oker |
Reageer |
Autheur | |
carolina2
Newbie Lid sinds: 22 Juni 2014 Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 Oktober 2021 om 12:56 |
pareltje2011
Hobbyguru Lid sinds: 08 Maart 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 5194 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mooie herfst kleur
|
|
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ. |
|
petraco
Hobbyguru Lid sinds: 13 November 2012 Locatie: Z.Limburg Status: Offline Points: 5776 |
Post Options
Thanks(0)
|
prachtig, ik wist niet dat het met plantjes kon wol verven. Helemaal natuurlijk.
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
Pareltje en Petraco ja dat wordt al eeuwen lang gedaan en in alle culturen. er wordt ons wijsgemaakt dat we de fabrieken nodig hebben om te kunnen breien/haken, om ons te kunnen kleden maar al wat we nodig hebben is de natuur. en die is overal en in al haar gulheid des te gruwelijker is het dat we die zo aan het kapot maken zijn met ons allen. |
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mijn moeder haalde vroeger de vitrage al door de thee .
Spierwitte was toen ineens niet meer in de mode ,terwijl daarvoor het juist hagelwitte vitrage moest zijn . |
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
ja dat herinner ik me ook nog zo'n periode Mutti
|
|
Hulten1
Hobbyguru Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2354 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik vind het geweldig wat je doet en kunt en ik heb veel respect voor hoe je met de natuur en de wereld omgaat, maar er wordt ons helemaal niets wijsgemaakt. Het is puur een kwestie van het maken van keuzes.
|
|
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
ik laat me niet verleiden tot discussie Hulten maar het compliment steek ik wel graag in m'n zak; dankjewel |
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
petraco
Hobbyguru Lid sinds: 13 November 2012 Locatie: Z.Limburg Status: Offline Points: 5776 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mooi zo op een rijtje,
Weet je al wat je ervan gaat maken ?
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
niet precies....een truitje voor mijn kleindochter, denk ik. ik had gehoopt dat de liguster wat meer groen zou verven. dat kan wel maar dan moet je hem na-beitsen met kopersulfaat en ik wil al die rare dampen niet in mijn huis met mijn dieren.... met groen erbij had ik er een ponchootje van willen haken
|
|
petraco
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Hobbydoos_gebruiker
Hobbyguru Lid sinds: 09 Oktober 2012 Locatie: Brabant Status: Offline Points: 3045 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wat geweldig van jou om met natuurlijke produkten dit te doen. Toppie!
|
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
dankjewel Dilianne, ik bloos ervan
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wat mooi dat je dit doet. Ik zou er het geduld niet voor hebben. Maar hoe zit het met afgeven van deze natuurlijke verfstoffen? Ik heb veel genaaid met zijde die vaak met natuurlijke kleurstoffen geverfd waren. Wassen was daar wel een dingetje. Regelmatig fout gegaan. Ander vraagje. Hoe is het met het kriebelen van die zelf gesponnen wol? Mijn oom spon wol van zijn schapen, mijn tante breide er sokken van. Ik vond dat die heel erg kriebelde, ik hoefde ze gelukkig niet te dragen, alleen te bewonderen.
Zelf verf ik de paaseieren met uienschillen, krijgen ze een mooie bruine kleur van. Volgens mijn moeder maakte oma en met kaarsvet figuren op voor ze in het uienwater gingen. op de plekken van het kaarsvet bleef geen kleur zitten. Ook schijnt ze wel schilfers kaars in het water meegekookt te hebben, kreeg je ook een leuk effect van. De eieren blijven ook langer goed gekookt met uienschillen.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
carolina2
Post Options
Thanks(0)
|
ik spoel ze met azijn, dan blijft de kleur goed behouden. een witte trui met rode strepen zou ik wel eng vinden. ik herinner me van vroeger dat dat nogal eens mis ging. het ligt aan welke wol je spint. van welk schaap. er zijn veel schapenrassen die geen of bijna geen 'kemp' bevatten, dat zijn de prikkende haartjes in de wol. texelaar, bont schaap, zwart schaap en nog een hoop iets minder bekende rassen kun je goed spinnen en op de huid dragen. van mijn dochter kreeg ik vachten en gesponnen wol van IJslands schaap. van de wol, een prachtige roestkleur, breide ik een vest met een rok maar ik heb het nooit gedragen, teveel prik. tegenwoordig kijk ik voordat ik een vacht koop op http://www.purewol.nl/woldragers#filter:1c6d294072336b6d03a13da5bbd9a4e8 dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. alpaca is natuurlijk helemaal super zacht. persoonlijk vind ik daar wat minder fut inzitten, daarom twijn ik het altijd met schaap. zo heb ik, naar mijn idee, van allebei het beste. wat jouw oma met de paaseieren deed dat is toch batikken?! knap hoor! en zo mooi om dat helemaal te maken (ook het verven met de uienschillen) voor dat ene moment
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nu je zegt, ja inderdaad. Ik wist wel dat batikken zoiets was, maar nooit de link naar de paaseieren gelegd. Mijn moeder heeft het nooit gedaan. Vond ze teveel werk en tijd verknoeien!!! Ze zei ook bijna altijd bij wat ik maakte: wat een werk!!! Als ik niet tevreden was over iets dat ik maakte hoefde ik geen eerlijk antwoord van haar te verwachten. Ze wist namelijk dat ik het dan ging uithalen en dat vond ze zonde van het werk. Ik heb het nooit begrepen, want ze was eigenlijk best wel kritisch op dingen.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
Loes
Hobbywonder Lid sinds: 18 Februari 2006 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 524 |
Post Options
Thanks(0)
|
leuk
|
|
groetjes Loes
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |