Handwerkalbum, haken en breien No. 4 |
Reageer |
Autheur | |
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 September 2015 om 10:41 |
Ik had bij het kringloop topic gepost dat ik een handwerkblad gescoord had bij de kringloop, ik moest er 50 cent voor betalen en dat kostte
het oorspronkelijk ook.
Ik schreef "Ik moet het nog nader bestuderen - uhm - Handwerkalbum (N.V. Nederlandsche diepdruk inrichting - Deventer)
Het heeft al een zwaar leven achter de rug, ezelsoren en doorgesleten bladzijden - de spelling nog met sch. De dames mochten wel al tennis spelen,
wie o wie enig idee hoe oud dat is ???"
Mutti reageerde als volgt;
De Nederlandsche diepdruk inrichting is een voorloper van de VNU dat weet ik omdat ik daar jaren terug eens vanwege werk een rondleiding heb gehad .
Ze is begin jaren 30 opgericht . Bij de VNU gedrukt werden de damesbladen e.d jouw blad zou dus best van voor of net na de oorlog kunnen zijn Magtelt schreef;
Joop ter Heul tenniste met haar vriendinnen, dat was zo'n beetje de charleston-tijd. En ik ben niet meer lastig gevallen op school met de sch of de dubbele klinker, ik bedoel dames en heeren. Dus ik ben het met Mutti eens, rond de oorlog. |
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Het is zo leuk dit blad, want qua copyright zit ik safe.
Qua spelling heb ik even in Wiki gezocht, voor 1934 heb je 1883 (spelling de Vries en te Winkel). In 1934 kreeg je de spelling Marchant.
De dubbele "ee" en dubbel "oo" verdween en ook verdween de "sch" op het einde (mensch) van veel woorden. Maar in dit boekje staat
dus bijvoorbeeld een patroon voor een "Handwerktasch".
In 1946/47 werd het schrijven van de -sch grotendeels afgeschaft. Dus qua spelling tussen 1934 en 1946.
Het is gedeeltelijk in kleur - voor en achterpagina en binnenin nog twee pagina's.
Achterop een grote advertentie N.V. Veenendaalsche Sajet- en vijfschachtenfabriek v/h Wed. D. S. van Schuppen & Zn. Veenendaal.
Nou nog nooit van gehoord - nooit. Sajet is dus een garen gesponnen en getwijnd uit korte wolvezels. van Schuppen werd later Scheepjeswol . . .
|
|
lw1463
Post Options
Thanks(0)
|
Qua modelnamen net alsof ik mijn moeder hoor en toch ook nog wel antieker, Dames jumper & gebreide pullover (mijn moeder).
En wat ? Gebreide Sport-combination en hè toch 2 "ee" voor Heeren, gehaakt baby-garnituur. baby-cape met kapje - wat is een cape anders .
Niemand zal meer warm lopen voor het gebreide Strandcomplet - behalve misschien als je de wol vervangt door lycra of een andere geschikte vezel.
En ik weet niet of de patronen net zo cryptisch zijn als tegenwoordig, maar ik heb wel gezien dat er mooie steken gebruikt worden.
Foto's volgen
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik denk dat dit soort boekjes interessant zijn voor ontwerpers van filmkleding. Soms zie je in een serie of film over de oorlog zo'n gebreid truitje langskomen.
Als het boekje niet te groot is, kun je het scannen en aan Breikracht sturen. Die verzamelen oude patronen om ze niet verloren te laten gaan. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
lw1463
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
lw1463
Post Options
Thanks(0)
|
Het is bij nader bestuderen toch dubbel e en dubbel o, ik denk dan toch voor 1934 of in ieder geval de dertiger jaren. De kwaliteit van het papier
is te goed voor een oorlogsproductie. Ook zie je dat ze kunstzij als garen opgeven, maar dat had je in die tijd ook al (Aku en de Enka)
|
|
breienmaar
Hobbyguru Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
Post Options
Thanks(0)
|
oh wat leuk!!
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kunstzijde kousen waren er in die tijd in ieder geval
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
vervolg
Tenminste voor de "elite " de rest droeg eigen gebreide wollen kriebelkousen . Dat kleine kaartje links boven was om die kunstzijde kousen te stoppen . Ik heb nog zo'n kaartje liggen kwam boven water bij het opruimen van het ouderlijk huis destijds . |
|
carolina2
Newbie Lid sinds: 22 Juni 2014 Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
ik heb ook nog n paar heel oude handwerkbladen, leuk hoor!
van sajet werden in ieder geval de nederlandse visserstruien gebreid. zal n vreselijk karwij zijn geweest want het was erg dun en volgens mij moest het op 2 en 2.5 gebreid worden en dan donkerblauw, slechte verlichting en al die kabeltjes......zal wel het een en ander aan uitgehaald zijn voordat zo'n trui klaar was. |
|
Hulten1
Hobbyguru Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2354 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wat geweldig leuk om zo'n oud handwerkblad aan te treffen!
Wat ben ik blij dat door multimedia mogelijheden dergelijke zaken goed bewaard kunnen blijven. Zo'n papieren versie is natuurlijk prachtig, maar wel aan slijtage onderhevig waardoor het op een gegeven moment toch onleesbaar wordt.
|
|
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
|
Lelie
Hobbyguru Lid sinds: 14 Juni 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 1547 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heel erg leuke vondst!
|
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Heeft iemand een idee waar je zoiets kan nalaten .?
Ik heb nog een lesboek uit 1860 . Het is een boekje bestemd voor leerkrachten en volgens mij moet ik er nog 2 hebben met patronen zowel voor de nuttige als fraaie handwerken . Ooit gebruikt voor mijn werkstuk destijds en dan heb ik het ook al over de jaren 60 van de vorige eeuw |
|
Jondala
Hobbyguru Lid sinds: 28 Mei 2015 Locatie: Best Status: Offline Points: 1516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik vind dat witte truitje met rode strik erg leuk. Ben zowiezo helemaal dol van vivintage
|
|
lw1463
Post Options
Thanks(0)
|
En anders zou ik het gewoon verkopen op MP.
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Misschien bij textielmusea. Of vragen of ze bij Breikracht interesse hebben. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modecollectiemuseum?
|
|
|
|
Janne Marie
Hobbyguru Lid sinds: 15 December 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3141 |
Post Options
Thanks(0)
|
OO, dat hoedje vind ik leuk.
|
|
Lelie
Hobbyguru Lid sinds: 14 Juni 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 1547 |
Post Options
Thanks(0)
|
Het onderwijsmuseum in Rotterdam?
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |