ik heb een vraagje |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Autheur | ||
doortje ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 27 November 2011 Status: Offline Points: 2062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 September 2012 om 10:48 |
|
ik heb een vraagje, als je bv een konijn patroon zie, en je denk die is leuk en die ga ik niet kopen (patroon) maar die ga ik na maken, ik neem de oren van dat patroon en benen van weer een ander patroon enz enz, dat schrijf ik op en deel dat met andere, is dat strafbaar???????
ik maak bv haar op het kopje wat niet op het echte patroon zit, want eigelijk doen veel ontwerpers dat ook. wat mag nou wel en wat mag nou niet, ik zie vaak leuke patronen en dan denk ik, hey dat kan ik ook zelf, zo heb ik ook dat konijn zelf nagemaakt, het is zo'n grijs gebied, ik weet tussen de bomen het bos niet meer te vinden |
||
![]() |
||
Vifke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 20 Oktober 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1594 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dat is ook zo'n gebied dat heel veel grijze vlakken heeft hé, vooral als je dan dat patroon begint te verkopen.
|
||
http://pinterest.com/vifke/
http://amigurumibug.blogspot.be/ |
||
![]() |
||
widdy ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 24 Februari 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 458 |
|
Als je volledig wijzigt, dus vb. oren van patroon 1, hoofd van 2, lijfje van 3, poten van 4 -> dat is een volledig nieuw patroon en dat mag.
Doe je een patroon en je voegt zoals je zegt haar toe en wijzigt dan nog de oortjes vb. en meer niet, dan zit je met plagiaat. Plagiaat is eigenlijk heel strikt te nemen, van zodra er te veel overlappingen zijn zit je met problemen.
|
||
Groetjes, Tineke
|
||
![]() |
||
doortje ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 27 November 2011 Status: Offline Points: 2062 |
|
oke, nu snap ik het een beetje, maar het probleem is wel dat het konijn dan toch heel veel op het echte patroon lijkt, dus je kan dan zoals jij zegt de benen enz enz van andere knuffels nemen, maar dan lijkt het toch precies op het echte, ik wil dat niet gaan doen hoor, dat wil ik wel even erbij zeggen, maar ik vroeg het me zo af, ik zag een heel erg leuk patroon en toen dacht ik hey dat kan ik wel zelf, en als ik dan een foto plaatst hier en iemand vind het leuk en wil ook graag het patroon van mijn konijn, doe ik dan wat verkeerd, moeilijk dit hoor, want ik verzin het dan zelf en toch weer niet, snap je hoe ik het bedoel
|
||
![]() |
||
Guests ![]() Guest Group ![]() |
|
Het resultaat telt denk ik wel. Als de ontwerper haar konijn in het jouwe herkent, kun jij wel zeggen: 'Ja, maar ik had dat patroon helemaal niet, ik heb het zelf verzonnen!', maar dat is dan eigenlijk geen argument. Je had misschien inderdaad het patroon niet (hoe ga je dat bewijzen?), maar je hebt het wel vrij precies nagemaakt, dus eigenlijk is het dan nog steeds niet je eigen konijn.
Toch denk ik dat je niet snel problemen zou krijgen als je dan een foto van je eigen konijn post, zolang je het niet presenteert als je eigen werk. Als je erbij zegt: dit is mijn versie van dit konijn. Misschien wel als je daar vervolgens een echt patroon van maakt en dat gaat delen, of als je die konijnen gaat verkopen. |
||
![]() |
||
Vifke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 20 Oktober 2011 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1594 |
|
Je kan dan natuurlijk altijd hebben dat de persoon die het eerste konijn ontworpen heeft van haar voeten gaat maken.
Vooral als jouw konijn als twee druppels water op de hare gelijkt. Dan steel je infeite ietwat haar ontwerp (dat is wat er gebeurde met die Dickensmuizen, de gehaakte waren als twee druppels water gelijk aan de gebreide er was niks van originaliteit enkel klakkeloos het ontwerp overgenomen tot de naam toe) Normaal dat die Alan D'art vond dat die dame plagiaat aan 't plegen was en geld aan het verdienen was op zijn rug. |
||
||
![]() |
||
|
ja daar ben ik het helemaal mee eens en vind dat ook niet kunnen, dat vind ik zelfs stelen, maar ik vind dat heel veel op elkaar lijkt, het is net een ander kleurtje of met haar of zonder haar, maar als je goed kijkt lijkt het wel heel erg op elkaar, ik wil helemaal niks gaan verkopen, weggeven vind ik persoonlijk veel leuker, heel soms heb je iemand die echt heel iets anders maakt en ik heb daar heel veel bewondering voor en vind dat zo knap als je dat kan, maar over het algemeen lijken heel veel dingen op elkaar, moeilijk hoor dit onderwerp en je wordt bijna bang om wat te doen
|
||
![]() |
||
|
Er zijn zo wel een paar voorbeelden van patronen die rondlopen waarvan men zich afvraagt welke was eerst en waarover er gekibbeld wordt. Zo weet ik van kikkers, giraffen enz.. waar over het patroon gekibbeld wordt.
Dan denk ik gewoon: "als die echt moet kopieren en er dan nog geld mee wil verdienen dan is het zielig dat ze zelf zo weinig verbeelding hebben". |
||
||
![]() |
||
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23727 |
|
Ik vind dat ook een moeilijk terrein. Op hoeveel manieren kun je bijvoorbeeld een poppenbroekje haken en breien? Je komt toch altijd uit op minderingen en meerderingen, een bepaalde maat kruisje enz enz. Kijk ik in de Andrea voor stekenaantallen, is dat dan plagiaat?
Ik had poppenmutsjes van groente en bloemen ontworpen en gemaakt met als inspiratie prentenboeken uit mijn jeugd en flower faeries, later zie ik dat iemand anders ook van die mutsjes heeft ontworpen. Wie was de eerste? De enige veilige manier van delen is om het niet op het forum bekend te maken, maar per PM aan te bieden en te vragen om geen foto's op het forum te plaatsen. En zelfs dat gaat nog wel eens mis. |
||
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
||
![]() |
||
|
Als het gaat over niet kopiëren of doorgeven van een eigen ontwerp/patroon heb je geen schijn van kans. Mensen vinden het normaal om muziek en films massaal te downloaden en door te geven, waarom zou men dat niet doen met een haakpatroon? Men kan naar bib gaan en volledige boeken inscannen en doorgeven nu we allen printer/scanners hebben thuis. Dus vermijden dat een ontwerp/patroon niet doorgegeven of gekopieerd wordt is qua onmogelijk. Dat gebeurde trouwens vroeger ook maar minder. Wie gaf zijn breiboek niet door als de buurvrouw een pull wilde breien uit het boek? Wie deelde zijn patronen niet met vriendinnen? Deden we allemaal, ook al hadden we toen nog geen pc en internet. |
||
||
![]() |
||
|
let maar is op hoeveel konijnen er op nijntje lijken, zelfde vorm hoofdjes, oortjes enz en toch mogen die verkocht worden, ik snap het niet meer hoor, je heb een konijn dat lijkt op nijntje met bril, is dan de bril het gene waar door het wel mag, ik vind het raar en ben ook heel blij dat ik geen patronen winkel heb, poehhhhhhh moet er niet aan denken, alleen al omdat ik dan bang zou zijn iemand op mijn nek te krijgen, ik vind het krom in elkaar zitten
|
||
![]() |
||
Prideke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 31 Mei 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8249 |
|
Er staat in een boek toch heel duidelijk dat de wet op copyright geldt dus dat lijkt mij zeer duidelijk en dat men dan ook heel bewust deze regel aan de laars lapt als men wel copieert/scant. Maar wat je zegt dit gebeurd op grote schaal en is niet te stoppen. Wat ik ook raar vind is dat wanneer ik een patroon KOOP er bij wordt vermeld dat de producten hiervan niet door mij verkocht mogen worden. HUH zou niet weten waarom niet, het patroon wordt toch verkocht aan mij niet het eindproduct? Als ik het kado zou geven en men verkoopt dit zelf op een rommelmarkt moet ik dan ook roepen dat dit niet mag ![]() On topic: Ik heb zelf ook een giraffe bedacht en gemaakt die erg leek op die van willewopsie maar ja die verkoopt geen patronen dus hoe moet ik weten of dat plagiaat is? Als ik google op giraffen dan kom ik wel 10 patronen tegen die ook weer lijken op het mijne. Voor een jaar (of langer??) hadden we hier ook een relletje door iemand die bij hoog en laag beweerde dat een bepaalde applicatie door haar bedacht was, echter was dit ook door een lief lid van HD bedacht en waren andere applicaties van "haar" ook te vinden op garnstudio. Dus plagiaat of stelen??? Blijft lastig hoor :) |
||
![]() |
||
|
Tuurlijk is het lastig, soms zijn er twee patronen die enorm op elkaar gelijken, en dan krijg je het probleem van "de kip en 't ei" wie was er eerst. Als het patroon identieke kleuren heeft en de stippen identieke kleuren hebben en op zelfde plaats staan enz dan lijkt het wel ietwat op plagiaat. Is het een 'giraf' en heeft die verder niet veel met die van Willewopsie gelijk ... ja dan denk je "Willewopsie kan niet alle giraffen beschouwen als plagiaat ook al hebben ze ergens een stip". |
||
||
![]() |
||
|
moeilijk he dit onderwerp, en inderdaad in een boek is het heel duidelijk, als je er heel goed over nadenk (dat ben ik aan het doen nu) wordt je er toch helemaal gek van hihi, dus ik stop maar met nadenken over dit gedoe, maar ik blijf het krom vinden, want het is volgens mij zo, als je een koe haakt precies volgens patroon en je geeft haar 4 horens en 8 uiers en een neusring dan mag het, het is gewoon raar
|
||
![]() |
||
geesje ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 21 December 2005 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 5399 |
|
wat moeilijk zeg...........ik kom heel veel tegen die schrijven DIT IS MIJN PATROON, als ik dan een site aan het doorkijken ben uit het--- buitenland----bv. dan zie ik precies hetzelfde soort creatie-"s staan....
dus wie / wat was het eerst ??????? trouwens naar een patroon van heel vroeger wordt er een .. " modernere " look gemaakt, zo toch ook in kleding enz. ik maakte vroeger gehaakte gordijntjes en voegde soms wel 4 patronen doorelkaar....... ik maak mij er niet druk om hoor, kan je wel aan de gang blijven, en trouwens ik verkoop nooit iets, want ALLES gaat naar Goede Doelen.........oja zij kunnen het mss. gaan verkopen maar dat weet ik niet tenzij het erbij vermeld wordt natuurlijk........ GENOEG hierover voor mij........... ![]() |
||
groetjes geesje
|
||
![]() |
||
macheri ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 10 Maart 2012 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1972 |
|
Ik snap even niet precies waar het omgaat.
Ik begrijp dat je een geschreven patroon niet mag verkopen als je eigen ook al heb je er meerdere veranderingen in aangebracht. En het delen van koop patronen is eigenlijk ook niet netjes maar iedereen doet het of het nou op een forum is of in een haak club of bij familie dat valt niet te controleren als je daar idd. op een forum maar voorzichtig mee bent. Maar het gemaakte resultaat is toch van jou hoe je ook aan het patroon bent gekomen jij hebt het zelf gehaakt dus dat mag jezelf verkopen of op het forum plaatsen of wat ook, want niemand weet hoe je aan het patroon bent gekomen Voor het zelfde geld heb je het patroon gewoon gekocht. Maar goed ik hoop dat ik nu het een en ander goed heb begrepen, want ik vind het ltijd een lastige materie. Neem bv. de gelukspoppetjes daar kan je uitermate mee variëren en ik heb het ook gedaan er wel duidelijk bij vermeld dat het een variatie is op een bekend patroontje. Maar het basispatroontje van de gelukspoppetjes is hetzelfde en wat ik al zeg met een paar kleine aanpassingen kan je er heel wat aan doen net als dat van de kleine ami's. Wanneer kan ik dan zeggen het is mijn patroon. Want Annemarie arts heeft ook het gewone basispatroon gebruikt en daar eindeloos op voort geborduurd en dat toch in boekjes kunnen verkopen. Dus is mijn vraag dan weer wanneer gaat dan de echt e plagiaat in??????
|
||
![]() |
||
|
nou marielle, hihi dat was mijn vraag boven aan, hahahaha moeilijk he, daaro ben ik maar gestopt om er over na te denken, hier kom je niet uit
|
||
![]() |
||
beppemartha ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 08 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3321 |
|
op hoeveel manieren kan je van een konijn een konijn maken??? dat is wat ik me elke keer weer afvraag bij zulke verhalen. |
||
![]() |
||
![]() |
||
|
ja daar heb je gelijk in en daarom vind ik het zo knap als iemand en totaal nieuwe ontwerpt, die echt zo anders is dan de andere, dat vind ik echt geweldig
|
||
![]() |
||
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14136 |
|
Ik heb de oude boekjes die pas de rondte deden nagekeken. Heerlijk om te doen, daar ben ik echt wel patronen tegen gekomen die zo van een van de tegenwoordige ontwerpsters zouden kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor dingen die ik bewaard heb uit oude Burda's. Het lijkt allemaal op elkaar. De ontwerpsters en ontwerpers moeten niet zo moeilijk doen.
Er zijn er maar enkelen die echt origineel zijn. Als je Joe van Christel Krukkert (kleine knuffels haken) maakt met lussenoren lijkt hij volgens mij sprekend op Wendy van DC. Als de mevrouw van de Dickensmuizen ze aan andere naam had gegeven en andere kleurtjes dan had ik het nog wel eens willen zien. Ik heb het al eerder gezegd. Pipi mocht niet meer verkocht, na een paar maanden heette ze plotseling Red Hair Girl. Ik had de foto's opgeslagen omdat ik wilde proberen of ik het zonder patroon zou kunnen. De foto's waren precies hetzelfde, dus alleen een nieuwe naam
|
||
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
||
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |