Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Welke naalddikte

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Welke naalddikte
    Posted: 10 Maart 2017 om 09:09
Bij Vragen kwam een discussie op gang over de verschillende naalddiktes en voorkeuren van hobbydozen. De vraag is nu: Wie breit het lekkerst op welke naalddikte. Of haakt het liefste met welke naalddikte.

Bij mij hangt het van het garen af. Soft van Zeeman op 3, boordjes 2,5. Saskia of Royal op 4 en 4,5. Maar soms haak ik een stola van Royal of Saskia op 5 of zelfs 5,5 om sneller klaar te zijn en het effect is niet lelijk. Bezemsteelhaken op breinaald 12 of 15, haaknaald 4 of 4,5. Tunisch haken doe ik meestal op een dikkere naald dan op de wikkel staat, dan wordt het minder strak.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2017 om 09:29
het maakt wel verschil wat je gaat haken of breien. Soft voor kleding op 3mm voor knuffels 2.5mm
en dat is met Saskia en Royal het zelfde voor kleding 4mm of 4.5mm    voor knuffels 3mm of 3.5mm.   en voor sjaals hangt het van het patroon af, maar meestal gebruik ik dan 5mm of 6mm .
oant Sjen
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2017 om 10:30
Ik brei heel graag met twee en half maar het gaat geen stap vooruit en maximum een acht anders heb ik te veel pijn in mijn vingers ,voor het haken zal ik eerst een drie nemen ook de dikkere lukt me niet tot een vijf tot vijf maar ,maar je kan het patroon altijd een beetje aanpassen🤔
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2017 om 10:44
De naalden die bij mij het lekkerst in de hand liggen zijn: 4½ en 5. Bij 6 lijkt het natuurlijk vlugger op te schieten, maar de bewegings-snelheid wordt dan een beetje trager. De dunste naalden zijn bij mij 2½. Deze gebruik ik voor wintersokken en voor katoenen pannenlappen.

Als ik wol koop, kijk ik eerst op het etiket. Meestal staan daar twee maten op met een halfje verschil. Bij mij klopt dat redelijk goed: de kleinste maat gebruik ik voor de boord en de hoogste voor de rest. Ik maak altijd even een klein proeflapje om de dichtheid van het breisel te controleren.

Laatst had ik "Super Soft" van Zeeman gekocht op aanraden van een vriendin, waarop vermeld stond: naalden 4 tot 8. Die vriendin breit nogal vast en had haar trui op 6 gebreid. Na een proeflapje kwam ik toch weer braaf uit op 4½ voor de boord en 5 voor de rest. 

Als ik uit de wolmand restjes wil gaan gebruiken, maak ik een optelsom. Bijvoorbeeld een drie-dradige samenstelling van wol die oorspronkelijk op 3 en 2½ en 3½ gebreid zou moeten worden; opgeteld zou dat 9 zijn. Dan trek ik er 2 vanaf (een minder dan de hoeveelheid draden 3-1). Het wordt dan op pen 7 gebreid. De boord gaat dan op pen 6.   
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2017 om 10:49
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik neem altijd de naalddikte die bij het garen wordt aangeraden. Maar of ik nu prettiger werk met dikke of dunne naalden, geen idee eigen. Laatst dat schaap was met naald 8 en dat ging prima, al vond ik dat ik dan wel erg los brei. Nu katoen met naald 4 en dat gaat prima. Alleen zijn het korte naalden en dat vind ik dan weer minder prettig breien, met een rondbreinaald heb ik geen last maar nu vond ik ze toch lastig breien.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2017 om 12:21
een wintertrui : dikker garen en een 4 of 5
uitzondering als het heel snel af moet zijn met een 8 of een 10 en dan ook nog dikker garen of draad van 2 of 3 bollen tegelijk
een gewone anderseizoenentrui : een 3 of 3,5
een kleine trui mag op een 2,5 maar liever niet. Ik neem dan nog liever de draad dubbel om het met een 3 of 3,5 te kunnen breien dan
haken iets dat moet gevuld worden : altijd met een 2 of 2,5, zelfs als het garen bedoeld is voor een 4, voor de ondoorzichtigheid
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.281 seconden.
Lang Yarns