Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

oude pop patroon

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: oude pop patroon
    Posted: 06 September 2016 om 10:23
30 jaar geleden maakte ik op school een pop. Door omstandigheden ben ik het patroon en ook de pop kwijt. Een foto heb ik nog wel. (maar ik weet niet hoe ik die hier kan zetten)

Kan er iemand mij misschien helpen om aan dit patroon te geraken? De pop is volledig in tricot en het kleedje en truitje in ribbelsteek. 

Ik zou jullie heel dankbaar zijn!!
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 10:33
Een foto zou toch wel handig zijn Smile

Hier kan je lezen hoe je een foto moet plaatsen. Succes!

Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 10:37
Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 10:37
Bedankt Aranince! 

Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 11:24
Fijn dat het gelukt is met de foto! 

Leuk popje hoor! Helaas heb ik geen idee waar je het patroon kan vinden.. Weet je toevallig een naam van een ontwerper of hoe het popje heet? 

Maar misschien weet iemand anders wel waar je het kan vinden. Laten we er op hopen Smile
Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 11:38
Jammer genoeg weet ik niets. Ik was toen 11-12 jaar. Wij kregen wel het patroon en moesten die maken, maar dat is verloren geraakt en een naam ofzo stond er volgens mij niet eens bij. En als het wel zo was, was ik te jong om er op te letten....Confused

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 13:38
Ik heb een handwerken baby uit April 1982 en daarin staat een babypop de Maartje heet geheel in tricot gebreid
Gaat er bij jou dan een belletje rinkelen ??? .

Ze is 40 cm lang .Beentjes hoofd en romp worden aan een stuk gebreid .
Je kunt een jongens en meisjes model kiezen ,maar dat zit hem alleen in de kleur en het verschil in haar

Er zijn een heleboel kleertjes bij .

Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 16:28
Hey Mutti,

Ik ga eerlijk zijn; ik heb geen idee van de naam maar het zou wel eens heel goed kunnen! 

Ik weet dat de leerkracht van toen de pop al een paar jaar liet maken en ik zat schooljaar '85 -'86 bij haar in de klas. De lengte zou kunnen maar vermits er niet zo werd gekeken naar de dikte van de wol waren er sommige die een grotere of kleinere pop hadden. 

Zou je mij het patroon eventueel willen doorgeven? (kleertjes mogen er bij, als dat kan Tongue) Ik zou er heel blij mee zijn want ik ben ondertussen al zo'n 25 jaar op zoek naar dit patroon...

Groetjes, 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 16:56
Ik wil je het patroon doorgeven . Ik zal vragen of mijn schoonzoon het kan scannen ,maar die is nog een dikke week met vakantie ,en dan staat hij hier ook niet gelijk op de stoep .

Dan moet ik je mail adres hebben zo niet dan wil ik je het blad wel toesturen maar dan moet ik je adres hebben en ik wil het HEEL GRAAG TERUG .

Stuur me maar een PM met je gegevens ,maar je moet dus nog even geduld hebben .
Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 om 19:43
Dat zou echt geweldig zijn!!! Ben er zo blij mee!!

Alvast hartelijk bedankt!!
Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2016 om 17:41
Hallo Mutti, 

Hebt u mijn PM gekregen? 

Mag ik ook vragen in welk handwerk boek baby april 1982 het staat? 

Groetjes!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23645
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2016 om 17:52
Volgens mij was er vroeger een blad, dat Steek Handwerken heette. Ook één dat Handwerken zonder grenzen heette.

Is het niet mogelijk om bij je oude school navraag te doen? Naar de naam en het adres van de lerares?

Je kunt ook zoeken op Marktplaats of Boekwinkeltjes.nl, maar als je als zoekwoord handwerken intikt, krijg je zo veel hits.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2016 om 18:20
Ja ik heb het gekregen .

Het blad heet Handwerken en was vroeger een maandblad Dit is een speciale babyuitgave met de beste baby dingetjes uit diverse uitgaven van Handwerken en is van April 1982

met o.a kleertjes poppen beestjes kruissteekpatroontjes lakentjes sloopjes enz enz en veel voor de babykamer .
Ik heb het altijd bewaard .

Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2016 om 19:32
Hallo Magtelt,

Na heel veel zoeken had ik een paar weken geleden afgesproken met mijn vroegere leerkracht. Maar ze wist het niet meer. Ik heb alleen die foto gekregen (zie boven). 

Het tijdschrift zelf ken ik niet. Ik heb ook al eens gegoogled maar ik krijg inderdaad heel veel hits. 

Ik zoek nog verder maar ik hoop dat Mutti me verder kan helpen. 

Groetjes!!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2016 om 08:57
Ik wil je verder helpen ,maar bij het doorlezen van het patroon ,kwam ik er achter dat er ook een fantasie patroontje in zit . Ik denk dat dat de sokjes voor moeten stellen .
1e nld recht 2e en alle volgende even naalden av . 3e nld * 3 st recht 1 st av vanaf * herhalen 5e nld rechvanaf * herh   7e nld * 1 st recht 1 st av 2 steken recht vanaf * herh

Deze 8 pennen herh je tot een hoogte van 7 cm .
Dan ga je verder in tricot .

Laat maar even weten of je het toch wil hebben . Je kunt dit natuurlijk gewoon weglaten en misschien heeft de juf het wel vereenvoudigd en het fantasie patroon weggelaten - deed ik vroeger zelf ook wel eens vo0r leerlingen

Laat maar even weten of je het toch wil hebben . Het kopier app van de supermarkt gaf een onleesbaar kopie -het blad is nogal geel geworden ,dus moet ik het even ergens anders proberen of ik tik het patroon gewoon even uit . Laat maar weten .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2016 om 09:19
Het moet zijn 5e nld recht vanaf * herh vervalt en het gaat weer verder bij pen 7 . Mijn man ging zich ermee bemoeien en vroeg of ik iets zocht .

Bij een hoogte van 17 cm brei je nog 1,5 cm in dit fantasie patroon .
Je breit met pen 3 en durable katoen nr 8 weet niet eens of dat nog bestaat maar op school werd dat veel gebruikt Het proeflapje is 26 st en 36 nld = 10x10 . Dan krijg je dus een popje van 40 cm lang .
Aan de handjes zitten ook nog duimpjes ,maar ook die kun je weglaten .Was misschien ook wel teveel gepriegel voor een meisje van die leeftijd
Back to Top
Snowke View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Juni 2016
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2016 om 09:47
Het is me toch vooral te doen om de pop en het kleedje met truitje zoals die bovenaan op de foto staat. Sokjes en duimpjes hoeven niet echt. 

Het was waarschijnlijk toen te moeilijk voor ons en we hebben de vereenvoudigde versie gekregen. Een lijfje, beentjes armpjes, hoofdje, een kleedje en een truitje. Alles in tricot behalve het kleedje en truitje in ribbelsteek. 

Maar ik heb dus geen idee meer hoeveel steken opzetten, hoeveel naalden....en dit voor alles. Het hoofdje was, als ik het me goed herinner, een lapje maar ik heb geen idee meer hoe we dat tot hoofdje moesten "bewerken". 

Wat ik me wel kan herinneren was bv de armpjes. Opzetten en tricot en in plaats van afkanten de draad door de lussen van de steken en aantrekken. Meer weet ik niet meer. 

Een jaar later zijn we verhuisd en is alles verloren geraakt. Ik heb er altijd spijt van gehad. 
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2016 om 16:00
Het zou leuk zijn als dit het patroon is wat je zocht, Snowke! Smile

@Mutti: Als je kan kopiëren kan je ook scannen hoor Wink Leg het blad onder de klep van de scanner en druk op scan. Het zal gelijk op je computer verschijnen. Misschien dat je even een programma op je computer moet openen. Staat waarschijnlijk op je bureaublad en het icoontje is een scanner. Als je dit niet kunt vinden, zou je het zo kunnen proberen. Gewoon blad onder de scanner en op de scan knop drukken. Er kan niks fout gaan Smile

En anders een foto maken met je fototoestel. Is eigenlijk hetzelfde als scannen, alleen de kwaliteit kan minder zijn. Maar dat ligt meer aan het fototoestel/fotograaf. 

Ik wil je niet dwingen om het zelf te proberen hoor, alleen wat tips. Zo heb ik het mijn moeder laatst ook proberen te leren hihi Wink Als het haar niet lukt met scannen, stuurt ze tegenwoordig een foto Big smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 September 2016 om 08:58
Ik waardeer je goed bedoelde tips .

Ik heb het patroontje van de pop gewoon ouderwets over getikt en aan Snowke gemaild .

Ze kan nu aan de gang . Als ik me nog eens verveel en zin heb tik ik nog wat kleertjes .

De beschrijvingen staan het en der op het werkblad dus wordt het een pak papier voor je alles bij elkaar hebt en dan goed opletten dat je niets vergeten bent .

Ik haat soms dat moderne gedoe terwijl ik er ook blij mee ben . Sta ik van de week bij de kassa met o.a een doosje margarine . Zit er geen barcode op . Moet de hele winkel gemobiliseerd worden om aan die barcode te komen . De rij achter me wordt steeds langer en ik voel me steeds meer opgelaten . Is erop geen enkel doosje een barcode te vinden .
Of ik eerst de boodschappen maar wil afrekenen en bij de service balie na een hele tijd eindelijk dat doosje af kunnen rekenen . Je ziet de mensen denken .Ik doe dat ook nooit meer ,wat mij betreft kunnen ze het dan houden
Ik bedoel maar .
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2016 om 12:13
ik vond tussen mijn spullen (uhm rommels ;-)een breipatroon dat ik uit het Fries Museum meenam, pop Liesje, begin 50er jaren patroon .. duidelijk niet de pop die Snowke doelde maar toch leuk voor de ''ouderen'' onder ons .. er staat bij:
"Dit is Liesje, Erna v.d.Ploeg (*1944) breit haar begin jaren 50 bij juf G. op School 15 in Leeuwarden. Liesje is het enige speelgoed dat Erna mag meenemen als ze in 1953 met haar familie emigreert naar Australië; de pop wordt haar vriendinnetje. Als Erna in 1979 terugkeert naar Nederland gaat ook Liesje weer mee. De pop laat zien hoe het handwerkonderwijs in de jaren 50 verandert. Tot die tijd breien meisjes vooral ''nuttige voorwerpen'', zoals een miniatuurhemd- of onderrok. Om het breien wat leuker te maken, leren meisjes nu alle breiweetjes kennen door het breien van een pop als Liesje."
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns