Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenKnuffel in elkaar naaien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Vickytje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Onderwerp: Knuffel in elkaar naaien
    Posted: 13 December 2009 om 08:54

Heey,

Ik heb me gewaagd aan het haken van een knuffel, een hondje.
Alles is gehaakt nu en opgevuld.
Maar mijn vraag is nu hoe ik alle onderdelen goed aan elkaar kan naaien.
Dit lijkt me niet te lukken.

Help?

Groetjes,
Vickytje

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 13 December 2009 om 11:00
Tsja, dat is één van de lastigste dingen bij knuffels, want dat staat nooit echt heel erg goed in de werkbeschrijving. Het is dan ook met name een kwestie van ervaring. Veel doen, en in het begin vermoedelijk vaak uithalen.


Maar probeer eerst maar eens rustig te beginnen. Je hebt nodig :
- een dikke stopnaald met een stompe punt
- een lange draad in de zelfde kleur als je haakwerk (bij vrijwel alle garens kun ej een draad nemen van het garen waarmee je hebt gehaakt, of een lange draad die je na het afhechten hebt laten zitten
- Lange kopspelden (voor brei- en haakwerk) of desnoods wat kore breinaalden

Zet twee onderdelen tegen elkaar zoals ze ongeveer tegen elkaar aan moeten komen. Zet dit een beetje vast met lange spelden of breinaalden.
Neem nu je draad en naald en knoop deze ergens aan één van de twee onderdelen. Nu neem je beurtelings een steekje op van het ene deel, en een steekje van het andere deel, zo, dat de delen op de door jou geplande plaats aan elkaar komen. Na een opaar steekjes kun je de draad strak aantrekken en kijken of je goed gaat.

Soms kun je de ronding van een toer haakwerk gebruiken om je aan vast te houden, maar soms ook helemaal niet. Zolang je maar steeds beurtelings boven en onder een steekje opneemt en na een paar steken aantrekt, kun je onderweg nog veel aanpassen en corrigeren en eventueel wat steekjes uithalen.

Armen en benen kun je soms (bij kleine knuffels) ook vastzetten door een paar steken bovenaan de binnenkant van de arm / het been op te nemen, door het lijf te steken en een steekje aan de binnenkant van het andere been op te nemen, weer terug door het lijf, een keer of drie, vier, heen en weer tot het goed vastzit. Dan heb je armpjes en beentjes die ook nog een beetje kunnen draaien. 

Daarna steek je de draad ettelijke keren heen en weer door het werk, zodat die helemaal verstrikt komt te zitten in de vulling.

Gewoon een paar keer voorzichtig proberen, desnoods met een draad in een andere kleur om te zien of het goed gaat en makkelijker uit te halen is. (Dan moet je wel een keer overnieuw natuurlijk).

Het leukste werk wordt het nooit, maar wel het meest dankbare, want pas met in elkaar zetten, zie je resultaat van je noeste arbeid.



Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Direct Link To This Post Posted: 13 December 2009 om 12:21
In plaats van gewone spelden kun je ook veiligheidsspelden gebruiken, die blijven beter zitten.

De laatste handeling is Jezelf een schouderklopje geven, want juist omdat het in elkaar zetten zo moeilijk is, is iedere knuffel uniek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Vickytje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Posted: 15 December 2009 om 19:10

Bedankt voor de reacties.
Ik zal in de kerstvakantie nog eens een poging doen om het aan elkaar te zetten.

Vickytje

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Direct Link To This Post Posted: 15 December 2009 om 19:38
Soms wilde ik dat je je armen kon laten klonen en erbij aanzetten, dan had je er een paar meer om de poten aan het lijfje vast te houden en een extra hand om ze aan te naaien. Maar misschien in de toekomst???
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns