Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Raglan mouwen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Raglan mouwen
    Posted: 22 Oktober 2024 om 18:04
Lieve dames en heren,

Ik loop weer tegen een probleempje aan.
Ik ben een truitje aan het breien met raglan mouwen en dit is wat er staat:

Rechtermouw
Zet 54 st. op met nld 2,5 en br. 5 cm boordsteek.

Daarna tricotsteek met nld 3.

Meerder 1 st. aan weerszijden:
ied. 8e nld: 2 maal en ied. 6 nld: 7 maal

U hebt 72 st.

Dit begrijp ik nog steeds.

Raglan
Kant op 23,5 cm tot. h. aan weersz. 1x3 st af, daarna ied. 2e nld:
2 x 2st en 20x 1st.

Dan hou ik nog 18 st. over.

Maar nu komt het.

Laat op36,5 cm tot. h. rechts wachten:
1x5 st, daarna ied. 2e nld: 1x5 st. en 1x2 st.

Links: 1x 1st, daarna ied. 2e nld: 2x1 st.

Dit zijn bij elkaar nog steeds 18 st.

Dan staat er: Brei de 15 steken st. op 38,5 cm tot. h 3 cm in boordst.
Nu begrijp ik niet hoe ze aan 15 steken komen terwijl ik 18 st. heb.
Zie ik nu iets over het hoofd of zit er een fout in het patroon?
Het patroon staat in de Phildar Nr. 202 op blz.43.
Ik hoop zo dat iemand mij verder helpen kan.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Nancy

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2024 om 09:26
Laat op36,5 cm tot. h. rechts wachten:
1x5 st, daarna ied. 2e nld: 1x5 st. en 1x2 st. =    12 steken

Links: 1x 1st, daarna ied. 2e nld: 2x1 st.      =     3 steken

maakt een totaal van 15 steken die ge hebt moeten laten wachten en op 38,5 cm terug moet meebreien in boordsteek
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2024 om 18:51
Hallo Bep, Ik geloof dat ik het doorheb ... ik heb niet goed nagedacht.
Dank u wel voor de reactie en uw antwoord...Big smile
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2024 om 20:05
Hallo Bep, hier ben ik weer. 
Ik kom er nog steeds niet uit. 
Na alle minderen die ik heb gedaan hou ik 18 steken over terwijl het in het patroon over 15 steken gaat. 
Ik hou 3 steken over waar ik niets mee kan. Daarbij moet ik met de 15 steken op 38,5 cm tot. h. 3 cm in boordsteek breien en 4 meerderingen maken in de eerste naald. Vervolgens moet ik de 19 steken losjes afkanten. In werkelijkheid zou ik dan ik 22 steken hebben. Uw sommetje van de steken die ik moet laten wachten snap ik wel maar waar blijven die 3 steken?

Groet Nancy
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2024 om 20:12
Wat ik me nu bedenk, misschien moet ik de steken links die ik zou moeten laten wachten wel af moeten kanten? Dan zou het aantal steken van 15 wel kloppen. Wat denkt u?

Groetjes Nancy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 00:08
Ja met de bijkomende info (4 meerderingen en 19 steken afkanten)klopt het dan niet. Als het in het boek staat is het 'makkelijker' om te zien (ik heb dus het boek niet en het patroon ook niet gevonden)

Waarschijnijk moet ge dan inderdaad die linkersteken afkanten en lopen die dan verder in de lijn van die 20 steken . Als het echt in een patroon uit een boek geschreven is is het dikwijls makkelijker om te kijken wat er bedoeld wordt door de komma's en punten en nieuwe lijnen die er gebruikt worden.

En de andere mouw zal dan links laten wachten zijn en dan die 1 1 1 steek rechts afkanten

Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 11:13
Goedemorgen Bep, het is een drama, zelfs de 3 steken links afkanten is geen optie.
Is het ook zo dat als je steken in de wacht zet je steeds moet aan en afhechten met een nieuwe draad?
Om het voor u duidelijker te maken heb ik de tekst letterlijk overgenomen uit het boek.
Ik hoop echt dat u mij dan verder kunt helpen.

Rechtermouw
Zet 54 st. op met nld 2,5 cm en br. 5 cm boordsteek. 1/1.
Br. daarna tricotst. met nld. 3.

Meerd. 1 st. aan weersz.:
ied. 8e nld.: 2 maal en ied. 6e nld.: 7 maal

U hebt 72 st.

Raglan
Kant op 23,5 cm tot. h. aan weersz. 1x3 st af, daarna ied. 2e nld.:
2x2 st. en 20x 1 st.

HIER HEB IK DUS 18 STEKEN OP DE NAALD STAAN.

Laat op 36,5 cm tot. h. rechts wachten:

1x5 st., daarna ied. 2e nld,: 1x5 st. en 1x2 st.

links: 1x1 st, daarna ied. 2e nld,: 2x1 st.

Br. de 15 st. op 38,5 cm tot. h. 3 cm in boordst. 1/1 en maak 4 meerd. in de 1e nld. Kant vervolgens de 19 st. losjes af en begin en eindig de 1e nld. met 1 av. st.

Br. de linkermouw in spiegelbeeld.

Misschieh heeft u hier iets aan om mij verder te kunnen helpen?
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 11:17
Ik denk serieus dat er een fout in het patroon staat.

Groetjes Nancy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 12:45
ge hebt dus 18 steken over na die afkantingen (tem 20 aan sweerszijden) en dan zit ge waarschijnlijk ook op het aantal cm dat ge moet hebben om te laten wachten, nl 36,5.

dus de 20ste keer is in de averechte naald dat ge afkant en die naald breidt ge tot de laatste 5 steken, werk keren en rechte naald afbreien (dan hebt ge de eerste keer 5 steken laten wachten aan de rechterkant van het werk)

averechte naald (1 steek afkanten) en weer breien tot de laatste 10 dan, die laten staan (= 2de keer 5 steken erbij laten wachten) keren en rechte naald breien tot op het laatste

averechte naald 1 steek afkanten en breien tot de laatste 12, die dus niet breien (5 + 5 + 2), keren en breien

averechte naald 1 steek afkanten en dan zoudt ge 15 steken op de naald moeten hebben en op 38,5 cm zitten.

a a a / r r r / w w / w w w w w / w w w w w

en dan moet ge dus 4 steken bijmaken en boordsteek beginnen in de volgende naald.

de linkerkant zal dienen voor aan het rugpand (is dan 1 schuine lijn tot vanboven) en de rechterkant is voor aan het voorpand en komt dus lager (afgeronde lijn voor het sleutelbeen)

(de a'kes zijn de afgekante steken, en de w zijn de steken die ge hebt moeten laten wachten)

als ge mouwen in spiegelbeeld moet breien is het dikwijls gemakkelijker om ze samen op de naald te breien, dan ziet ge dat ge de tegenovergestelde kanten moet doen en als ge iets verkeerd doet, is het in de twee mouwen hetzelfde verkeerd.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 13:22
U bent een schat!
Ik laat u nog weten of het gelukt is!

Alvast heel erg bedankt.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 13:28
Bep, nog een vraagje over de linkermouw ... dan moet ik dus een naald meer breien en in de rechte naald de laatste 5 steken laten staan?
Nu val ik u niet meer lastig hoor ... Wink
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2024 om 15:18
klopt.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns