Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHandwerken en recycling

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Le-Chat View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Handwerken en recycling
    Posted: 23 April 2008 om 19:33

Een paar dagen geleden heb ik een linkje in de linkrubriek gezet naar m'n nieuwste weblogartikel, wat gaat over hergebruik van polyester vulvezels. Ik was aangenaam verrast een aantal 'Oh, maar dat doe ik ook' reacties te krijgen. Diegenen die hebben gereageerd, bedankt!

Nu vraag ik me af wat jullie forumleden nog meer doen op dit gebied. Zelf haal ik oude truien uit om aan garen te komen bijvoorbeeld. Maar quilten, appliceren en poppenkleertjes maken wordt denk ik meestal wel gedaan van kleine restantjes stof of misschien knip je er zelfs oude kleding voor uit elkaar? Het is vaak ook niet eens zo spectaculair - wie gebruikt niet een lege pizzadoos als ie een stukje karton nodig heeft? Wie heeft niet op de kleuterschool een hyacint gemaakt van een wc-rolletje? Ik denk dat veel handwerksters en knutselaars zulke dingen gewoon doen zonder er bij na te denken dat ze eigenlijk heel milieuvriendelijk bezig zijn! Dus mijn vraag is wat doe jij zoal? Leeft dit onderwerp onder handwerksters? Is er behoefte om ideeën uit te wisselen? Ben erg benieuwd!

Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 23 April 2008 om 19:53

moest eerst even nadenken en dacht gelijk aan mijn stoofpeertjes die ik inmaak in glazen appelmoes potten.

en de boterbakjes worden afgewassen gaan mee naar de camping voor het recreatie team die er wel weg mee weet,

maar zelf, kan het zo niet bedenken gaat vanzelf denk ik, ik bezit wat dat aangaat een flinke verzamelwoede.

toen ik nog op vrijwillige basis knutselen gaf aan kinderen naschool tijd, het budget klein was wist ik van niets wel iets te maken. en kon echt ook toen weer alles gebruiken, potjes eierdozen lapjes kurken krullint wat om gekregen cadeaus zat., eierschalen van een ei maakte ik mozaik van op zwart papier. zilverpapiertjes van de paaseitjes kwamen om de gerstkorrels staat leuk in een vaas,  cola en sinas blikjes werden dieren enz enz echt leuk

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 10:56

Oude kleding (niet verwassen) bewaar ik ook, altijd handig als  je eens een klein lapje nodig heb. Oude en verwassen t-shirts gaan in de oude lappen zak, handig bij het schilderen, wolverven of vieze schoonmaak klusjes.

Toen mijn kinderen klein waren (echt nog babies) maakte ik van een oude sweater een broekje voor ze. Uit de mouwen knipte ik de pijpen, met het boordje van de mouw als onderkant van de pijpjes. Model trainigsbroek. Elastiek in de taille en ze hadden heerlijk zachte broekjes die veel lekkerder zaten dan die harde spijkerbroeken.

Ook te kleine of niet meer leuke gebreide en gehaakte kleding gooi ik niet weg. Probeer ook altijd eerst of ik het uit kan halen en er dan iets anders van te maken...en anders worden het bolletjes voor in de wol zak waar mijn kinderen uit mogen pakken om te knutselen.

Verder kan ik ook zo snel niet bedenken wat ik nog meer bewaar, maar vooral kleine potjes en de bakje van de chinees voor het wolverven. 

De kartonnetjes uit de roze koeken, de plastic verpakking van de jodenkoeken.

Wc rolletjes en de binnenkant van keukenrol en alu folie voor school om mee te knutselen.

Ook knip ik altijd de knopen en die koordstoppers van oude kleding en die gaan in de knopendoos. 

Alles waarvan ik denk dat kan nog wel eens van pas komen gaat in de keukenla of in het kastje in de eetkamer.  Heel vaak snuffel ik daarin als ik iets nodig heb. Weggooien kan altijd nog.

Ik denk dat ik wel van mij zelf (en mijn gezin) kan zeggen dat we recyclen niet alleen op handwerkgebied.

odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 11:54
Washandjes uit oude handdoeken. Lege keukenrol platslaan en als hoes over een mes, dan grijp je nooit in iets scherps in de keukenla. Plastic verpakking met kartonnetje van overhemd ed. en plastic klemmetjes weer gebruiken als kadoverpakking van een breisel. Kassabon wordt boodschappenlijst, net als binnenkant van kartonnen pak van Knorr maaltijdmix. Knoopjes eraf als iets in de oude lappen gaat, die kunnen weer gebruikt worden. Plastic kuipje als afvalbakje (gaatjes in bodem voor drainage). Eierschalen fijnmaken in de keukenmachine (slijpt het mes) en als kalk op het gras. Lege flacon van wasmiddel als vuilnisvat voor restjes jus en saus en vieze watertjes. En alle vuilnis wordt natuurlijk uitgesorteerd en in de juiste containers gegooid, blik, glas, plastic, batterijen, schoenen, melkkartons en papier.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 12:13
Ja idd oude truien uithalen en er weer wat nieuws van fröbelen. Oude t-shirtjes in de poets mand voor de motoren en een gedeelte gaat mee naar de motorzaak om daar ook in de poetsbak te doen. Oude handdoeken worden daar tot op de draad opgebruikt als ze erg vies geworden zijn is het wel eens makkelijk om ze daarna als een soort dweil te gebruiken. En voor de rest word er vaak door de familie gevraagd of ik nog wat aan spulletjes heb die zij weg doen.Knoopjes worden ook eerst van kleding afgehaald en in de knopenpot gedaan en ga zo maar door.
Groetjes Teunie
Back to Top
Doorntje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 12:19
Ik heb net mijn eerst teddybeertje klaar en had geen vulling in huis...

Na even zoeken vond ik versleten kousen van mijn vriend. Heb ze in honderden stukjes geknipt en daarmee mijn teddybeertje gevuld.
Back to Top
shoppie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 13:30
nu ik dit zo lees moet ik toch meer dingen zelf gaan hergebruiken meestal geef is alles wat ik niet meer gebruik weg en wat niet meer te gebruiken is gooi ik weg en koop dan alles weer nieuw.
Heb wel leuke tips gezien maar alles pas weer opgeruimd.

Groetjes, Jolanda
Back to Top
Le-Chat View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 19:28

Mensen wat een leuke reacties en goeie ideeën allemaal! En er zijn zelfs mensen geïnspireerd geraakt, geweldig. Ik ben benieuwd wat er nog meer komt.

Ik heb er ook nog één: ik bewaar altijd de plastic bakjes van de smeerkaas (die met een doorzichtig dekseltje). Daar doe ik dan setjes knopen of zo in of klosjes garen voor in m'n werkmandje. Dat neem ik altijd mee als ik boven (hij woont een etage boven mij) bij m'n vriend ga zitten. Maar ik gebruik ze ook als mengbakjes voor verf. Als ik dan over heb kan ik het afsluiten en de volgende dag nog gebruiken.

Iedereen alvast bedankt voor jullie verhaal.

Astrid

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 20:21

Leuk is dat hè. Vaak denk je dat je de enige bent die van alles bewaard en hergebruikt. Zo leuk dat er meer zijn die dat doen.

odette
Back to Top
Le-Chat View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 24 April 2008 om 23:22

Odette, ik moet zeggen toen ik jouw reactie las dacht ik die is even gek als ik, een echte die-hard recycler! Maar daarna volgden er nog veel meer reacties van allemaal mensen die wel 'iets' doen. Echt heerlijk om te ontdekken en alle kleine beetjes helpen.

Het enige verschil is misschien dat ik ook echt zo gek ben om voor alles wat ik nodig heb het vuilnis af te struinen... Daarover schrijf ik op m'n internationale weblog, voor wie het interesseert: http://trashcollector.blogspot.com Is dus in het Engels, maar niet al te moeilijk om te lezen denk ik zelf. Ik hou de stukjes altijd zo kort mogelijk.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 09:04

Ik struin geen vuilnis af hergebruik alleen eigen spulletjes. Ben wat betreft misschien een beetje vies uitgevallen. Ik weet wel dat er niet alleen vieze dingen bij de vuilnis liggen, maar toch..... nee geef mij maar mijn eigen dingetjes. Met een gezin van 5 personen heb ik genoeg ´afval´ om her te gebruiken.

Ik had jou weblog al eens eerder gelezen. Leuke dingen maak je en jij hergebruikt wel veel zeg......Maar inderdaad waarom iets dat nog goed is weggooien.

odette
Back to Top
Tony View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 09:09

Ik lees hier wel, dat ik niet alleen ben op deze wereld. Het schijnt dat alle hobbyisten ook echter verzamelaars zijn. en vol zitten met ideeën, van "daar kan ik ooit dit of dat nog mee doen".

Vroeger toen mijn 5 koters nog klein waren, gebruikte ik de achter pijpen van mijn man zijn broeken, om voor de jongens weer broekjes van te maken, en de mouwen van zijn sporthemden, die hij toch altijd oprolde, voor bloesjes. Van oud nieuw maken was voor mij maar heel gewoon.

Salade bakjes maken goede diepvries bakjes, knopen, ritsen, koortjes etc. worden altijd van afgedankte kleding gehaald. Leuke doosjes, maken ook leuke kadootjes.

Mijn hulp keek even raar, toen ik haar voor een extra schoonmaak karweitje een oude onderbroek gaf,  nu vraagt ze er zelf steeds om, ze realiseerde zich niet hoe fijn die werken en dan kan het meteen de vuilnisbak in. Ik moet sinds ik een corset draag, daar ook een hemd onder dragen. Die hebben veel te lijden, nu ligt er al een stapeltje klaar voor mijn kleinzoon die een huis heeft toegewezen gekregen.

Hebben jullie nog veel tijd ? Als ik 70 jaar ervaring in recicling op moet schrijven, hi,hi.   dan blijf je lachen.

Antonia
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 10:35
Oude sokken poetsen ook zo lekker, hand erin en het is een poetshandschoen. Is er niet een site Zuinigheid met stijl, een uitloper van de Vrekkenkrant? Daar kun je tips van anderen lezen en je eigen ei kwijt. Ik weet niet meer precies hoe hij heet, hij stond bij mijn favorieten, maar ik had een keer te rigoreus "opgeruimd".

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 11:27
wat leuk om te lezen wat iedereen zoal doet,heb ook van oude broeken ,weer broeken gemaakt voor de kinderen,ook wel truien uitgehaald.nu niet meer ik brei alleen klein spul.Maar handdoeken worden dweilen,shirtjes verflappen en poetsdoeken,oude gordijnen en hoezen afdeklappen,bij schilderwerk.Plastic bakjes voor verf.Heb ook veel oude stoelen,soms van het grof vuil ,opgeknapt,zelfs een poppenhuis van de straat.Bij de emmaus hebben ze ook aardig wat oude spullen,opknappen en klaar voor gebruik,Ik doe het nu niet meer,maar voorheen wel veel .
Back to Top
claudine View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 20:18
Hallo,
Oude of kapotte nylons gebruiken ze om de schoenen te doen blinken.
Ook kun je deze gebruiken als filter voor als je iets moet filteren.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 20:21

Originally posted by claudine claudine wrote:

Hallo,
Oude of kapotte nylons gebruiken ze om de schoenen te doen blinken.
Ook kun je deze gebruiken als filter voor als je iets moet filteren.

Ook autoruiten kun je er fantastisch mee schoon maken, vooral met die vliegjes en zo in de zomer.

En tony, die 70 jaar recycling ervaring.... Haal er eens wat goede tips uit, ik kan die nog altijd wel gebruiken.

Back to Top
claudine View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 20:24
Hey Dikky,
auroruiten poetsen ze ook met krantenpapier.
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 20:31

ik heb van oude overhemden heel veel  (honderden ) schorten gemaakt voor thuis en voor school jaren achterelkaar , boord eraf en de mouwen iets korter, elastiek erin en verven en rommelen maar.

van oude sokken gespaard door jan en allemaan handpoppen gemaakt voor school en voor mijn kids om te tracteren inplaats van al dat snoep.

jaren achterelkaar lege doosjes, rolletjes en alles wat ze maar konden gebruiken bewaart voor school om te knutselen.

potjes verzamelt iedereen nog steeds voor mij voor de bramentijd.

en wat ik hiervoor lees kan ik me echt bij aansluiten.

als je dit van thuis mee krijgt gaat het maar door he?

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Ennas View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 21:49

Mijn moeder gebruikte stukjes gordijn om er blousen, shirts, rokjes, jurkjes, jasjes enz enz voor mij en mijn broertje te maken. Zo liepen we er altijd origineel (en goedkoop) bij.

Idd de kurken, wc/keukenrollen, eierdozen voor school om te knutselen.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 April 2008 om 21:59
Gebruikte wasdrogerdoekjes als geurvreters en als antistatische stofdoekjes. Als je er draad en naald doorheen haalt, gaat de draad niet in de knoop. Je kunt er kerstballen in verpakken of borrelglazen bij een verhuizing. Dichtgeknoopt met lavendel erin in je b.h.laatje.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.156 seconden.
Lang Yarns