Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

pompom's maken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: pompom's maken
    Posted: 01 November 2015 om 20:21
Het is al heel lang geleden dat ik nog pompoms gemaakt heb.

Vroeger was het eerst 2 ronde kartonnekes uitknippen met daar in een gat. Dan met een hele lange draad aan een naald er steeds doorsteken, errond en terug erdoor enzoverder. Een paar weken geleden heb ik (ik weet niet meer van waar) een pompom loom meegebracht. Eergisteren geprobeerd.

Eerst op youtube filmpje opgezocht.
https://www.youtube.com/watch?v=gsSqBDJNoCk

Zoals in de linkerbovenhoek staat voor dummies, dacht ik, dat moet mij wel lukken.

Dus draad gewikkeld zoals op het filmpje, goed dik errond. En toen had ik al een probleem want het zakte er aan ene kant al af.
Dan kwam het, het draadje opzoeken en doorknippen en toeknopen. Dat verliep tamelijk vlotjes. Na de bovenkant helemaal doorgeknipt te hebben en het apparaatje eruit gehaald te hebben zou je denken dat je een pompom hebt.
Wel ik had allemaal draadjes klaar voor een smirna tapijt te maken en een koordje met een knoop in.

Dan maar een ander filmpje opgezocht nl. dit
https://www.youtube.com/watch?v=4PkklneFFwQ.

Dat vond ik precies al gemakkelijker omdat je de draad begint aan de bolle kant en daar een stukje laat hangen om zo naar het handvat zal ik het maar noemen te gaan (is het stukje draad al wat gemakkelijker te vinden om door te knippen) om vervolgens dezelfde handeling uit te voeren, alsmaar errond draaien.

Toen moest ik de juiste kant zoeken om door te knippen, maar in feite geeft dat niet, zolang je maar het juiste draadje neemt om te knopen.
En daar school het probleem. Welk draadje is het juiste? Na efkes in gedachten de handeling opnieuw te doen was ik zeker welk ik moest nemen om te knopen. Ik knip het door, knoop, knip de bovenkant open, haal de loom eraf en ja hoor, nog wat wol voor een smirnatapijtje en een geknoopt stukje draad.

'k denk dat ik het maar bij de kartonnekes ga houden. Is veel simpeler (vroeger toch).
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2015 om 20:24
LOL O bep wat ben je goed voor iemands humeur. Effen filmpjes kijken.
Met die kartonnekes moet je ook oppassen hoor . . .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2015 om 20:36
Ik zou de draad waar je het mee samen bindt al van te voren losknippen als je zo'n dingetje hebt, want als je die draad klemt blijft die prima zitten
En dan kun je hem ook wat langer maken zodat je er echt iets aan hebt. En daarna de toekomstige smyrnatjes er omheen draaien.
Mijn ervaring met de PP is dat die uiteindelijke knoop van het kaliber driedubbelovergehaalde stoere zeebonk type moet zijn. Schakel je man in
laat hem een padvinder knoop zetten en assisteer met het plaatsen van je vingertop op het juiste moment.
1e filmpje - heel erg - miezerig PP-tje, 2e filmpje - ook heel erg, als ze er nog meer vanaf ging knippen bleef er een mismaakt PP-tje over.
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2015 om 23:00
Bep heb je de pompom makers van de Hema of van HobbyDoos (dat zijn dzelfde)
Daar staat op de achterkant van de verpakking hoe je het moet doen.
Ik vind het heel gemakkelijk hoor.
Thumbs Up
Ik haak nooit af!

Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 November 2015 om 10:53
oh bep toch!
k zie t voor me!
een vork gebruiken kan ook hoor enne geef niet op!
de losse sliertjes kan je altijd nog in een gehaakt beessie stoppen als vulling!
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 November 2015 om 11:10

deze heb ik op een patroon staan van Marion.denk dat ik het wel mag laten zien.heel gemakkelijk en mooi
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 November 2015 om 16:49
bedankt engeline.

Als mg vraagt om het weg te doen, dan kan het hoor. (heb het geknipt met mijn knipprogramma).
Ik heb verschillende methodes om pompoms te maken maar zo'n pompomloom zag mij er poepsimpel uit en vooral het gaat lang mee.
En hier zal het tot in de eeuwigheid meegaan, onder in de kast.
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 November 2015 om 16:52
haha Bep ,die liggen bij mij ook onder in de kast,Ik snap er ook niets van.Die van Marion vind ik een hele goede.Die lukken bij mij wel.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 November 2015 om 19:24

geen karton maar 2 plastic ringen, met een gatenzaag uit een vloeibare zeep container gezaagd door manlief en ... het werkt prima.
oant Sjen
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2015 om 09:09
Hee Bloem, dat is een goed idee. Die slijten nooit.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns