Poncho maken maar geen patroon |
Reageer |
Autheur | |
Yamf21
Newbie Lid sinds: 20 Oktober 2024 Status: Offline Points: 5 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 Oktober 2024 om 19:52 |
Allen,
Mijn naam is Yuri en ik ben een beginner in de crochet wereld. Ik heb al wel een beetje ervaring met het maken van sjaals en dekentjes maar nu wil ik graag een poncho maken, maar dan wel eentje die lijkt op een poncho die ik een tijdje gelden heb gekocht. Het is een vierkante poncho met een ronde hals. Ik heb op pinterest een foto geupload met de voor en achterkant. Kunnen jullie mij helpen om een patroon te maken? Ik kan een vierkant maken maar hoe maak ik de hals? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groetjes, Yuri
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14086 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heb je hier iets aan?
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
Yamf21
Post Options
Thanks(0)
|
Goedemorgen Lidwina,
Dit is een goede optie! Bedankt Ik zie dat de poncho en V-hals heeft, Ik zou graag een ronde willen maar op zich zou dit ook moeten werken. Het maken van 2 losse delen is misschien makkelijk dan een hele stuk. Mocht je toch iets vinden met ronde hals dan zou dat perfect zijn 🥰
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Je hebt niet verteld hoe en van wie je haken hebt geleerd. Elk haakboek (van papier en inkt weetjewel?) geeft eerst uitgebreid informatie over steken en kledingstukken. Hoe je kragen, halsboorden, mouwen en dergelijke ontwerpt en haakt. Die boeken vind je in de bibliotheek, een openbaar gebouw, waar iedereen zomaar binnen mag lopen. Je kunt vragen naar haakboeken en je installeren in de leeszaal of leeshoek en zelfs ongemerkt en ongestoord foto's maken en naar je computer sturen. Zoals overal is er personeelstekort. Als je weet hoe te minderen en meerderen, kun je zelf een ronde hals ontwerpen.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
Yamf21
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb het geleerd van mijn moeder zonder boeken o.i.d. een boek lezen is een idee alleen de naam van de steken enz vind ik ingewikeld. Ik heb een link gezet met foto’s van de poncho die ik na wil maken en de wol die ik graag wil gebruiken. Ik kijk vaak op youtube naar filmpjes en zo heb ik geleerd om meer dingen van crochet te maken. Patronen lezen vind ik moeilijk maar ik ga een poging doen met de informatie die ik al eerder heb gekregen van Lidwina. Als je tips hebt dan zijn ze welkom. Ik vind het wel spannen en leuk om een poncho avontuur te starten al heb ik geen boeken gelezen of cursus gevolgd.
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bij haken hebben maar weinig steken een naam: losse, halve vaste, vaste, half stokje, stokje en dubbel stokje. In patronen wordt gepraat over keerlosse, dat is of zijn gewoon lossen aan het eind van een toer, om te keren en de volgende toer te haken. Minderen en meerderen staan meestal op plaatjes in de boeken. Voor een hals moet je aan weerszijden van de steken in het midden telkens twee steken samen haken en verder met een tweede bol wol. Heeft de hals de goede hoogte dan kun je zoveel lossen maken als er verdwenen zijn, verder met één bol en een halve vaste maken in de steek "aan de overkant". Je kunt ook twee delen haken met een halsuitsparing en later de schoudernaad naaien.
Je hoeft geen pasje te hebben om de bibliotheek binnen te lopen en de leeszaal te gebruiken. Dat weet ik omdat ik gepensioneerd bibliothecaresse ben en nog steeds lid. |
|
wat rozengeur. |
|
Yamf21
Post Options
Thanks(0)
|
Bedankt voor je uitleg Magtelt. Ik ga binnenkort een uitstapje maken naar de bibliotheek om er meer van te leren. Zodra ik iets gemaakt heb dan zal ik het posten zodat je mijn voortgang kan zien 🙂
|
|
Magtelt
Post Options
Thanks(0)
|
Misschien gaat er een wereld voor je open. Er zijn strips, fotoboeken, dvd's. Naast gewone boeken. Mensen kunnen hulp vragen als zij digibeet zijn. En soms is er een hele schoolklas, die voorgelezen wordt of begeleid wordt tot toekomstige lezertjes. Ik ben al lid van een bieb sinds ik kon lezen, ooit in Amsterdam, nu in Apeldoorn. Ik reserveer boeken, uit de A'doornse bieb, Gelderse bibliotheken en soms uit het hele land. Toen ik tot de knieën in de Pampers leefde, las ik Chinese antieke romans, die uit Leiden kwamen. Dan was ik even helemaal ergens anders.
|
|
wat rozengeur. |
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |