Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

luidruchtige naaimachine

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: luidruchtige naaimachine
    Posted: 04 Februari 2016 om 13:10
Mijn dochter vroeg me of ik haar wilde leren naaien .

Ik heb nog wel een naaimachine voor je ook .( minstens 50 jaar oud maar wel zig-zag en vrije arm ). Heb hem voor de dag gehaald . Alles werkt ,maar hij maakt een behoorlijke herrie .Ik kan ook niet ontdekken waar het vandaan komt .

Waren die eerste draagbare electr naaimachines nu echt zo luidruchtig en ben ik zo gewend aan mijn fluister machine of klopt er toch iets niet . ? Hij is gesmeerd ,schoon geflost .

Ze kan best een nieuwe kopen maar als het een bevlieging is en ik ken haar want ik ken mezelf dan is dat toch zonde want aan een "lor" heeft ze niets .
Iemand een suggestie ??
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 13:44
oorbeschermers?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 13:47
misschien raakt de naald, de kant van het gat waardat hij in verdwijnt of komt hij op de rand van het spoel terecht?

welke klank is het, kan je dat veronderstellen? metaalklank? Motorklank?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 13:59
Het is eerder een motorklank . Als ik hem "vrij"zet om de spoel te winden lijkt het minder . Je kunt het bijna vergelijken met een handnaaimachine maar dan klopt die "motor "weer niet

Het is niet de naald -heb er ook een nieuwe volgens de regels van het instructieboekje ingezet - Zou die te lang in rust zij geweest ? Stramme botten zal ik maar zeggen   
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 14:03
Als hij bromt kan het ook het pedaal zijn. Daar zit het een en ander aan elektronica in, dat na een jaar of 40 wel eens vervangen mag worden.
Ik heb hier een electrotechneut, dus die roept iets als ik ga wel even naar "radio Piet", daar haalt hij een nieuw onderdeeltje en dan even
solderen (minder dan een halfuurtje werk). Ik kan voor de zekerheid navragen wat het precies is, bij mijn vorige maakte dit sluiting
en toen ging de naaimachine helemaal uit zichzelf naaien (zonder begeleiding) en toen is alles in de soep gelopen. De 2e handse had dezelfde
makke, maar die hebben we gered voor het te laat was.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 14:09
Hij heeft geen pedaal maar een kniebeugel .

Vond ik toen veiliger met over de grond kruipende kinderen . Was toen net nieuw . Overigens wel handig want het scheelt een snoer .

Ik heb overigens een Fiat 500 gehad die uit zichzelf ging rijden- op de snelweg - zonder het gaspedaal in te drukken . Een vrachtwagenchauffeur heeft me toen geholpen .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 14:18
Oei een hevig autoke. En heeft die chauffeur dan zo elke keer efkes opzij tegen u gebotst zoals ge in de films ziet, zodat de vaart eruit was? Of zich voor u gegooid en stillekes afgeremd van de moment dat ge er bijna tegen plakte? Ik heb allerlei scenario's voor ogen nu.

En ik heb nog nooit een naaimachine met een kniebeugel gezien. Seffens eens goegelen of dat er nog foto's van te vinden zijn.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 14:23
gevonden. Misschien is dat eindpunt van die hevel dat in de machine gaat, of het gat waar het in moet wat uitgesleten en komt daar het lawaai van.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 14:44
Ik heb het idee dat hij nu ter ziele is . Mijn man zou wel eens even kijken nou ja kijken Nu heeft hij meer verstand van grasmaaimachines dus ik houd mijn hart vast . Is in ieder geval goed bedoeld .

Het is een Elna Bep Vrije arm en het metalen deksel is gelijk werkblad . Kwam hem gisteren nog tegen op een site van oude naaimachines . Misschien is het meer een museumstuk . De laatste lettergreep klopt nu aardig geloof ik .

Een bakkie heeft hij toch wel verdiend .

Wat die vrachtwagenchauffeur betreft . Die heeft het stuur overgenomen- -zie je het voor je -iets met dubbelklutsen gedaan en hij deed het weer goed .
Ik vertrouwde het niet meer dus is hij ingeruild -die fiat dan he . Had ik hem maar bewaard volgens mij zijn ze nu heel wat waard .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 14:59
http://veiling.catawiki.be/kavels/1982979-elna-naaimachine-in-metalen-koffer-vermoedelijk-elna-1-midden-20e-eeuw

zo ene?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 15:19
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn dochters een naaimachine gekocht.

Ene keer een lapke stikken en ze kunnen het denken ze en doen er verder niks meer mee.

En ik maar patroontjes doorsturen en ooooh die zijn schoon en ooooh dat ziet er gemakkelijk uit en dat ga ik achtereen als ik wat meer tijd heb eens proberen. Dus ik hou het op : ze zijn waarschijnlijk hoogbegaafd. Die doen ook ene keer iets en kunnen het en that's it.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 15:51
Nee Bep zo erg is het niet ,maar op marktplaats bij een vintage naaimachinehandel in Rijswijk kwam ik hem wel tegen . Hij is beige van kleur .

In het uitstekende nopje aan de voorkant past de beugel .

Ik ben bang dat ik de zelfde ervaring krijg met mijn dochter . Oh mam zo,n makkelijk patroon . Toen ze wegging Het is toch meer werk dan ik dacht en ik had de helft nog gedaan .Ze kwam zonder spelden garen stoffenschaar ,centimeter ,naalden . Ik heb een van mijn stoffenscharen meegegeven en haar laten beloven dat ze er niets anders mee knipt Geeft niet, alles moet geleerd worden en ze zat vroeger als kind altijd met de hand barbie kleertjes te naaien dus ze heeft er wel plezier in ,maar ook een gezin en een eigen bedrijf . Ik vind het al knap dat ze het redt
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 17:42
mijn eerst Elna was van de jaren 70 een geweldige naaimachine.
hij heeft het wel 30 jaar heel goed gedaan. tot hij van de tafel viel.

nu heb ik een Jerome en die maakt inderdaad veel minder herrie.

maar de herrie van de Elna heb ik nooit erg gevonden
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 17:51
Bedankt Bloem

Ik ga steeds meer denken dat de machine altijd wat herrieachtig is geweest en dat ik door mijn nieuwe machine die overigens ook al weer 10 jaar meegaat dat gewoon niet meer gewend ben .
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2016 om 22:53
Ja, die machines van vroeger maakten veel meer herrie. Nu zag ik bij Matri een machine in de aanbieding ( [url]http://www.matri.eu/naaimachines/naaimachine-matrimatic-jubilee-4#.Vre8slmUR5Q[\url], leek me een goede, voor 125 euro, niet duur denk ik.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2016 om 09:27
Janne-Marie

Mijn dochter heeft de machine mee .Ik heb hem samen met mijn man opengemaakt en nagekeken Volgens boekje alle pijnpunten gesmeerd   Hij stikt en hij zig zagt . Meer heeft hij ook niet gekund .Behalve een cordonrand Ze gaat het maar eens proberen . Ik had die matri ook gezien en heb haar erop gewezen en anders loopt ze maar eens een naaimachine zaak binnen .
Kan ze zien wat ze binnen haar budget hebben .
. Het eerste schortje is klaar Ze had haar huiswerk goed gedaan .

Bedankt
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2016 om 09:30
leuk en dat geluid daar wend ze wel aan.
oant Sjen
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2016 om 10:41
Mijn machines (heb er twee) doen het niet goed meer, heb al van alles geprobeerd maar nee die zijn ter ziele vrees ik. Vandaar dat ik wist van die bij Matri, lijkt me een fijne machine. Maar tja we kunnen het geld maar 1 keer uitgeven en dat is nu aan andere dingen. En och ik heb de machines ook al jaren niet meer gebruikt, denk dat ik toch niet meer zo vaak zelf wat zou gaan naaien.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2016 om 12:56

Zelf heb ik voor 25 euro op MP een 2ehandse Singer gekocht

Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2016 om 13:32
Volgens mij moet hij hier en daar een spuitje naaimachine olie hebben.
Als hij heel lang niet gebruikt is zijn alle draaiende delen waarschijnlijk droog.
december2011

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.361 seconden.
Lang Yarns