Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

recept biscuit

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: recept biscuit
    Posted: 22 November 2015 om 17:31
dat ik een paar jaar geleden voor mijn dochters zo gedetailleerd mogelijk heb opgeschreven.

Misschien zijn er hier mensen die er iets aan hebben om deze lekkernij voor de aankomende feestdagen te maken.

ge checkt eerst uw ijskast en de voorraadkast en ge ziet of dagge nog 5 eikes hebt, suiker, muizestrontjes, 1 citroen, 1/2 liter room met een vetgehalte van minstens 35%, 3 bananen, en wa seizoensfruit of desnoods een doos peche daar kunde de toert ook me versieren.
dan draaide uw kraan open en ge ziet of er nog water uitkomt want ge hebt 30 ml (denk ik ,efkes checquen oep het pakske biscuitmix) nodig.
ge pakt den otto of uwe fiets en ge rijdt naar den dichtstbijzijnde aveve ook gekend als den boerenbond en ge koopt daar een pak biscuitmix, voor de rest gade naar nen gb of nen delhaize of uwen gewone winkel zelfs nen aldi of nen lidl want daar hebben ze da ook allemaal.
voor de rest hebde nodig : nen oven, een weegschaal, nen springvorm, wa boter en bloem om uwe springvorm in te vetten en me bloem te bedekken, 2 taartroosters, ne mixer, een grote kom, ne priem, een groot mes, een patatteschellerke, nen spatel of nen lepel, twee diepe borden, ne spuitzak voor de creme fraiche en zo'n teuteke en ook een gewoon mes of iet anders waar dagge de creme fraiche mee kunt uitsmeren op uw toert, een platte taartschotel en zeker niet vergeten : ovenwanten en nen hond

als ge terug thuis zijt en ge hebt goesting om te beginnen dan pakte het pak biscuitmix en ge leest den achterkant. als ge da allemaal gelezen hebt dan weegde 330 gram af en ge doet da in die grote kom, ge doet er 5 eikes bij (de schalen ni) en 30 ml water. ge pakt uwen mixer ge stekt die pries in het stopcontact en ge begint te mixen en te mixen en te mixen minstens 10 minuten mixen.
na die 10 minuten zette uwen mixer af, ge trekt de pries uit het stopcontact en ge duwt uw kloppers deruit (in de poempbak) ge kuist uwen mixer af en zet hem terug waar dagge hem gepakt hebt.
ge pakt uwen springvorm en een pakske boter. ge scheurt een stukske van het papier van de boter en krast wa boter van da klompke. dan smeerde die boter in heel uwe springvorm (vanbinnen vanonder, den binnenrand, den binnenzijkant. den buitenkant hoeft niet). dan doede een klein beetje bloem derin en ge schudt en draait rond zodat de bloem overal op de boter plakt die dagge in uwen springvorm hebt gesmeerd.
als da allemaal achter de rug is kapte uw deeg in die springvorm en zette da in het midden van uwen oven. ge zet uwen oven op 190 graden en bakt uwen biscuit ongeveer 35 minuten. als ge hem begint te rieken dan is hij bijna klaar en trekte eerst uw ovenwanten aan en moette efkes me uwen priem in het midden van de taart steken en zien of dat die priem droog is. als die droog is dan pakte den biscuit (nog altijd me de wanten aan) uit den oven en ge zet den oven af. dan pakte 1 taartrooster (met wanten) en ge legt da ondersteboven op de springvorm dus de pootjes moeten naar boven staan. dan pakte alles tesamen vast en draait het met zen pootjes op het aanrecht. nu staat uw toert op zijne kop. ge klikt de springvorm open en ge haalt eerst de zijkant deraf en legt da in den poempbak en dan het scheel (in feite den bodem) en ge doet da ook in den poempbak. dan pakte uwen tweede taartrooster en legt die wer ondersteboven op de taart en ge pakt de twee roosters vast me de taart dertussen en draait alles om. nu staat uw taart terug recht en ge ontdoet u van den nu bovenste rooster en legt die al terug waar da hij moet liggen. nu kan den biscuit afkoelen voor een paar uur.
tijdens het wachten op de totale afkoeling kunde intussen uwen afwas doen omdat ge straks alles terug nodig hebt en hetgeen dagge ni meer nodig hebt staat dan al properkes terug in de kast. als da allemaal achter de rug is, is het hogen tijd om te zien of dagge ( als ge hem zelf niet hebt) ergens nen hond kunt gaan halen voordat ge aan de volgende fase van den biscuit begint.

tis den tijd van de bananen nu. ge pelt er al twee en snijdt ze in dunne plakskes in een diep bord. ge snijdt van uw citroen een stukske en doet een klein beetje sap over de bananen en rommelt da wa door elkaar zodat de bananen toch iet of wa wit blijven.
nu moette creme fraiche maken. ge doet uwen room in die proper afgewassen kom en doet er 8 à 10 soeplepels suiker bij. ge pakt uwen mixer en ge begint me heel stillekes te mixen en stillekesaan op een hogere snelheid. ge zult zien uwen hond komt al van pas. dan blijfde op hoge snelheid mixen totdat uwen creme fraiche zo in pieken naar boven komt en blijft staan als ge uwen mixer wa naar boven doet. ge zet den mixer af en doet er hetzelfste mee als toen me het deeg.
ge pakt een groot mes, legt uw hand op den biscuit en snijdt den biscuit door. als ge uw hand hebt geraakt hebdem verkeerd doorgesneden en moette terug vanaf het begin van het recept beginnen.
ge legt den bovenste helft opzij en op den onderste helft smeerde een klein beetje creme fraiche over heel den helft. dan legde de schefkes banaan op de creme fraiche zodat die helemaal bedekt is. op dien andere opzijgelegde helft smeerde ook een beetje creme fraiche en legt die terug op den bananenhelft.
en nu komt het.
ge doet wa muizestrontjes in een diep bord en zet da al binnen handbereik en ook de taartschotel. ge pakt de toert op 1 hand me gespreide vingers op uw handpalm en ge begint de zijkanten in te smeren me creme fraiche. op een bepaald moment moette ze een klein beetje naar boven gooien om ze te kunnen draaien op uw hand om voort te kunnen smeren. als den hond ze ni heeft opgegeten is het een teken da het gelukt is. dan smeerde den bovenkant in (nog altijd vasthouden op 1 hand). als den biscuit helemaal wit ziet van de creme fraiche pakte het soepbord me de muizestrontjes en ge pakt me uw vrij hand wa muizestrontjes en gooit die op de zijkant van den biscuit. ondertussen wer efkes omhoog gooien om wa te kunnen draaien want heel die zijkant moet volgegooid worden. dan strooide wa op den bovenkant en nu kunde eindelijk die taart op een taartschotel zetten. ge gaat gewoon efkes uit de keuken nu en tegen dagge terug komt is de vloer opgekuist. (taart wel ver genoeg wegzetten eerst). en nu komt het plezante : versieren. ge kunt er allerlei fruit opleggen en den overschot van de creme fraiche doedde in die spuitzak me teuteke en ge kunt dan toefkes derop spuiten en KLAAR.

ge ziet het is allemaal heel gemakkelijk als ge maar nen hond hebt.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 17:55
Ik kijk toch liever naar heel Holland bakt .

Een hond heb ik niet meer en die rommel opruimen nou nee.
Ik heb vorige week met kleinzoon havermoutkoekjes gebakken en twee dagen later zat er nog deeg tegen mijn hoge keukenkastjes zag ik .

Maar bedankt voor het opschrijven
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 18:10
o,Bep wat een lekker recept,maaaaarrrrrrr ik kijk zelfs niet eens naar Heel Holland bakt. haha maar oja wat zijn muizenstrontjes ,als ik die vind zet ik een muizenval!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 18:13
vertaling voor sommige woorden :

muizestrontjes : hagelslag
ne priem : een heel dunne breinaald
een patatteschellerke : een aardappelmesje
een teuteke : onderste stukje dat je in een spuitzak doet om te kunnen spuiten
toert : taart
pries : stekker
poempbak : gootsteen
scheel : hier bedoeld als taartbodem
schefkes : schijfjes
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 18:14
muizenstrontjes is volgels mij hagelslag!
dat lijkt er tenminste op
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 18:53
Ik heb een heel simpel taartrecept. Men neme (wel betalen natuurlijk) een pak Dr. Oetker Wolken citroen, 200 ml slagroom, 3 eieren, een pot citroenmarmelade en bakpapier. Men volge de gebruiksaanwijzing op de verpakking, trekke na het bakken en afkoelen een draadje door het midden van de taart, smere de onderste helft in met de citroenmarmelade, legge de bovenkant er weer op, besmere die ook en legge er eventueel partjes mandarijn op ter versiering. Hierbij kun je een spuitbus slagroom kopen, hard schudden en toefjes opspuiten eveneens ter versiering. Het is handig om bij elke punt een vorkje te leggen, want je eet je vingers er bij op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 21:09
Ik ben eigenlijk meer aan het denken wat bedoelt Bep met biscuit, want ik ken dat wel (biscuitdeeg)
maar kun je een mix daarvoor in een pakje kopen ??? Of bedoel je 'gewoon' cakemix ?
Je ziet ik ben niet van de pakjes - het arme kind weet niet eens of ze bij de super voor biscuitdeeg een
pakje hebben
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 21:27
Geen idee. Biscuit betekent letterlijk: twee maal gebakken. 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 21:45
De dr Oetker van Magtelt verkoopt ook biscuitmix Maar volgens mij is het gewoon bloem met een heleboel eieren . Maar gemak dient de mens niet waar
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2015 om 22:56
biscuit genoise om juist te zijn.

Vroeger bakte mijn moeder die ook heel regelmatig, als er bezoek kwam, voor verjaardagen, feestdagen, noem maar op.
Maar dat was in de tijd dat de handmixer nog maar juist was uitgevonden en nog veel te duur was om zomaar aan te schaffen.
Het kloppen van de eieren met de suiker gebeurde met een klutsgarde, zo een spiraal met een resorke aan een handvat. Toen moest er minstens driekwartier tot een uurtje onafgebroken geklutst worden en mocht ik af en toe ook klutsen en als het een dikke mooie glanzende massa was geworden mocht de bloem er voorzichtig bij en dan de oven in.

Toen er uiteindelijk een handmixer kon aangeschaft worden was de tijd al gehalveerd voor het opkloppen van de eieren en de suiker.

En zo deed ik het ook nog een hele tijd totdat ik eens zo een mix pak zag in de aveve winkel hier en dat geprobeerd heb. Alles zit in een keer gedoseerd erin en het enigste dat je moet toevoegen is een kletske water en eitjes. En de tijd werd weer gehalveerd (nog maar 10 minuten) en het was in een keer klaar, geen bloem meer die er nog moest toegevoegd worden en zich verplaatste tot boven op de kasten. Nu met die mix in pakjes kan je een hele biscuit gebakken hebben op dezelfde tijd dat vroeger dus de eieren en suiker nog maar geklopt waren. En je hebt geen lamme armen meer.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 12:45
Mijn moeders vriendinnen hadden wel handmixers, maar mijn moeder zwoer bij de garde. En lekkere cakes die ze bakte! Ik heb een blender en een keukenmachine, en een zeer luie gesteldheid. Aangeboren, nooit afgeleerd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 15:28
Ik heb van alles, maar volgens mij heb ik me hier nog nooit aan gewaagd. De buren hebben allengs een hond . . . of zou een kat ook ok zijn ?
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 18:25
Haha... die muizenstrontjes... Die hebben we genoeg in de garage liggen :)

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 16:43
Heb behoorlijk zitten lachen met dit taartrecept. Ik ben niet zo van de pakjes. Wat mij echter verbaasd is dat je zo lang moet kloppen met het meel er al bij. Als ik een biscuittaart maak, klop ik de eieren met de suiker. Zeef er de bloem bij en schep het voorzichtig door elkaar en absoluut niet kloppen.
De vulling vind ik interessant, ga ik zeker eens proberen. Crème Fraîche is bij ons iets anders als in België merk ik. Jij bedoelt slagroom die je gaat kloppen.
Een vraag heb ik toch. De oven zet je op 190. Maar er staat niet of je de oven voorverwarmd hebt. Eigenlijk neem ik dat aan, is nl niet gebruikelijk iets in een koude oven te zetten.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de biscuitmix van Aveve, ga zeker eens kijken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 17:20
ik verwarm mijn oven nooit voor. Het is een heteluchtoven en zo kan de biscuit stilletjes wennen aan de temperatuur en omhoog rijzen als het te warm wordt en blijft hij omhoog.
Als hij voorverwarmd is zal hij vlugger gebakken zijn en voor mij te uitgedroogd. (en in een voorverwarmde oven mislukt alles bij mij)

die 10 minuten mixen is echt nodig om er genoeg lucht in te krijgen zodat hij goed kan rijzen en het gebak luchtig wordt.

Ja ik bedoel dus slagroom (bij ons in de volksmond creme fraiche).

Moet ge echt eens proberen, slagroom en banaan ertussen. Is keilekker.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 17:25
Ik geloof het meteen. Ik heb wel eens soezen gevuld met slagroom en banaan, was ook erg lekker.
Met zo'n mix zal het wel ander gaan dan met gewone bloem. De eieren met de suiker klop ik ook 10 minuten. Als je met de bloem erbij weer gaat kloppen zakt de zaak meteen weer in elkaar. Ik zet eigenlijk bijna nooit iets in een koude oven. Ik heb ook een hete lucht oven, maar gebruik het niet. Kan er niet mee uit de voeten, dus gewoon zonder. Het resultaat is meestal goed. Het wordt trouwens tijd dat ik weer eens ga bakken!!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 19:11

Als er hier koek gebakken wordt (soort kruidkoek) gaat die ook in de koude oven, als hij op temperatuur is gaat de wapper aan.

Als hij klaar is blijft hij nog een half uur in de oven . . . ik heb het recept uitgevogeld, geëxperimenteerd en gedaan tot ik
een ons woog. Toen dat klaar was mocht ik oprotten, de huisband doet het tegenswoordig zelluf (zelluf doen) en hij kreeg de zegen na.
Er passen er 3 tegelijk in de oven Thumbs Up moet hoognodig weer eens iets uitvinden LOL
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 21:57
Ik zie er nu al niks meer van want de tranen lopen langs me wangen van het lachen. Is de hond voor het uitlikken van de bak. volstaat een kat ook of een paar mensenpuppies ?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 22:11
Neeeeee Cozz, de bak en de deegkneders uitlikken en aflikken doe je zelf.

De hond dient om al het gesmoste en het gespet van de grond en de kastjes te likken.
(een hele grote kat zou misschien ook gaan, maar ik denk dat een hond bereidwilliger is)
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2015 om 08:38
Nee helaas ik heb een kleine veelvraat poes maar ze kan er wel wat van hoor
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns