Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotennu even iets anders

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: nu even iets anders
    Posted: 02 Augustus 2008 om 21:25

Ik ben al een aantal sokken verder en ik wil nu toch wel eens iets anders breien.

Ik heb een mooie trui gezien en ik heb het patroon rustig doorgelezen. Maar er zijn toch wel een aantal dingen waarvan ik denk..

Bijv: Bij totale hoogte van 53 cm voor de afschuining van de schouders in elke 2e naald1x6, 1x5 en 1x1 s. afk, de overige 38s stilleggen.
Hoe zit dat nu? Hoe werkt dit en dan dat stilleggen???

En hoe kan ik het beste en het mooiste in de mouwen meerderen??

Ik hoor het graag.

Sokken gaan nu super maar hierin ben ik dan toch weer een beginneling terwijl er gezegt wordt als je sokken kan breien kan je alles breien.

Gr. Claudia

je kunt pas zeggen dat je iets kan als je het helemaal hebt geprobeerd en niet half
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 11:18

ik denk dat dit een patroon van drops is.en met dat stilleggen bedoelen ze gewoon laten staan.ik denk ook dat er een ronde pas in komt.?

laat maar weten.

groetjes puck

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 13:20
Stilleggen doe je op zo'n enorme veiligheidsspeld, waarvan je de steken later weer kan opnemen, om de pas of hals te breien. Goed dat je het patroon eerst helemaal doorleest. Ik ben wel eens meteen begonnen en later in de problemen gekomen. En toen was er nog geen internet.

Meerderen doe ik meestal door uit de eerste en laatste steek eerst een verdraaide (anders ingestoken, dan normaal) en dan een gewone steek te breien. Beetje strak trekken om gaatjes te voorkomen. Je kunt dat ook in de tweede en voorlaatste steek doen, om het latere aan elkaar zetten mooier te houden.
Er zijn ook brei(st)ers, die het lusje tussen twee steken even verdraaid op de linkerpen nemen en dat dan breien als gemeerderde steek. iedereen heeft wel een eigen truc ontwikkeld, dat ga jij ook doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 13:27

heel erg bedankt maar nu weet ik nog niet het antwoord op de andere vraag voor mij eigenlijk de belangrijkste...

Bij totale hoogte van 53 cm voor de afschuining van de schouders in elke 2e naald1x6, 1x5 en 1x1 s. afk, de overige 38s stilleggen.
Hoe zit dat nu? Hoe werkt dit

Claudia

je kunt pas zeggen dat je iets kan als je het helemaal hebt geprobeerd en niet half
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 13:47
Ik heb het patroon niet voor ogen, maar afschuining voor de schouders gebeurt heel vaak, vooral bij damestruien, omdat we niet zo recht en hoekig gebouwd zijn, dus dan begin je bij de schoudernaad met eerst 6 steken af te kanten en in de tweede naald 5. Normaal moet je dan nog eens 5 of 6 afkanten en dan is de schouder klaar. Maar bij jouw trui komt er nog een afwerking, een pas? die je moet breien, dus pak je de middelste steken op een hulpnaald. Heb je geen aparte speld daarvoor, kun je een sokkennaald met aan beide punten een stekenstopper gebruiken.

wat rozengeur.
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 15:18

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik heb het patroon niet voor ogen, maar afschuining voor de schouders gebeurt heel vaak, vooral bij damestruien, omdat we niet zo recht en hoekig gebouwd zijn, dus dan begin je bij de schoudernaad met eerst 6 steken af te kanten en in de tweede naald 5. Normaal moet je dan nog eens 5 of 6 afkanten en dan is de schouder klaar. Maar bij jouw trui komt er nog een afwerking, een pas? die je moet breien, dus pak je de middelste steken op een hulpnaald. Heb je geen aparte speld daarvoor, kun je een sokkennaald met aan beide punten een stekenstopper gebruiken.

Het gaat ook idd om een dames trui en dan staat er letterlijk in de tekst bij de schouders:
Bij een totale lengte van 53 cm= 3+124 nld. voor de afschuining van de schouders in elke 2e nld. 1x6s,1x5sen 1x1 s. afk. De overige 38 s. stilleggen.

Zoiets degelijks staat er ook bij de mouwen.

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 15:20
Originally posted by Pelote Pelote wrote:

ik denk dat dit een patroon van drops is.en met dat stilleggen bedoelen ze gewoon laten staan.ik denk ook dat er een ronde pas in komt.?

laat maar weten.

groetjes puck

nee Puck het is van Lana grossa het model

groetjes Claudia

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 16:43
En dan zal de hele bubs wel op een rondbreinaald moeten komen.

wat rozengeur.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 20:04

Ik heb het idee dat je bovenaan bij de schouders bent op dat moment.

Klopt het dat als je de steken optelt 1x6 etc en dan keer 2 doet (voor iedere schouder dus) dat je dan die 38 steken overhoudt?

Dan kun je de steken voor de schouder gewoon afkanten. De middels 38 steken neem je dan op een stekenhouden en die gebruik je voor de afwerking van de hals (dus het boordje).

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest. Altijd moeilijk iets uitleggen zo.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 20:46

Nee hoor gewoon op naalden 5.

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 21:16

Nee gewoon op naalden 5. Bij deze voeg ik meteen ff de beschrijving en de foto van de trui bij zodat jullie weten waar over ik het heb.

Groetjes Claudia

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2008 om 21:17

het is de bingo model 6 trui!

Claudia

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 16:29
Ze zeggen "De naden dichtnaaien". Ik zou één schoudernaad dichtnaaien en één openlaten, dan kun je op twee pennen de boord breien, alleen kun je dan aan één kant niet die mindering doen. Je kunt natuurlijk ook als ervaren sokkenbreister op 4 of 5 pennen de boord breien met twee dichte schoudernaden.

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 18:30

Je kan ook de steken van de schouder niet afkanten,maar laten staan,en later de twee schouders samen breien,je doet dat dan met drie naalden,krijg je een mooie naad,dus 6 op het eind laten staan,dan keren,uitbreien en de volgende 5 laten staan,weer keren ,uitbreien en dan de laatste naald 1 laten staan.

Het boord van de hals kan je ook met een rondbreinaald breien,heb je ook geen naad,of zoals Magtelt al zegt op 4 naalden.

Leuke trui!!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 19:11
Dat van die schouders heb ik eerder gehoord. Dat ga ik vast eens uitproberen. Bij zware wol naai ik wel eens een biaisbandje tussen schouder en hals, om uitzakken te voorkomen.

wat rozengeur.
Back to Top
monica View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 19:28
hallo claudia je moet in de heengaande naald de eerste 6 steken afkanten dan in de teruggaande naald 6steken afkanten de volgende naald 5st terug 5st volgende naald 1 st volgende 1st als het goed is hou je dan 38st over die je op een hulp naald zet ,ik zou het boord ook op 4 naalden breien.ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

groetjes janny
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 19:55

Dat van die schouders heb ik eerder gehoord. Dat ga ik vast eens uitproberen. Bij zware wol naai ik wel eens een biaisbandje tussen schouder en hals, om uitzakken te voorkomen.

Ik doe het altijd zo,omdat ik de naad dan mooier vind,en er een hekel aan heb om de schoudernaad te naaien.Rekt ook vrijwel nooi uit.

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 19:58

Originally posted by monica monica wrote:

hallo claudia je moet in de heengaande naald de eerste 6 steken afkanten dan in de teruggaande naald 6steken afkanten de volgende naald 5st terug 5st volgende naald 1 st volgende 1st als het goed is hou je dan 38st over die je op een hulp naald zet ,ik zou het boord ook op 4 naalden breien.ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

Ja ik begin het een beetje te snappen. Ik zit alleen nog met het volgende. Ik heb wol gekocht voor nld. 3, 3,5. Hoe doe ik dat met het patroon???

Als er staat bij de mouwen (zie patroon hierboven) Voor de mouwkop: in elke 2e nld. 1x3s., 1x 2s., 2x1s., Dan bedoelen ze?????

Ik vind dat meerderen en zo maar abracadabra, maar het zal vast zijn zoals bij sokken breien, als je het een keer gedaan hebt dan lukt het altijd??

Groetjes Claudia 

Back to Top
monica View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2008 om 20:29
presies hetzelfde als bij de panden .ik zou gewoon het patroon volgen met naald 4
groetjes janny
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2008 om 13:31
Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt als beginnende truienbreister. Het is een vrij ingewikkeld patroon en je hebt niet de wol voor pen 5. Met mouwkop bedoelen ze die mooie ronding aan de bovenkant(zie plaatje), die krijg je door telkens een paar steken af te hechten. Ik doe dan aan de linkerkant de draad telkens voor en achter een steek, die ik dan alleen overneem op de rechterpen, dan keer ik om en hecht ze af in patroon, dus b.v. averecht, als dat de achterkant is.
Omdat je dunnere wol hebt gekozen dan het patroon vroeg, heb je misschien met heel andere aantallen steken te maken dan er beschreven zijn. Bij het opzetten en breien, maar zeker ook bij het afhechten.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns