskant, uit een schippersfamilie dus daar ga ik nu eens op letten .. op de foto's wel te verstaan/te lezen want de schipperkes zijn inmiddels overleden...ik heb ook een boek met visserstruien, misschien wel 2, de oude en de nieuwere,. toch eens gaan rondkijken hier in huis...;-) leuk dat je zo'n goed gevulde en gezellige dag had hoor !
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2015 om 09:54
Ik weet niet of het verschil alleen in de jaartallen zit, of dat ze in heel andere motieven gebreid worden. Je zou natuurlijk best het patroon van een visserstrui kunnen aanpassen door een split te maken voor de rits in de hals.

Het tweede boek gaat ook over het leven aan boord, dus dat wordt interesant, en er staan weer heel nieuwe truien in.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns