Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenRond haken: toeren afsluiten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Dazwa84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Direct Link To This Post Onderwerp: Rond haken: toeren afsluiten
    Posted: 07 April 2010 om 13:57
Bedankt voor je uitleg! Je kan zien dat ik nog maar net begonnen ben met haken. Ik heb ontdekt dat als ik de toeren niet afsluit het niet eens heel veel verschil maakt, dus ik denk dat ik ze maar weer skip.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 April 2010 om 09:31
Het zijn inderdaad twee lusjes ; 1 voor de hoogte van de steek, en 1 voor de breedte. Als je goed naar een vaste kijkt, zie je dat ook ie hoogte heeft (iets meer dradendan een lusje, dat wel) en een steek in de breete er bovenop. Dat imiteer je als het ware met de eerste 2 lossen. Zou je maar 1 losse doen, dan zal je op den dur merken dat je steeds een steek minder krijgt .

Als je rond zou haken in stokjes, zou je ook steeds afsluiten met een halve vaste en dan drie lossen haken voor het eerste stokje. Dat zijn dan de 2 steken van de hoogte van het stokje plus de bovenopliggende steek.

De halve vaste dient eigenlijk alleen om de toer te sluiten en weer bovenop de eerste steek van de toer  terecht te komen.

Het klinkt inderdaad veel ingewikkelder dan het is. Het beste kun je gewoon even een oefenstuk maken. Als je daarbij een markeerdraad gebruikt die je steeds na de eerste steek naar voor en naar achter haalt, en je steken blijft tellen, zie je vanzelf waar je wel en waar je niet moet insteken.

Back to Top
Dazwa84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 22:00
Dankjewel voor je antwoord, die halve vaste en die losse, hoe kunnen die dan je eerste steek vormen? Het zijn toch 2 lusjes die je dan krijgt?

En als je aan de volgende toer begint, waar haak je dan de eerste vaste? In dezelfde steek als waar je de halve vaste hebt gedaan of schuif je een steek op?

Volgens mij maak ik het zelf ingewikkelder dan het is :|
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 00:54
In sommige patronen moet je inderdaad de toeren sluiten.
Je haakt dan een halve vaste in de eerste steek van de voorgaande toer, en dan een losse. Die halve vaste en die losse vormen feitelijk weer je eerste steek, dus onder die losse is de plek war je de volgende toer je halve vaste maakt. Zo komen ze allemaal keurog boven elkaar.

Echter, haaksteken liggen nooit helemaal precies boven elkaar, maar verlopen altijd een klein stukje, bij mij naar links, bij jou vermoedelijk naar rechts.

Als je dus een heel lang stuk rond hebt gehaakt met gesloten toeren, zie je een schuin litteken lopen van linksonder naar rechtsboven. Dat is normaal en dat hoort zo. Een goede reden trouwens om te kijken of je ECHT die sluitsteken wel nodig hebt en niet beter in spiralen kunt haken. Eigenlijk hoeft dat sluiten alleen maar als je van kleur wisselt, om geen 'trappetje' te krijgen.
Back to Top
Dinie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1427
Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:56

Hoii

Ik sluit de toeren van spiraalhaken nooit, ik haak gewoon in 1 stuk door, behalve als ik van kleur moet wisselen (anders krijg ik hoogte verschil in de kleuren)  De mijne lopen altijd een beetje schuin, maar dat komt omdat je in een spiraal haakt, aan het einde komt het altijd goed, en als de vulling er eenmaal inzit, kun je hem ook best nog wel vormen. De laatste toer is meestal alleen maar minderen tot een hele kleine cirkel, en als ik een grote opening overhou, dan sluit ik de laatste toer wel met een halve vaste. (en die doe ik dan in de eerst volgende steek)

Succes ermee!

Back to Top
Dazwa84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:10
Heb de vraag al eerder gesteld en goeie antwoorden gekregen, maar toch kom ik er nog steeds niet uit, sorry :(

In het boekje minihondjes haken wordt er gebruik gemaakt van spiraalhaken (geen probleem) en rondhaken d.m.v. het afsluiten van de toeren met een halve vaste, en daarna de toer weer beginnen met een beginlosse. Ik kom er maar niet uit in welke steek ik de halve vaste moet doen om de toer te sluiten! Mijn patroon lijkt, in vergelijking met de foto's in het boekje, wat schuin te lopen. Ik heb ook geprobeerd om de halve vasten/beginlosse te negeren, maar dan wordt het nog schuiner.

Hier een voorbeeld van zo'n patroon.



Zou iemand het me nog een keer willen uitleggen? Hartstikke bedankt!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns