Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Handwerkalbum, haken en breien No. 4

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Handwerkalbum, haken en breien No. 4
    Posted: 19 September 2015 om 10:41
Ik had bij het kringloop topic gepost dat ik een handwerkblad gescoord had bij de kringloop, ik moest er 50 cent voor betalen en dat kostte
het oorspronkelijk ook.
Ik schreef "Ik moet het nog nader bestuderen - uhm - Handwerkalbum (N.V. Nederlandsche diepdruk inrichting - Deventer)
Het heeft al een zwaar leven achter de rug, ezelsoren en doorgesleten bladzijden - de spelling nog met sch. De dames mochten wel al tennis spelen,
wie o wie enig idee hoe oud dat is ???"

Mutti reageerde als volgt;
De Nederlandsche diepdruk inrichting is een voorloper van de VNU dat weet ik omdat ik daar jaren terug eens vanwege werk een rondleiding heb gehad .

Ze is begin jaren 30 opgericht . Bij de VNU gedrukt werden de damesbladen e.d jouw blad zou dus best van voor of net na de oorlog kunnen zijn

Magtelt schreef;
Joop ter Heul tenniste met haar vriendinnen, dat was zo'n beetje de charleston-tijd. En ik ben niet meer lastig gevallen op school met de sch of de dubbele klinker, ik bedoel dames en heeren. Dus ik ben het met Mutti eens, rond de oorlog.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 10:53
Het is zo leuk dit blad, want qua copyright zit ik safe.
Qua spelling heb ik even in Wiki gezocht, voor 1934 heb je 1883 (spelling de Vries en te Winkel). In 1934 kreeg je de spelling Marchant.
De dubbele "ee" en dubbel "oo" verdween en ook verdween de "sch" op het einde (mensch) van veel woorden. Maar in dit boekje staat
dus bijvoorbeeld een patroon voor een "Handwerktasch".
In 1946/47 werd het schrijven van de -sch grotendeels afgeschaft. Dus qua spelling tussen 1934 en 1946.

Het is gedeeltelijk in kleur - voor en achterpagina en binnenin nog twee pagina's.

Achterop een grote advertentie N.V. Veenendaalsche Sajet- en vijfschachtenfabriek v/h Wed. D. S. van Schuppen & Zn. Veenendaal.

Nou nog nooit van gehoord - nooit. Sajet is dus een garen gesponnen en getwijnd uit korte wolvezels. van Schuppen werd later Scheepjeswol . . .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 11:17
Qua modelnamen net alsof ik mijn moeder hoor en toch ook nog wel antieker, Dames jumper & gebreide pullover (mijn moeder).
En wat ? Gebreide Sport-combination en hè toch 2 "ee" voor Heeren, gehaakt baby-garnituur. baby-cape met kapje - wat is een cape anders LOL.
Niemand zal meer warm lopen voor het gebreide Strandcomplet - behalve misschien als je de wol vervangt door lycra Wink of een andere geschikte vezel.
En ik weet niet of de patronen net zo cryptisch zijn als tegenwoordig, maar ik heb wel gezien dat er mooie steken gebruikt worden.
Foto's volgen 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 11:40
Ik denk dat dit soort boekjes interessant zijn voor ontwerpers van filmkleding. Soms zie je in een serie of film over de oorlog zo'n gebreid truitje langskomen.

Als het boekje niet te groot is, kun je het scannen en aan Breikracht sturen. Die verzamelen oude patronen om ze niet verloren te laten gaan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 12:33

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 12:39
Het is bij nader bestuderen toch dubbel e en dubbel o, ik denk dan toch voor 1934 of in ieder geval de dertiger jaren. De kwaliteit van het papier
is te goed voor een oorlogsproductie. Ook zie je dat ze kunstzij als garen opgeven, maar dat had je in die tijd ook al (Aku en de Enka)
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 16:43
oh wat leuk!!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 20:00
Kunstzijde kousen waren er in die tijd in ieder geval
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2015 om 20:05
vervolg

Tenminste voor de "elite " de rest droeg eigen gebreide wollen kriebelkousen .
Dat kleine kaartje links boven was om die kunstzijde kousen te stoppen . Ik heb nog zo'n kaartje liggen kwam boven water bij het opruimen van het ouderlijk huis destijds .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 13:08
ik heb ook nog n paar heel oude handwerkbladen, leuk hoor!

van sajet werden in ieder geval de nederlandse visserstruien gebreid.
zal n vreselijk karwij zijn geweest want het was erg dun en volgens mij moest het op 2 en 2.5 gebreid worden en dan donkerblauw, slechte verlichting en al die kabeltjes......zal wel het een en ander aan uitgehaald zijn voordat zo'n trui klaar was.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 14:39
Wat geweldig leuk om zo'n oud handwerkblad aan te treffen! 
Wat ben ik blij dat door multimedia mogelijheden dergelijke zaken goed bewaard kunnen blijven. Zo'n papieren versie is natuurlijk prachtig, maar wel aan slijtage onderhevig waardoor het op een gegeven moment toch onleesbaar wordt.

Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 15:11
Heel erg leuke vondst!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 15:15
Heeft iemand een idee waar je zoiets kan nalaten .?
Ik heb nog een lesboek uit 1860 . Het is een boekje bestemd voor leerkrachten en volgens mij moet ik er nog 2 hebben met patronen zowel voor de nuttige als fraaie handwerken . Ooit gebruikt voor mijn werkstuk destijds en dan heb ik het ook al over de jaren 60 van de vorige eeuw
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 19:35
Ik vind dat witte truitje met rode strik erg leuk. Ben zowiezo helemaal dol van vivintage
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 20:02
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik heb nog een lesboek uit 1860 . Het is een boekje bestemd voor leerkrachten en volgens mij moet ik er nog 2 hebben met patronen zowel voor de nuttige als fraaie handwerken . Ooit gebruikt voor mijn werkstuk destijds en dan heb ik het ook al over de jaren 60 van de vorige eeuw
Toen ik dit blad op internet zocht zag ik dat de KB ook heeft in hun modeafdeling, zouden zij interesse hebben denk je ?
En anders zou ik het gewoon verkopen op MP.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 20:03
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Misschien bij textielmusea. Of vragen of ze bij Breikracht interesse hebben.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2015 om 20:24
Modecollectiemuseum?
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2015 om 12:03
OO, dat hoedje vind ik leuk. 
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2015 om 12:38
Het onderwijsmuseum in Rotterdam?
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns