Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Cardigan jasje Filomène voor baby

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cornelie View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cornelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Cardigan jasje Filomène voor baby
    Posted: 09 Februari 2025 om 20:52
Heb 17 cm in verspringende ajoursteek gebreid van dit jasje waarvan rug- en voorpanden aan elkaar zitten.
Nu moest ik het werk in 3 delen verdelen, voor de raglan armsgaten n.l. 31 steken breien en in de wacht laten, de volgende 2 steken afkanten, brei de middelste 57 steken die u in wacht laat voor het rugpand, de volgende 2 steken afkanten, brei de 31 steken voor het linkervoorpand, hierna ga je verder met 5 x 1 steek om de 2 naalden rechts afkanten enz. enz.

Loop tegen een moeilijkheid aan, zie 3e regel hierboven: 2 steken afkanten en brei de middelste 57 steken, die in de wacht moeten laten. Als ik die 2 steken samenbrei hou ik er 1 over, die samen met de 57 steken, 58 maakt!
De volgende 2 steken afkanten en dan nog 31 steken breien, dit laatste klopt dus wel, maar wat doe ik met de 58 steken die ik voor het rugpand moet laten wachten, klopt dit wel of lees ik het patroon verkeerd?

Vind het ook vreemd, dat ik eigenlijk 123 steken totaal had, ben er helaas in een van de laatste naalden 1 verloren, weet niet of dat veel uitmaakt.

Er staat ook niet in het patroon in welke steek ik verder moet breien, op het patroon zie ik hetzelfde aantal ajoursteken in die 17 cm, die ik heb, daarboven zie ik de ribbelsteek van de pas, maar de pas staat pas onder het linker- en rechtervoorpand, het rugpand allen met minderingen, de rechter mouw, de raglan en linkermouw.
Hierna komt dus de pas waarbij dan pas over de ribbelsteek wordt gesproken.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven en alvast bedankt!

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2025 om 23:35
ik denk dat ge het verkeerd leest.
31 vp + 2 + 57 r + 2 + 31 ap = 123 steken

ge moet dus 31 steken breien, dan 2 steken echt afkanten en niet samenbreien (vormen echt het putteke oksel), dat is dus steek 32 breien, 33 breien, 32 over 33 halen, 34 breien en 33 over 34 halen. Blijft steek 34 als eerste steek van die 57 en hebt ge er 2 afgekant. En ik denk dat ge op zoek moet naar die verloren steek.

Het patroon kan ik niet vinden, misschien de link ernaar of een foto ervan hier zetten.
Back to Top
Cornelie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cornelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2025 om 23:58
Oh baby bedankt voor het snelle antwoord, dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen van dat samenbreien i.o.v. afkanten!
De rest moet ik morgen nog eens goed bekijken, want dat begrijp ik nu nog niet helemaal.
Ik moet allereerst dus op zoek naar de gevallen steek.
Ik zou best wel een foto van het vestje mee willen sturen, maar ik zie nergens een paperclip om een bijlage mee te sturen.
Ik weet niet of ik het patroon mee mag sturen.
Blijft nog de vraag in welke steek ik na de 17 cm verder moet breien, daarom zou het fijn zijn om een foto als bijlage mee te sturen.
Met vriendelijke groet 
Back to Top
Cornelie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cornelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2025 om 00:00
Met excuus voor het woord baby, dat is erin geslopen en i.o.v. moet zijn i.p.v.
Back to Top
Cornelie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cornelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2025 om 19:45
Beste Bep of iemand anders die advies wil geven, 

Hierbij doe ik de link toekomen van het babyvestje, ik heb nog steeds moeite met waar ik nou precies de 2 afgekante steken die (zie mijn eerste vraag), is dat nou na de 31 steken gebreid te hebben voor het rechtervoorpand en dan alles op een hulpnaald in de wacht te zetten of doe je deze 2 afkantingen aan het begin van de 57 steken van het rugpand en aan het eind van deze 57 steken nog een keer 2 afkantingen, maar dat ziet er raar uit zo aan het eind (aan de goede kant) van het rugpand, hierna de steken van het rugpand laten rusten.
Of moet ik de 2 afkantingen aan het begin van de 33 steken van het linker voorpand doen?
Mijn gevoel zegt dat de afkantingen bij het rugpand moeten, maar nogmaals dan zien de afkantingen er aan de linkerkant van dit rugpand er raar uit.

Hoop op een advies en alvast hartelijk dank hiervoor!

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2025 om 21:28
de foto van het vestje had ik ook gevonden.

ge breit dat allemaal in 1 naald dus 31 steken breien 2 steken afkanten, nog 56 steken breien (want er is er 1 overgebleven van die afkantingen) weer 2 steken afkanten en dan zoudt ge er nog 30 moeten breien; en dan is het in 3 stukken verdeeld omdat ge de armsgaten hebt aangeduid door die afkantingen. En nu kunt ge kiezen, ofwel breit ge alles stukken apart, ofwel neemt ge nog 2 bollekes en breit ineens het rugpand en het andere voorpand volgens het patroon.

Het achterpand is 57 steken; de 2 voorpanden samen zijn 62 steken waarvan 5 steken overlappen voor de knoopsgaten en knoppen,, dus dan is het als het toegeknoopt is evengroot als het achterpand.

Back to Top
Cornelie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cornelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 hours 36 minuten geleden om 12:23
Allereerst hartelijk dank voor het antwoord en de moeite!

Heb nog nooit eerder een raglan gebreid, vandaar dat ik worstel met die afkantingen en die steken van het rechtervoorpand en die van het rugpand te laten rusten.

Dus als ik het goed begrijp laat ik de gebreide 31 steken van het rechtervoorpand rusten zĂłnder dat ik daar aan het eind 2 afkantingen gedaan heb, toch of?
Die eerste 2 afkantingen doe ik aan het begin van het rugpand en doe ik dan aan het eind van het rugpand weer? Maar aan het eind van dit aantal steken van het rugpand, zien de afkantingen er vreemd uit. De 57 steken moet ik dan laten rusten.
Als ik de 2 afkantingen aan het eind van het rechtervoorpand zou doen, zien die afkantingen er ook vreemd uit (aan het begin van een naald afkantingen doen, ziet eruit zoals het hoort)

Of doe ik de 2 afkantingen aan het begin van het linkervoorpand (i.p.v.het einde van het aantal steken van het rugpand) en hou ik daarna 31 steken over?
Maar dan heb ik aan de de rechterkant van het rugpand 2 afkantingen en aan de rechterkant van het linkervoorpand 2 afkantingen, dat lijkt me ook niet goed.
Je ziet, ik kom er niet uit 

Volgens het patroon moet ik ik de stukken in 3-en apart breien.
Er worden geen knoopsgaten gemaakt, je moet gewoon een opening in de bies maken voor het kleine knoopje.

V.w.b. het beginnen van de ribbelsteek staat ook niet goed aangegeven wanneer je daarmee moet beginnen.
Alle onderdelen worden genoemd zoals linkervoorpand, rechtervoorpand, rugpand, raglan, daarna komt pas de pas die 6,5 cm in de hoogte meet en in ribbelsteek wordt gebreid.
Het ajourpatroon hiervoor heb ik t/m 17 cm gebreid, welke steek hou ik dan aan tot de ribbelsteek van de pas?

Je ziet veel vragen, hopelijk kun je er wijs uit worden.

Nogmaals hartelijk dank!

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 hours 19 minuten geleden om 13:40
voor de raglanminderingen moet ge eens op drops kijken die hebben instructiefilmkes van hoe de steken te minderen.
Back to Top
Cornelie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cornelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 hours 18 minuten geleden om 23:41
Dat had ik als eerste gedaan op het net kijken naar een instructiefilmpje, nog voordat ik deze vragen op het forum stelde, maar daar vond ik niet een voorbeeld bij wat aansloot bij het vestje wat ik aan het breien ben.
In ieder geval nog bedankt voor de moeite Bep!

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 9 hours 17 minuten geleden om 01:42
in feite snap ik uw probleem niet, want die 2 keer 2 steken afkanten om het werk te scheiden, hebben in feite nog niks te maken met de raglan.
Het vest is uit 1 stuk gebreit en nu moet ge het werk in drieën verdelen: 31, 2afkantingen, 57, 2afkantingen en 31. Ge hebt dus het werk in 3 verdeeld en is goed te zien door de afkantingen voor het armsgat :
__________           _______________________        __________.
rechtervoorpand                   rug                            linkervoorpand

de eerste 2 stukken doet ge efkes niks (laat ge dus wachten), het laatste stuk hierboven is uw linkerpand en daar moet ge verder mee gaan. Ge ziet het gemakkelijker als ge die 2 zijkanten naar binnen vouwt. De raglanminderingen komen altijd aan de kant van het armsgat, gemakkelijk te herkennen aan die afkantingen (open stukken in bovenstaande tekening).1 keer in het linkervoorpand, 2 keer in het rugpand en 1 keer in het rechtervoorpand. Hoe de raglan moet verlopen zal wel in het patroon staan, (op 2 steken van de kant, of 3 steken of 1 steek) dat is dus niet te zien op de foto. En bij drops vindt ge dus wanneer ge 2 steken moet samenbreien of 1 steek moet overhalen.

Als ge de foto van het vestje ziet, dan beginnen de ribbels juistekes boven het ajourpatroon, maar het ajourpatroon loopt nog efkes door na het aanduiden van de armsgaten. Dus denk ik dat ge dat nog 1 keer moet herhalen en als dat ajourpatroon uit 10 naalden bestaat dan klopt dat met die 5 keer 1 steek rechts minderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns