Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotentas vilten

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: tas vilten
    Posted: 28 November 2007 om 17:30

Ben vandaag aan iets nieuws begonnen: vilten. Ik heb wat uitleg gekregen in de winkel en ga het nu zelf proberen. Eerst moet ik een tas breien of haken en daarna wassen op 60°C en dan zou die helemaal in elkaar gevilt moeten zijn!!
Heeft daar al iemand ervaring mee? Dan hoor ik het graag
groetjes, Marlies
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 November 2007 om 18:04

Ik heb het nog niet gedaan, tas ligt nog te wachten bedenk ik me net

Je moet er bepaalde zeep voor gebruiken en het kan gewoon in de wasmachine maar ook wel met de hand volgens mij. Beetje zonde om 1 ding in de wasmachine te doen hè Of je moet een zuinig programma op je machine hebben.

All you need is love.

Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 November 2007 om 18:23
Ik heb een tasjes patroon,daar staat 10 minuten in een heet sopje,daarna uitspoelen en in de droger tot hij nog iets vochtig is ,moet nog beginnen met haken ,dus heb geen idee,Wol wat heet gewassen is ,vilt eigenlijk altijd,maar het ziet er anders uit ,dan wat je weleens ziet in boekjes.
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 November 2007 om 12:18

Ik heb wel al een tas gevilt.

Waar je wel om moet denken,dat je een tennisbal bij de wasmachine indoet, en vplgens de regels moet je een plastic zak in de binnenkant van je tas doen om het aan elkaar plakken te voorkomen.

Dit heb ik niet gedaan.Daarna in model trekken en liggend laten drogen.

Als je bij mijn creatie's kijkt kun je mijn tas zien.

Ik heb de beschrijving er even bij gepakt;

Je moet op 2 nld. groter breien dan wat voor het meteriaal staat aangegevenHet project krimpt meer in de hoogte dan in de breedte.Over het algemeen brei je op nld. 9 of 10.In de wasmachine op 30 of 40 graden.Ook doe je dus een tennisbal en een oude spijkerbroek erbij in om het vilten te bevorderen.Geen wasverzachter gebruiken.Het wasprogramma helemaal laten uitdraaien.En dan dus liggend drogen.

Succes ermee.

Groetjes Catharina

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 November 2007 om 12:41
Is het niet zonde om eerst iets te breien en het daarna te laten krimpen? Ik heb een keer per ongeluk een wollen trui in de droger gedaan, dat werd een mooie dikke poppentrui. Daar had ik best spijt van want hij was niet goedkoop geweest.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 November 2007 om 12:56
eigenlijk wel,maar voor een tasje wil ik het wel proberen,dan is het ook wat steviger.het gaat wel een beetje tegen mijn gevoel in.
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 29 November 2007 om 19:36
tja, da's wel waar hoor. De wol was eigenlijk ook helemaal niet goedkoop! Maar zoals corry zegt, voor een tas wil ik het ook eens proberen. Ben eens benieuwd naar het resultaat... 
groetjes, Marlies
Back to Top
leaf View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 01 December 2007 om 21:34

Ik vind het juist leuk om iets gebreid te vilten. Je kunt het met de hand doen (met warm water en olijfzeep) maar ook in de machine. Het nadeel van de machine is dat je weinig invloed hebt op de hoeveelheid krimp. Ik heb een keer een tas in de machine gevilt wat eerst niet zo goed lukte. Ik heb de tas daarna op een warmer programma gewassen, maar omdat het de 2e keer was dat de tas in de wasmachine ging was hij meer gekrompen dan ik eigenlijk wilde.

Wil je meer invloed hebben op het krimpproces kun je ook een klein lapje breien, die goed opmeten en dit wassen. Wanneer je het gewassen lapje meet, kun je uitrekenen hoeveel de krimp is.

groeten marjolein
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns