Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenschapenwol

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: schapenwol
    Posted: 08 Juli 2008 om 21:31
Ik kreeg vandaag van een vriendin 2 schapenvachten die ik zelf wil gaan spinnen maar ze moeten eerst schoongemaakt. Wie heeft daar ervaring mee? Ik heb geen flauw idee namelijk 
     All you need is love.

Back to Top
Nouk View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2008 om 22:05

Originally posted by Meia Meia wrote:

Ik kreeg vandaag van een vriendin 2 schapenvachten die ik zelf wil gaan spinnen maar ze moeten eerst schoongemaakt. Wie heeft daar ervaring mee? Ik heb geen flauw idee namelijk 

Ja! Als je ze wast kan je dat het beste doen in koud water met wat azijn er bij. In ieder geval niet teveel beweging, geen zeep en geen warm water! Anders heb je twee prachtige vilten lappen

Kijk voor je ze gaat wassen of je al het ergste vuil met de hand er uit kan halen, takjes etc. Succes!!

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2008 om 22:12

Dank je wel voor je snell reactie, ik dacht ook al, vieze stukjes eruitknippen of trekken en takjes enzo verwijderen. Ik zal eens zien of ik aan kaarden kan komen( mijn zus heeft ze wel maar ik heb geen contact met haar) Met kaarden krijg je al het losse vuil er gemakkelijk uit. Ik vind het heerlijk om in die vette wol te graaien, lekker zacht voor mijn handen die vervellen als een gek. Vooral mijn linkerhand, heel apart.  

Nu nog mijn spinnewiel in orde zien te krijgen, is een beetje kapot. Komt wel goed, is vast eerder klaar dan ik met mijn wol.

Ik ga ook zelf een spintol proberen te maken, ben benieuwd wat dat oplevert

All you need is love.

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2008 om 08:32
Wij zijn ook heel benieuwd hoe het allemaal gaat.
Groetjes Teunie
Back to Top
Nouk View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2008 om 10:49
Originally posted by Meia Meia wrote:

Dank je wel voor je snell reactie, ik dacht ook al, vieze stukjes eruitknippen of trekken en takjes enzo verwijderen. Ik zal eens zien of ik aan kaarden kan komen( mijn zus heeft ze wel maar ik heb geen contact met haar) Met kaarden krijg je al het losse vuil er gemakkelijk uit. Ik vind het heerlijk om in die vette wol te graaien, lekker zacht voor mijn handen die vervellen als een gek. Vooral mijn linkerhand, heel apart.  

Nu nog mijn spinnewiel in orde zien te krijgen, is een beetje kapot. Komt wel goed, is vast eerder klaar dan ik met mijn wol.

Ik ga ook zelf een spintol proberen te maken, ben benieuwd wat dat oplevert

Je kan ook kaarden zelf maken. Ik heb wel ergens iets staan. En er was nog een tip, maar kweeniemeer zo goed wat dat was... Effe zoeken....

Back to Top
pppetra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2008 om 16:25
de linkerhand vervelt het ergst
toevallig de draad in de linkerhand bij breien?
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2008 om 19:21

Inderdaad eerst de ergste vieze stuuken eruit halen. Dan in ruim water met flink wat zout de hele nacht wegzetten (niet omwoelen) dan de volgende dag voorzichtig uitspoelen. Dan te drogen leggen het beste buiten, maar niet in de volle zon. Ik heb van die waszakken en daar stop ik dan de natte wol in en slinger dat zo in het rond (als een soort van centrifuge. Meeste nat is er dan uit. Daarna uitspreiden op een oude handdoek of gewoon op de stenen.

Ik heb zelf ooit eens zo een grote zwarte metsel specie kuip gekocht. Daar past precies een vacht in.

Als je dat vette zo lekker aan vind voelen en niet vies bent van een beetje vieze handen kan je ook de wol 'vuil' spinnen. De erge vieze stuuken haal je eruit (poep enzo) en de rest kan je spinnen. Je wast de wol dan pas weer als het een gesponnen draad is. De kans op vervilten is zo heel klein.

odette
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2008 om 19:29
het schijnt ook nog zo te zijn dat ongewassen wol beter spint dan gewassen
<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2008 om 19:46

Het plakt allemaal wat beter aan elkaar als het ware. Ik zelf doe het niet, ik spin alleen maar met schone wol en dan zelf alleen maar met lontwol.

De lanoline in wol is vreselijk goed tegen drogen handen en ook bij reuma heel weldadig.

Wel oppassen bij het spinnen van vuile wol (trouwens ook bij het wassen) is dat je geen wondjes aan je handen heb ivm infecties.

odette
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2008 om 22:57

He, wat leuk nog meer spinsters onder ons.

Ik heb het al een tijdje niet meer gedaan ivm tijdgebrek.

Ik spinde altijd de vuile wol (niet gewassen) die ik eerst gekaard had. Even googlen (volgens mij is bij louet nog van alles te koop, ook reparatiemateriaal voor allerlei soorten spinnewielen) en je kunt nog wel aan (tweedehandse) kaarden komen.

Vraagje; heeft iemand hier al eens met hondehaar gesponnen? Zoja, verschilt dit veel van schapewol?? Ik heb nl. een hele mooie witte herdershond naast me wonen, die af en toe flink in de rui is.

groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2008 om 10:05

Ik niet, maar ik weet dat er veel mensen zijn die dat doen. Gewoon een flinke pluk proberen. De haren moeten wel wat langer zijn en niet te hard/stevig want dan krijg je prikkerige wol.

Als het toch prikkerige wol blijkt t ezijn is het dan misschien wel niet geschikt als kleding stuk maar je kan er dan wel een mooie tas van maken.

odette
Back to Top
klamadi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2008 om 10:29

ik heb veel gesponnen maar haalde alleen de vieze stukken er uit, en ging het niet wassen.

groetjes
        KLAZIEN
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns