Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenuitleg magic loop

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
sunny View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 68
Direct Link To This Post Onderwerp: uitleg magic loop
    Posted: 26 Augustus 2009 om 10:07

Yep denk dat ik hem gewoon voor de twintigste keer weer uit ga halen haha

Zo ben ik er toch niet tevreden over dus..... opnieuw

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2009 om 16:48

dat doe ik ook bij mutsen gewoon 2 steken samenbreien, het loopt allemaal inde rondte.
dat overhalen wat jij gedana hebt kan ook, maar dat doe je eerder geloof ik als je breiwerk een bepaalde kant ahw op moet vallen
dat zie je met sokken breien ook, de ene naald moet je ze samenbreien en de andere overhalen.
Je weet het in ieder geval voor de volgende keer :)
aldoende leer je

Back to Top
sunny View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 68
Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2009 om 16:36

Heb inmiddels een mutsje af maar ben nog niet helemaal tevreden.

Tis een puntmutsje en minderen gedaan door steek te breien terug zetten op andere naald steek overhalen en terugzetten op andere naald. Helaas zie je dit dus terug en dat was niet de bedoeling

Kreeg van iemand anders hier de tip op gewoon twee steken als 1 te breien wellicht is dat beter

Back to Top
sunny View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 68
Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2009 om 08:56

Het duurt even maar oefenen baart inderdaad kunst

Heb een proeflapje gebreid op de lange rondbrei naald, recht en averrecht om de slag een beetje te pakken te krijgen op de continental manier...... het gaat steeds soepeler.... kan nog niet echt zeggen dat het lekker ontspannen breien is maar ja

Van het weekend maar eens aan de slag op de kleinere rondbrei naald en dan in het rond.

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 19:55
laat het nog even weten hoe het gegaan is
Back to Top
sunny View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 68
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 19:40

Bedankt Nellie  

Ik heb even een kleinere rondbrei naald gehaald dus daar ga ik het nu maar eens op proberen oefening baart kunst hoop ik

 

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 13:33

het breien op 4 ( naalden verdeeld over 3 en je breit met de 4e, met 5 dus eentje extra) is in het begin lastig, vind ik, toch niet heel moeilijk, soms is het even makkelijker om de 1e 2 toeren gewoon op 2 naalden te breien en dan te verdelen over 3 of 4 naalden.

wat ik dan wel doe, de eerste paar steken van naald 1 nadat ik verdeeld heb, op naald 3 zetten, zodat er niet zo'n groot gat valt.
Beetje lastig uit te leggen.
boordje brei ik ook op de rondbreinaald, hoe je ook breit, de 1e toer blijft altijd lastig ( vind ik)

Er is hier vast wel iemand die een link heeft van een filmpje op you tube over het breien op 4 of 5 naalden, of zelf even googlen of youtuben
Veel op breigebied is gewoon een kwestie van uitproberen, uithalen, weer proberen, hier je vragen stellen als je er niet uitkomt.
Nog mooier is het natuurlijk als je iemand in de buurt hebt die je het uit kan komen leggen en even voordoen.

Back to Top
sunny View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 68
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 13:14

Ik heb inderdaad een vrij grote rondbrei naald (80 cm) ga vanmiddag even een kleinere halen  wellicht dat het me dan wat makkelijker afgaat.

Brei jij op rondbreinaalden dan ook boordjes enzo ?

Enne weet je miss waar je een duidelijke uitleg kan krijgen voor het breien op vier of vijf (pff vijf klinkt helemaal dramatisch  ) naalden heb namelijk geen idee hoe dat in zijn werk gaat

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 11:34

misschien heb je zeg maar een te grote rondbreinaald voor een mutsje.
dat ie dus zeg maar te lang is, voor mutsen gebruik ik een rondbreinaald van 40 cm, en dat gaat prima, als ik moet minderen stap ik als het niet meer pas over op de sokken naalden

4 ( of 5) naalden of rondbreinaald is denk ik een persoonlijk iets, gewoon net wat je prettiger vind, even uitvogelen wat je zelf het prettigste vind.

Back to Top
sunny View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 68
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 10:11

Ook ik ben aan het oefenen met een rondbrei naald, ben niet zo'n brei wonder maar dit gaat redelijk (rondbreien op vier naalden is me nog nooit gelukt)

Ben begonnen met gewoon een stukje oefenen recht toer recht aan.

Nou wil ik eigenlijk een baby mutsje gaan maken en dan met een klein boordje onderaan.... een rechts een averrechts denk ik ?  Tot nu toe kom ik steeds in de knoop omdat je steeds de ene helft op de ene naald breid en dan blijkt dat mijn boordje niet doorloopt

Heeft iemand hier misschien nog tips voor ? Kunnen jullie alles wat jullie op normale naalden breien ook op rondbrei naalden ? Dus zijn de mogelijkheden het zelfde of kan ik beter leren om met vier naalden rond te breien ? Tot nu toe veel voorbeelden gekeken op internet voor rondbreien met rondbrei naalden maar kan weinig vinden over de 'ouderwetse'  manier.

Bedankt !

 

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2009 om 10:04

Ik heb toen wij met vakantie waren in Almelo leren breien met rondbreinaald ik vind het zo langzaam gaan maar de opzet van sokken aan de teen was wel erg leuk. 

je sok is gelijk dicht aan de onderkant en je meerdert aan de zijkanten voor de teen.

Ik heb het thuis geprobeerd met de naalden en ook dat ging

 

en dan met 4 naalden verder.

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2009 om 09:51
Mwah, ik brei op 120, en dat is precies de goede lengte ; met die van een meter trok ik stees de achterste lus dicht, of kon ik de ' losse'  naald er niet ver genoeg uittrekken. Het maakt denk ik heel erg uit wat je er op breit. Hoe groter het werkstuk, hoe langer de naald.

Als het werk dubbel ligt, moet er aan alle / beide kanten ongeveer 10 cm uitsteken. Dus een muts met een omtrek van 50 cm brei je op een naald van 50 : 2 = 25 + (2x10)  maal 2 = 90 cm / een meter is dan inderdaad prima. NU ben ik echter bezig met twee sokken tegelijk  ; da's twee keer 15 cm ongeveer, 2 keer 10 cm links en rechts MAAR ook 10 cm tertussen, dus 60 x 2 = 120 cm. Voor twee sokken lijkt 80 me echt heel kort, maar vermoedelijk ligt het ook aan de lengte van de naaldpunten ; die ADDI-punten zijn wel heel lang, nl 15 cm. Mijn knitpics zijn veel korter. 
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2009 om 16:14

Het maakt bij magic loop een heel verschil met wat voor een soort naald je breid. Het koord moet lekker soepel zijn en de overgang van naald naar koord glad. Met een (vaste, niet zo een naald uit het setje bedoel ik) naald van knitpicks gaat het fantastisch, ook met de naalden van drops (garnstudio) gaat het goed. Maar ik heb ook andere naalden (die met gewoon rond breien wel heel lekker breien) en die zijn veel stugger en dan gaat het niet lekker. Het is dan zo een gehannes met het koord dat alle kanten behalve de goede op gaat staan.

Ik heb zelf een knitpicks (heet nu knipro) van 80 cm en dat gaat lekker voor sokken. Ook met 1 meter kan het maar langer is niet handig meer.

odette
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 Januari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2002
Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2009 om 19:42
Ik heb ook de knitpicks, de houten en daarbij kun je tegenwoordig los een 3mm setje kopen om aan het systeem te doen.
Gelukkig want voor die kleine dingetjes is het wel fijn om 3mm te hebben, maar ze zijn er geloof ik nog niet heel lang.
Op de site van zij maakt het staat ook hoe je in het nederlands twee sokken op een rondbreinaald moet doen (http://zijmaakthet.web-log.nl/sokken.pdf)

Groetjes Marije
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2009 om 18:57

heb even gekeken bij de link die je gaf, zag er zeker heel duidelijk uit.
Ik zal dan erst even moeten investeren in een rondbreinaald met rechte naaldjes, die ik heb hebben nog een knikje.
Ik wil het gewoon een keer proberen
Nu brei ik mutsen op een kleine rondbreinaald, gaat lekker, alleen als je aan het minderen gaat, moet ik toch overstappen op sokkennaaldjes.

Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2009 om 18:52
Oh, dank je wel voor de link, het kwartje valt bij mij nu denk ik ook wel. Had laatst de moed al opgegeven, maar toch maar even weer proberen.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2009 om 18:36
Ik heb inderdaad ee nset knitpicks, maar die die ik heb (de houten) komen niet dunner dan 3,5 mm. En sokken breien doe ik op 2.5
Maar in het plaatselijke handwerkwinkeltje heb ik een ADDI-naald gekocht van 2.5 mm en 120 cm lang, en tot mijn verbazing was die maar 4,25 euro !! Bij de andere handwerkwinkels zijn die normale, met knikje, volgens mij nog een kwartje duurder, en het koort is stugger, waardoor je meer zit te vechten met de lussen.

Je kunt als je binnenstebuiten breit de boel keren en zo verder breien (dan ligt de naald voor en de draad achter), maar ik vind het persoonlijk wel prettig als het werk binnenstebuiten ligt ; het is dan ook wat minder gevoelig voor vlekken (van gemorste koffie, as, kindervingertjes en kattenpootjes enzo). EN als je sok toch binnenstebuiten zit, kun je de teen mooi afkanten met een derde naald door de steken van beide naaldpunten samen te breien.

En ik snapte aanvankelijk ook helemala niks van die magic loop, tot ik het gewoon comweg ging proberen met het filmpje en nog een andere uitleg met foto's erbij. En ineens viel het kwartje. Duurt nog wel even voor je er handigheid in hebt, maar dan gaat het ook als vanzelf.

Deze site heb ik veel aan gehad (al begin ik sokken niet bij de tenen)
LINKJE. Wel engels, maar met heeeel veel foto's.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2009 om 21:13
ik krijg er ook wel zin in om zo'n setje aan te schaffen :)
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 Januari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2002
Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2009 om 20:54
Ik ben ook hard aan het oefenen met de knitpicks (gekocht bij de site: stormopzolder). Heb mezelf eerst continentaal leren breien, want je kunt ook gewoon heen en weer op de rondbreinaald (je kan er alles op maken eigenlijk dus). Zo'n setje knitpicks (knitpro heten ze nu geloof ik) kost 65 euro ongeveer. Dan heb je ook alles wat je nodig hebt en alle maten rondbreinaalden (heb zelf nog wel de 3mm erbij gekocht).
Sinds het weekend kan ik de magic loop, ook gewoon met filmpjes geleerd. Eigenlijk door gewoon doen lukte het. Heb gewoon een patroontje gepakt wat op vier naalden moest en dat op de magic loop methode gedaan (zie je meteen of het erop lijkt)

@Leentje ik werk geloof ik ook binnenste buiten, moet het werk nog steeds keren, maar verder ziet het er goed uit. Is meer per ongeluk dat ik het zo doe. Ben blij dat het niet echt uitmaakt (had het de eerste keren afgehaald weer).

Groetjes Marije
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2009 om 18:39

Originally posted by L33ntje L33ntje wrote:



Belangrijk is dat je een rondbreinaald hebt met een soepel koord, zodat de lussen je niet te veel in de weg zitten en geen knik heeft in de aanzet van de naald. (Knitpicks en Addi zijn goede naalden - de normale rondbreinaalden die overal te koop zijn met die grijze punten en wit koord hebben een knikje en zijn dus niet zo goed voor magic loop breien)



de rondbreinaalden die ik "geerfd" heb van mijn moeder hebben inderdaad zo'n knikje, maar tja die zijn al zeker 20 jaar oud, misschien wel iets ouder, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen :)
Ik ben nu helemaal into het mutsenbreien en ben nu bezig op een kleine rondbreinaald van 40 cm, die is daar prima geschikt voor, wordt alleen wat lastiger met minderen, maar dan stap ik op de sokkennaaldjes over, maar als ik dat magicloop gebeuren onder de knie heb hoeft dat natuurlijk niet meer.
Misschien mezelf maar eens een paar goede rondbreinaalden kado doen :)
Weet nu waar ik op moet letten inde winkel, en misschien doe ik mijzelf wel zo'n uitgebreid setje kado, een aantal van jullie gier hebben dat geloof ik ook, dat je de naaldjes en koorden kan verwisselen, dus dat je maar een paar koorden nodig hebt.
Maar zo'n setje zal wel niet goedkoop zijn, maar goed gereedschap is het halve werk!

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns