Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Column: Collectes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Column: Collectes
    Posted: 22 Mei 2016 om 12:43

Collectes

Er zijn heel veel collectes aan de deur.

Allemaal goede doelen.

Elk goede doel met zijn eigen specifieke belangen en ze streven allemaal naar het welzijn van mens en dier.

Er zijn collectes voor kinderen, Jantje beton, kinderendorpen, en allerlei  andere varianten,

Maar ook voor bejaarden, en  voor dieren.

Voor mensen en rampen en alles wat daar bij kan komen kijken.

Voor hartfalen, nierklachten, longen, maag lever darmen, spierziekten, kortom de hele medische encyclopedie komt aan bod.

Voor nader onderzoek of directe hulp aan hen die dringend hulp behoeven.

En eerlijk gezegd, er zijn maar weinig goede doelen waar ik geen geld aan zou willen geven.

Maar geef ik aan allemaal, dan wordt ik op een gegeven moment zélf het goede doel. Zijnde aangewezen tot de voedselbank vanwege chronisch geldgebrek en  daar wordt óók voor gecollecteerd.

Daar komt nog bij dat ik door het moderne geldverkeer weinig of geen los geld in huis heb omdat ik bijna alles gireer en in de winkels pin.

Dus als ze dan voor de deur staan met zo'n rammelende collectebus kan ik meestal naar eer en geweten zeggen dat ik geen contant geld in huis heb.

Maar dan zeggen ze dat ik ook geld over mag maken. Ja natuurlijk mag dat, er is geen wet die dat verbied.

En al die goede doelen hebben dat ook liever he?

Want geen zinnig mens maakt €0.50 over per bank.

Dan word het vaak het tienvoudige en dat vinden die goede doelen fijn.

Maar als ik dat ga doen ben ik nog sneller een nieuw goed doel.

Maar laatst was er een goed doel die het heel slim bekeken had.

Ze stuurden een collectant die duidelijk zelf behoefte had aan hulp van een aantal stichtingen.

Toen de bel ging en ik de deur opendeed stond daar een klein mannetje, kennelijk van zeer hoge leeftijd.

Toen ik uit wilde gaan leggen dat ik geen los geld in huis had bleek de goede man ook nog zeer slechthorend te zijn.

Geen beginnen aan dus.

En omdat ik ook eerbied en ontzag heb voor mensen van hoge leeftijd die zich belangeloos inzetten voor een goed doel ben ik in huis naarstig op zoek gegaan naar wat kleingeld.

En gelukkig ook wat gevonden, want ik kon het niet over mijn hart verkrijgen nee te zeggen tegen dergelijke moed en doorzettingsvermogen.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2016 om 17:43
En dat vind ik dus lelijk van die 'goede' doelen dat zij zo met de mensen spelen en ze gebruiken voor wat hun uitkomt. Het zal waarschijnlijk wel een vrijwilliger geweest zijn maar er zijn nog wel andere klusjes die moeten gedaan worden. Maar ja een 'oud mannetje' of een gehandicapte (sorry mag ik niet meer zeggen, moet zijn een mens met een beperking) krijgt meer los bij de mensen dan een jong en fris iemand en dat weten de 'goede' doelen ook.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2016 om 18:23
Zo vind ik het altijd vervelend wanneer er een moeder met kind aan de deur staat. kind met de collectebus in de hand. Zeg dan maar met droge ogen , nee ik geef niets......
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2016 om 19:57
Maar die goede doelen die je wel met je bankrekening steunt kunnen er ook wat van.
Jaren het rode kruis 2,50 per maand gegeven, kreeg ik een paar jaar geleden bericht dat alle kosten zo gestegen waren en dat ze daarom besloten hadden dat de maandelijkse bijdrage automatisch naar 3 euro en nog wat ging.... WAT???

Per direct compleet gestopt met het donateur zijn. Ik heb ze gemaild dat er maar één iemand over mijn rekening beslist en dat ze als ze echt wilden bezuinigen/meer geld wilden hebben, ze maar een andere directeur moesten aannemen, die voor minder dan 130.000 per jaar op de loonlijst stond.

Dat het ook anders kan heeft het Wereld Natuur Fonds destijds bewezen. Ze belden me ook op met de mededeling dat kosten stegen en dergelijke en of ik wilde overwegen mijn 2 euro per maand wellicht kon worden omgezet naar 25 euro per jaar. Ik heb er 30 van laten maken !
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2016 om 20:23
maar lao-tse het is wel treffend geschreven zoals het is. (was ik er nog vergeten bij te zetten )
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2016 om 21:57
Mooie column, Lao-tse! Ook heel herkenbaar. 

Toen iemand mij aan de deur wilde overtuigen dat het geld goed was voor het onderzoek naar ziektes, zei ik dat ik Dierproefvrij financieel steunde en dat ik hun werk niet in de wielen wilde rijden. Daar stonden ze ook raar van te kijken.  

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2016 om 12:58
Ik geef de collectanten, vooral omdat het echte doorzetters zijn die hier aan de deur komen - ik denk 2 per jaar.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2016 om 15:20
Hier soms twee of drie per week!
In ieder geval twee per maand.
Laten ze dat collecteren eens een beetje op elkaar afstemmen, dat zou een stuk schelen in de irritatie en dus in de opbrengst.

@ C4th
Dat is helemáál grof zeg, zomaar eigengereid een vrijwillige bijdrage verhogen!
De brutalitiet!
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 11:59
ik dacht gisteren nog: hier reageer ik maar niet op want m'n man laat ik meestal naar de voordeur gaan en die pikt de ''verkeerde collectanten'' er zo tussenuit die heel vrolijk beginnen met: goedemiddag meneer, wat een prachtige dag .. hij zegt dan: niets nodig en mept de deur dicht .. ik durf niet zo onbeleefd te zijn,hypocriet hè...maar vanochtend gaf hij me de telefoon, het KWF voor jou, zei hij...en er begint een jongeman een verhaal af te steken, dat er een nieuwe immuunbehandeling is voor kankerpatiënten en ik dacht nog: huh, ik heb dat toch niet meer nodig maar hij meldt dat ze vaste donateurs benaderen met de vraag of ze per maand 12,50 euro extra willen doneren zodat er ruimte komt om zoveel mogelijk mensen deze immuunbehandeling te kunnen geven .. ik zeg dat ik niet van deze manier van geldwerving ben gediend...en vraag hem nog wat dingen die hem blijkbaar overvallen want hij begint vanaf zn briefje opnieuw met de vraag ... grrrrr...maar u kunt het elk moment stopzetten,zeetie nog .. ik zee: dan zet ik nu dit telefoongesprek stop want ik ben hier niet van gediend..is voor het eerst dat ik woest wordt om zo'n belletje ... heb meteen het KWF gemeld dat ze vooral ZO door moeten gaan als ze vaste donateurs willen verliezen...
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 12:18
Misschien dat die agressieve benadering vaak wel werkt, waarom zouden ze anders het risico willen lopen donateurs te verliezen?

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 12:20
En soms heb ik ook een beetje meelij met degene die bellen, zij zitten daar vaak om een centje te verdienen voor studie of dergelijke.

Maar goed...geen late avonden maken en vroeg je bed uit voor een krantenwijk is natuurlijk veel inspannender dan achter een desk met een foon op de kop.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 12:49
Ik zeg altijd dat ik in het bel-me-niet register sta, maar als je donateur of abonnee bent, schijnen ze je dan toch te mogen bellen. Dan zeg ik meestal: "Oke, nu weet ik hoe ik van je telefoontjes af kan komen, daaag".
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 14:32
ik weet dat het uitzendbelkrachten zijn maar vind dit zó dom van zo'n belangrijke club als het KWF om die mensen niet beter te instrueren en een beetje empathie aan te leren .. sja Magteld, die van jou is ook een optie ...;-)

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 15:05
Ja, dat ligt dan aan die club.
En het is inderdáád erg dom.
Beetje meer instructies en omgangsvormen zou hen veel schelen in de inkomsten.

Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2016 om 15:54
Ik geef graag aan goede doelen voor zover dat in mijn macht ligt met mijn lage inkomen. Maar als ze aan de deur komen voor een abo ergens op stel ik steevast dat ik die vaste last niet kan hebben.
Dat ik best eenmalig wil doneren wat dan natuurlijk niet kan ineens. Dan gaan ze dikwijls met bedragen om je oren stuiteren waar ik nog steeds op antwoord dat het een vaste last wordt en niet uitvoerbaar is. Daarna doe ik de deur gewoon dicht hoor. Soms heb ik al gestort via de mail krijg je dan vragen en dan kun je wel eenmalig iets storten. Zeg ik ze dat!
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2016 om 16:11
Zo, mijn woeste bui is weer over, khad gemaild naar het KWF, afdeling fondsenwerving geloof ik en kreeg de andere dag een begripvolle mail terug maar dat deze manier van werven toch wel donaties oplevert maar dat ze mij uit het belbestand zouden halen..ik gaf de tip om hun Facebookpagine eens te bekijken en daar te reageren want de boze berichten over deze werving waren niet van de lucht en DAT was een goeie tip want deze berichten waren nog niet opgevallen..kijk, brengt zo.n boos mailtje toch nog iets op, al is t geen geld...

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2016 om 00:18
en zo is dat. Wel eigenaardig dat ze facebook gewoon over het hoofd zien, terwijl ze het er indertijd toch zelf opgezet hebben omdat het heel veel mensen bereikt.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2016 om 14:41
Ze hebben dat niet over thoofd gezien Beppeke maar de kant waar deze reacties staan nooit gemonitoord, of ist gemonitord ?

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2016 om 15:00
ik denk dat het is : gevonden en bezien omdat ze facebook alleen gebruiken voor reclamedoeleinden en dus niet weten welk sociaal impact dat het kan hebben.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.437 seconden.
Lang Yarns