Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

goede en verkeerde kant van het werk

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Marie-Louise View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 November 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: goede en verkeerde kant van het werk
    Posted: 12 December 2009 om 20:56

Wie kan mij helpen??

In de patroonbeschrijving BabyDROPS nro 16-1 wordt gesproken van "een goede kant", de verkeerde kant etc. Ik heb daar wat vragen over:
1: een nld recht op de goede kant: welke kant is dat dan? de kant waar je op kijkt als je die nld gaat breien?
2. Wat IS de goede kant? Hoe vind ik dat terug in de beschrijving? Is dat de 1e naald die je breidt nadat je de steken hebt opgezet?

Hieronder staat de tekst waar ik het over heb.

Wordt van boven naar beneden gebreid, te beginnen bij de capuchon.
Zet 37-39-41 (45-47) st op met rondbreinld 8 mm en Eskimo. Brei in gerstekorrel – ZIE BOVEN – heen en weer gebreid op de nld met 3 ribbelst – ZIE BOVEN – aan iedere zijkant.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei bij een hoogte van 19-21-23 (25-27) cm een nld recht op de goede kant, minder TEGELIJKERTIJD 3-3-3 (7-7) st gelijkmatig verdeeld (minder niet in de 3 ribbelst aan iedere kant) = 34-36-38 (38-40) st. Plaats 4 markeerders in het werk als volgt (gezien van de goede kant): M-1 na 4 st, M-2 na 13-14-15 (15-16) st, M-3 na 21-22-23 (23-24) st en M-4 na 30-32-34 (34-36) st.
Brei 1 nld recht op de verkeerde kant.

Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4896
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer boek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2009 om 21:00

volgens mij bedoelens ze de buiten en binnenkant van je breiwerk

als je een pen recht en averecht breit is de gladde kant de voorkant en de ribbels de achterkant

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
Marie-Louise View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 November 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2009 om 21:26
Originally posted by boek boek wrote:

volgens mij bedoelens ze de buiten en binnenkant van je breiwerk

als je een pen recht en averecht breit is de gladde kant de voorkant en de ribbels de achterkant

Bedankt voor je reactie, maar het is een gerstekorrel, dus daar zit dan toch geen voor of achterkant aan?
En zelfs als het tricosteek zou zijn, welke kant zit dan naar je toe als je aan de goede kant moet breien?

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2009 om 21:46
De goede kant is de kant die later de buitenkant is. Dus die zichtbaar is als het om een trui gaat. Dat maak met gerstekorrel misschien niet uit, maar als je gaat minderen is de goede kant mooier dan de verkeerde kant.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2009 om 23:03

het is vaak moeilijk om te zien maar ik steek altijd een speld na 3 á 4 pennen aan de goede kant. zo kan ik zien waar ik ben. en idd net wat magtelt zegt. bij meerderen en minderen kun je het vaak zien.

 

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2009 om 09:23
De goede kant is inderdaad de buitenkant van het werk.
Het is niet altijd rechtse tricotsteek, soms heb je een trui die in averechtse tricotsteek gebreid is of een fantasiesteek, zoals bij jou.

Gouden regel :

De 1ste naald na de opzet is altijd de goede kant van het werk (uitzonderlijk schrijft men soms : brei eerst een averechtse naald en begin dan aan de goede kant van het werk : dan is het uiteraard de 2de naald)

Bij een fantasiesteek zie je het aan de opzetdraad : die hangt altijd rechtsonderaan.

Succes
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2009 om 14:17

Ik hang ook altijd als het slecht te zien is een stekenmarker aan de goede kant is buitenkant is de zichtbare kant van het werk.

odette
Back to Top
Marie-Louise View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 November 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2009 om 17:06

Dank jullie allen

ik kan weer vooruit

Marie-Louise

Back to Top
LynnekeDW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 02 September 2012
Locatie: België
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer LynnekeDW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2012 om 22:08
ik ben begonnen met de breibijbel, en tracht aan de leespatronen uit te kunnen. Maar ik begrijp niet zo goed, wat is dan het verschil tussen VK (voorkant neem ik aan) en GK (goedekant?) of is dat eigenlijk hetzelfde? het is dat ze zeggen een leeg vakje is rechte steek aan GK, averecht aan VK, terwijl het omgekeerd is met een vakje een zwarte stip erin: av aan GK, r aan VK?
Back to Top
TaNichia View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 12 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 851
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer TaNichia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2012 om 23:48
GK:Goede kant
VK:Verkeerde kant
Liefs Diana
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2012 om 08:11
Als je je breiwerk op je naalden voor je houdt, dan kijk je naar de goede kant, als je opzetdraadje rechts hangt.

Back to Top
Seeke69 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 10 April 2012
Status: Offline
Points: 1855
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Seeke69 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2012 om 08:51
Dat klopt ook niet altijd....als je je steken erop breit hangt je draadje links.

<a href="http://postimage.org/" rel="nofollow">free picture ho
Back to Top
Caretta View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 31 Maart 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Caretta Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2013 om 11:20
Originally posted by dine dine wrote:



Gouden regel :

De 1ste naald na de opzet is altijd de goede kant van het werk (uitzonderlijk schrijft men soms : brei eerst een averechtse naald en begin dan aan de goede kant van het werk : dan is het uiteraard de 2de naald)



Dus tijdens het breien van de 1ste naald na de opzet, kijk je dus tegen de goede kant aan? Dus naar je toe gericht of is de goede kant dan juist van je af?

Beginnende breier
Back to Top
Caretta View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 31 Maart 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Caretta Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2013 om 11:24
Ow, sorry. Ik had nog even verder moeten lezen.
Als ik de voorgaande reactie van Seeke69 lees, is het dus dat ik tijdens het breien van de eerste naald na de opzet kijk naar de goede kant van mijn breiwerk. En als ik de steken breiend opzet, zit het draadje dus links....

Beginnende breier
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2013 om 11:26
De goede kant van het werk is de kant die je later bij het dragen ziet. Meestal is de eerste naald die je breit de goede kant en die is dan naar je toe gericht.

Als je met een lange draad opzet, hangt het begindraadje rechts bij de eerste naald en dus altijd als je breit aan de goede kant.

Zet je breiend op dan zit het begindraadje altijd links bij de eerste naald en bij de goede kant.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.629 seconden.
Lang Yarns