Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Knorretje

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Knorretje
    Posted: 15 Juni 2015 om 22:51
Zoals eerder al aangekondigd, zou ik gaan beginnen aan Knorretje.
Met dank aan de link die Bloem elders geplaatst heeft van de wolgeitwebshop heb ik dan eindelijk het garen getroffen waar ik naar op zoek was... (iets van 50 tinten Roze Tongue), dus ik ga beginnen.

Ik had jullie ook al gewaarschuwd dat er ongetwijfeld nog wel vragen zouden komen, zo Here we go!

Mijn eerste probleem kwam ik eigenlijk al bij de allereerste toer tegen. Ik ben maar gewoon doorgegaan (het zijn maar oren), maar aangezien ik een dergelijke constructie al eerder ben tegengekomen wil ik eigenlijk wel graag weten hoe het zit.

OREN: Maak er 2 met roze
18 losse, maak een ring
Toer 1: (juiste kant) 1 losse, 2 vasten in dezelfde losse, 1 vaste in overige lossen, markeer (19).

Mijn problemen zitten in het rode deel.
Je hebt een ring van 18 lossen, daarna begin je met 1 losse gevolgd door 2 vasten in dezelfde losse? (dat werkt al niet heel lekker), dan een vaste in de overige lossen, waardoor ik op 19 steken zou moeten uitkomen....
Ik heb dan toch het idee dat het er 20 zijn, toch?

Hoop dat iemand me dit kan uitleggen (moet nog een oor doen :) )
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 23:09
kan het misschien zijn dat die eerste losse gewoon is om de hoogte in te gaan? en dat je gwoon in de eerste steek dus zogezegd een meerdering moet doen?
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 23:31
Dat dacht ik eerst ook, maar bij verdere bestudering blijkt dat het oor van onderaf naar boven gehaakt wordt.
(en dan nog zit ik raar te kijken van die twee steken in de extra losse)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 23:38
moet er verder nog gemeerderd worden?
Want ik denk dat je het oor moet dubbelvouwen en dan aannaaien (?)
en met een oneven aantal krijg je meer een puntje dan met een even aantal steken. En moet je sluiten met een halve vaste? En de volgende toer terug beginnen met een losse?


Oei, ik ben meer vragen aan het stellen dan te helpen precies.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 23:59
Nee hoor, geen zorg, juist door het stellen van vragen kun je een goede diagnose stellen.

Hier het gehele "recept" voor varkensoortjes:

Begin:
18 lossen, maak een ring (volgens engelse patroon inderdaad met halve vaste, Nederlandse vertaling zegt daar niets over).
Toer 1: 1 l, 2 v in dezelfde l, 1 v in overige l, markeer (19)
Toer 2-5: 1 vaste in elke steek van de vorige toer
Toer 6: 1 minderen, 1 vaste in volgende 7 steken, 1 minderen, 1 v in volgende 8 st (17)
Toer 7: 1 minderen, 1 v in volgende 6 st, 1 minderen, 1 v in volgende 7 (15)
Vul het oor lichtjes op
Toer 8: 1 minderen, 1 v in volgende 5 st, 1 minderen, 1 v in volgende 6 st (13)
Toer 9: 2 minderen, 1 v in voglende 2 st, 1 minderen, 1 v in volgende 5 st (10)
Toer 10: 1 minderen, 1 v in volgende 8 st (9)
Toer 11: 2 v in volgende st, 1 v in volgende 2 st, 3 minderen (7)
Toer 12: 1 v in volgende 4 st, 1 minderen, 1 v in volgende 6 st (6)
Toer 13: 1 v in volgende st, 2 v in volgende st, 1 v in volgende 2 st, 1 minderen (6)
Toer 14: 2 minderen, laat overige 4 st onbewerkt
Draad afknippen, laat lang stuk over om opening toe te naaien


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 00:13
ik was begonnen met het efkes te haken en wat mij ten zeerste verbaasd heeft is hetgeen dat na toer 7 komt : vul het oor lichtjes op

Ik vraag mij af hoe je dat moet doen vermits er een groot rond gat onderaan zit en dat blijft zitten totdat je het hele oor hebt gemaakt en dan valt het er nog uit.

Misschien ook eens naar het originele patroon kijken of dat daar ook staat.


En als ik dan verder lees toer 12 klopt ook niet. Je mag maar 6 steken overhouden en het zijn er een boel meer vermits je 4 vaste moet haken, 1 mindering moet doen en dan nog eens 6 vaste haken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 00:38


dat is het oor dat ik ervan maak
en de laatste toer klopt ook niet want je hebt maar 2 steken over om onbewerkt te laten.
Maar die vulling snap ik nog altijd niet

en ik heb dus gewoon een losse gedaan en dan in de eerste steek(losse) van die ring 2 vaste gemaakt
Back to Top
iepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 21 September 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 309
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer iepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 06:45
Die eerste losse is om omhoog te gaan. Dan bedoelen ze vervolgens met 2 vasten in dezelfde losse gewoon 2 lossen in de eerste losse van de ring. Ze gebruiken het woordje dezelfde om de meerdering aan te geven, niet om te verwijzen naar je eerste losse. Maar t staat er wel verwarrend.... Als je dan in losse 1 twee vasten hebt en dan in de overige 17 gewoon 1 vaste, kom je uit op 19.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 09:56
Dank wederom voor al jullie reacties.
@bep & iepie: ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de eerste "vermeerdering" dan inderdaad in de eerste losse van de ketting met lossen moet komen.

Ik heb het originele engelse patroon er ook al weer bijgehaald en zie inderdaad dat er al weer wat fouten in de vertaling zitten (ik had van tevoren de eerste twee pagina's met elkaar vergeleken en geen fouten gevonden... goed lezen is niet mijn sterkste punt blijkbaar).

Het opvullen van het oor staat inderdaad NIET in het engelse patroon en ik ben het geheel met bep eens dat dat nergens op slaat, want dat gaat eruit vallen.
Rij 12 is inderdaad fout, ik denk dat de vertaler de 6 steken die tussen haakjes moeten per ongeluk twee keer gebruikt heeft, want de engelse heeft wel een correcte telling.

De engelse heeft echter in de eerste toer ook nog een opdracht die in de Nederlandse niet staat en waarbij ik me dan ook afvraag wat ik er mee moet doen (zie rode stukje hieronder) (en de rest van het oor staat er ook bij)
Het originele engelse patroon zegt:
Ch 18, join with slip st to form a ring
Rnd 1: Ch 1, sc in same ch, sc in next ch eand in each ch around. Do not join, place marker (19 sc)
Rnd 2-5: sc in each sc around (19)
Rnd 6: decrease, sc in next 7 sc, decrease, sc in next 8 sc (17 sc)
Rnd 7: decrease, sc in next 6 sc, decrease, sc in next 7 sc (15 sc)
Rnd 8: decrease, sc in next 5 sc, decrease, sc in next 6 sc (13 sc)
Rnd 9: decrease twice, sc in next 2 sc, decrease, sc in next 5 sc (10)
Rnd 10: decrease, sc in next 8 sc (9 sc)
Rnd 11: 2 sc in next sc, sc in next 2 sc, decrease 3 times (7 sc)
Rnd 12: sc in next 4 sc, decrease, sc in next sc (6 sc)
Rnd 13: sc in next sc, 2 sc in next sc, sc in next 2 sc, decrease
Rnd 14: decrease, leave remaining 4 sc unworked, finish off, leaving a long end for sewing


Omdat ik een ring gemaakt heb, ben ik toch automatisch al een ronde aan het haken? Wat bedoelen ze hier dan met "do not join"...


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 10:04
do not join wil gewoon zeggen dat je de rest in het rond moet haken en niet meer moet afsluiten met een halve vaste en een losse om de hoogte in te gaan. Maw na toer 1 wordt het amigurumigehaakt.

En in het nederlandse patroon staat toer 14 dus ook verkeerd, want daar moet je maar 1 mindering doen en klopt het van die 4 waar je niks meer moet mee doen.

Heb juist het laatste gecorrigeerd bij 'mijn oor' en het loopt niet zo spits dan.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 10:50
Do not join, ik denk eerst maak je een ring (join) maar later ga je heen en weer en je maakt de cirkel dus niet rond (do not join)
Klinkt dat logisch ? Ik ben altijd altijd vol bewondering als je je weer waagt aan WtP en zijn vriendjes. Thumbs Up
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 11:01
en toer 1 is in het nederlands ook al verkeerd, want je moet gewoon 1 losse doen en dan direkt in de 'join'steek een vaste en dan kom je ook op 19 steken uit.

Als je in rijen gaat haken dan heb je normaal gezien toch geen markeerder nodig om die na rij 1 te zetten? Of doen jullie dat wel?
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 12:29
Aangezien de oortjes ook volgens de foto wel wat "dikker" zijn denk ik dat Bep gelijk heeft met het rond haken en dat ik dan blijkbaar geen halve vaste moet doen. Bij heen en weer haken zou je inderdaad geen marker nodig hebben.

Dames bedankt, ik ga mijn ene oortje dat ik afhad toch nog even opnieuw maken, maar nu voor de verandering maar weer eens met het engelse patroon voor mijn snufferd.

Tot zover mijn eerste probleem... Ik ben bang dat ik de komende paar weken nog wel vaker dit item ga aanvullen.

Enne Iw: bedankt voor je bewondering, ik heb inmiddels van meerdere mensen op dit forum meerdere patronen gekregen en ik vind dat als je patronen aanvraagt, dat je er ook wat mee moet gaan doen.
Poeh alleen vond ik zielig, Teigetje erbij gemaakt tja, en dan wil je het hele kwartet ook compleet hebben uiteraard (al was het maar omdat mijn nichtjes er ook helemaal weg van zijn en dat we dan tenminste wat speelgoed in huis hebben).
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 12:43
Wacht efkes C4th, ik ga een foto plaatsen van de in rijen gehaakte oor omdat die lange draad voor naaien mij intrigeerde. Dan kan je gelijk zien welke 'dikker' het is.




de in rijen gehaakte is de linkse en groffer dan de rechtse die in toeren is gehaakt.

Maar ik twijfel dus nog altijd omdat ze over toeren en rounds spreken en niet over rijen en rows.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 13:47
Kwartet . . . uh, geen Christopher Robin en geen uil ??? En geen Roo ?
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 15:37
Eeeh... uil??
Roo ken ik wel en daar heb ik volgens mij ook nog een patroon van liggen.
Enne Christopher Robin ken ik helemaal niet Embarrassed

Ik ben zelf altijd meer van Garfield & Odie geweest, die zijn minder braaf en passen beter bij mij, maar daar kon ik geen mooie patronen van vinden, vandaar dat ik toen de lievelingsstripfiguren van mijn zus (en dus ook van mijn nichtjes) maar gekozen heb.

Enne bep... Die lange draad is om het oor op het eind dicht te naaien.
Het nederlandse patroon spreekt over toeren en het engelse over rounds, dus dat duidt inderdaad op rondhaken.
En blijkbaar heb ik de opmerking als het oor af is niet geplaatst, in het engelse patroon staat daar:
Stuff ear lightly with polyester fiberfill
Waarbij vooral lightly blijkbaar belangrijk is.

Stuffen lijkt me lastig met een plat lapje.

Komt nog bij dat ik het rechter voorbeeld op jouw foto ook mooier vind.
Hartelijk dank voor het meehaken. Topmens ben je toch! Thumbs Up
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2015 om 14:38
Maar die paar steken die je op het einde moet dichtmaken kan ook met een kort draadje hoor. Daarom dat ik efkes van de wijs was : Lange draad.

En Hoe Lang is ........ een chinees.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2015 om 15:07
Poeh is leuk als je het boek leest - ik hou niet zo van de ver-Disney-te versie. Ik weet niet, zijn ze wel zo braaf ?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2015 om 19:56
Bij creaties staat nu een mooie Kanga en Roo . . . snel kijken C4th
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2015 om 22:40
Haha, Jip de Kangaroe bedoel je?
Ik ben nog wel even zoet met Knorretje en dan eyeoor
en dan moet ik voor mijn nichtjes verjaardag nog aan de gang.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns