DROPS Trui met raglan, HELP |
Reageer ![]() |
Autheur | |
FloordeVos ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 02 September 2013 Locatie: Drenthe Status: Offline Points: 3 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 02 September 2013 om 11:29 |
Hallo allemaal,
Vol goede moed ben ik aan een winter trui begonnen. Dat wil zeggen: patroon uitzoeken, uitprinten, wol en naalden bestellen, proeflapje maken en oefenen met de rondbreipennen. Moeders eens vragen om mee te kijken, aangezien ik zelf nog niet veel ervaring heb. Nu komen we allebei totaal niet uit het patroon, HELP: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=150&d_id=48&lang=nl Waar we op dit moment mee zitten is: 1. Voor de hals worden 48 steken opgezet (ik heb maat M). Dit is volgens de stekenverhouding 48 cm en veel te klein. Hoofd past er niet door. 2. Na het meerderen van de pas kom je op ongeveer 136 steken (136 cm) uit. Dit is veel te groot, over de schouders gemeten. Ook maat S (122 st/cm) is te wijd. 3. Bij het lijf zit er 10 cm per maat. Wij vinden dit een behoorlijk groot verschil. Voordat het hele patroon wordt aangepast, ben ik erg benieuwd naar jullie mening en eventuele tips en trucs! |
|
![]() |
|
lollibol ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 19 April 2012 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 2513 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ik kan je helaas niet helpen, maar het zou beter zijn mocht je het specifieke nummer van het patroon doorgeven of een link ernaar. Hier zitten genoeg ervaren breister die je tips kunnen geven of kunnen meehelpen het patroon te ontrafelen...
|
|
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8176 |
Om te beginnen losser opzetten . Dit kan je bereiken door met een dikkere pen op te zetten of met 2 pennen tegen elkaar als je met de duim wijsvinger methode op zet .
Op You Tube zijn er filmpjes van diverse opzet methodes die een soepele opzet rand geven . Je 48 steken kunnen dan behoorlijk gerekt worden . Ook kan je je vragen voorleggen bij Drops zelf . Mijn ervaring is dat je altijd antwoord krijgt .
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14128 |
Zoals ik het zie denk ik dat het goed komt. Bij het lijf staat dat 46 steken tussen de markeerders hebt. Dat is dan 46 cm en dat staat ook aangegeven. Ik neem aan dat je dat 2 keer hebt want je breit in de rondte. De overige steken staan op hulpdraden of naalden en die brei je later voor de mouwen.
Alle steken die je in totaal hebt beslaan immers voor- en achterpand en 2 mouwen. Je zit bij die 136 steken immers al onder de armsgaten.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14128 |
Ik heb de tekening even gecopiƫerd. Als je de cm die voor jou van toepassing zijn optelt, bij het armsgat want daar heb je alle steken al gemeerderd, zie je dat het goed zit, tenminste volgens het patroon: voor- en achterpand ieder 46 cm is samen 92. 2 Mouwen ieder 18 en 5 cm is 23 keer 2 is 46. Opgeteld bij die 92 is 138. En je had 136 steken bij de armsgaten. Ik zag dat je daar wel nog steken ergens moet meerderen, maar dat heb je nodig voor de bewegingsvrijheid. Ik meen mij te herinneren dat er stond dat 10cm 10 steken is. Volgens mij moet het dus kloppen. Tenzij ik ergens iets over het hoofd heb gezien.
![]() |
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
Ik heb een fout gemaakt. Ik heb maar een mouw gerekend.
Alles nog eens bekeken. Je zet op een gegeven moment 2 keer 30 steken op een hulpnaald, worden later de mouwen. Van de 136 steken houd je er dan 76 over. Maar je moet tegelijkertijd 2 keer 8 steken bijopzetten. Die zitten onder de arm, je moet dan ook in het midden van die 8 steken een markeerder zetten om de "zijnaad" aan te geven. Als ik die 16 steken weer optel bij 76 die over waren zijn het er 92 en dat is voor en achterpand. Volgens het proeflapje moet dat dan ook 92 cm zijn. De mouwen zijn mij nog niet helemaal duidelijk, ga ik nog over studeren, maar volgens mijn berekening wordt die trui dus echt niet te breed. |
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
FloordeVos ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 02 September 2013 Locatie: Drenthe Status: Offline Points: 3 |
Super dat jullie mij zo helpen. Wat ik nog niet begrijp is het begin. De eerste 48 steken zijn los opgezet (2 pennen, 9 mm, met duim techniek), maar dit blijft volgens de stekenverhouding 48 cm. Daar past mijn hoofd nooit door. Op het patroon staat voor het halsgat ook max 2x23 cm + 2x 5cm = 56 cm (dat is nog steeds te klein). Als ik meer steken voor de hals opzet, wordt het wel een erg gepuzzel om de raglan te breien.
Iemand hier nog een idee over? |
|
![]() |
|
Dat klopt, dat hoort ook 48 cm te zijn. Maar als het goed is rekt het uit en dan krijg je het over je hoofd.
Als het gemakkelijk over je hoofd zou gaan zou de hals veel te wijd zijn. Denk aan een t-shirt met een aangesloten hals, krijg je toch ook over je hoofd en dat is vaak nog veel minder dan 48 cm.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |