Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpatroon leren lezen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Frea View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 05 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Direct Link To This Post Onderwerp: patroon leren lezen
    Posted: 05 April 2010 om 21:19

hallo,ik ben nieuw hier,heb mijzelf net aangemeld.

Sinds een paar weken ben ik weer gaan breien,is zeker 30 jaar geleden en de steken ben ik niet verleerd,maar patronen lezen kan ik niet helemaal.

Over ongeveer 2 weken wordt ik voor de eerste keer oma en heb de laatste tijd heel veel babysokjes gebreid.

Ik wil nu voor mijzelf een vestje breien maar heb het rugpand al 2 keer uitgehaald en  ben nu voor de 3e keer begonnen en weer gaat het niet goed.

Als er staat meerder op het linkeruiteinde bij het begin van elke naald aan de verkeerde kant van het werk (dit snap ik wel) 1 maal 4 st,1 maal 3 st,1 maal 2 st.1 maal 11 st.. hoe moet ik dit dan lezen?

In de praktijk krijg ik dan maar een klein gedeelte voor het linker armsgat terwijl bij de voorkant van het vest  het linker armsgat wel 3x langer is.

Wat doe ik niet goed.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

groetjes Frea

Frea
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Direct Link To This Post Posted: 05 April 2010 om 21:42
Jij doet niets fout er klopt iets niet in het patroon. Zou dat niet "aan weerszijden" moeten zijn? En moet je meerderen om de mouw gelijk aan te breien? Bij het meerderen van een aantal steken kun je lusjes maken of breiend opzetten, dus elke keer een steek breien en die dan terug op de pen, en dan daar weer een steek uit breien enz. Ik ben benieuwd of het nu gaat lukken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Frea View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 05 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Direct Link To This Post Posted: 05 April 2010 om 21:56

Er zitten geen mouwen in het vestje.

Het is alleen voor het armsgat,ik ben geen held op internet,anders  kon ik misschien de tekening van het vestje neerzetten.

Maar dan heb ik nog een andere vraag: zijn er mensen die weleens patronen breien uit de KATIA.

Heb n.l.eerst een ander vestje willen breien waar ik ook niet uit kwam en toen vertelde iemand mij die vroeger in een handwerkwinkel gewerkt had,dat dat patroon niet klopte.

Kloppen er weleens vaker patronen niet?

 

 

Frea
Back to Top
Crea-Mo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 02 Maart 2010
Status: Offline
Points: 1803
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 09:21
Moet je niet minderen? En dan 1x 4 st, 1x 3 st, 1x 2 st en 11x 1 st. aan het begin van elke naald.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 10:11

Ik denk dat je aan iedere kant moet minderen,anders klopt het inderdaad niet,lijkt mij 1 keer 4,1 keer 3,1 keer 2,maar die 11 snap ik niet,

Is het een raglanmouw,dan zou het misschien 11 keer 1 kunnen zijn.

Komt wel eens voor dat patronen niet kloppen,die van katia zijn allemaal vertaald,daar gaat het volgens mij wel eens fout.

Back to Top
Frea View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 05 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 10:44

Ik zal proberen het beter uit te leggen,heb n.l.ook net op het Katia forum deze vraag gesteld.

Het is een vestje zonder mouwen.Het rugpand wordt dwars gebreid te beginnen met de linker zijkant.Moet 32 steken opzetten.

Na 5 cm.moet ik meerderen voor het linker armsgat.Heb zelf gisteravond ook gedacht aan 11 maal 1 steek maar heb het rugpand al een keer helemaal gebreid en weer uitgehaald want aan de rechterkant moet ik die steken die ik moest meerderen dan weer afkanten en toen kreeg ik wel een mooie lijn voor het armsgat,het lijkt mij dus vreemd als ik 2 verschillende beschrijvingen moet volgen.

Als ik dus de beschrijving volg dan ben ik na 5 cm begonnen met het linker armsgat en moet ik na 8 naalden al aan de boordsteken voor de hals beginnen,ik krijg dan maar een heel klein armsgat,terwijl de voorkanten van het vestje normaal zijn.Ik hoop dat het is duidelijker is geworden.

bedankt voor het meedenken,

groetjes Frea.

Frea
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 10:59

Als het overdwars is gebreid,dan klinkt het al een stuk logischer,ook dat meerderen.

Als het voorpand wel klopt,kan je misschien die armsgaten volgen,alleen je halslijn moet dan anders.

Het lijkt mij dat 8 naalden wat kort is.

Moet je niet eerst nog een stukje rechtdoor?

Back to Top
Frea View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 05 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 11:17

Misschien doe ik het helemaal fout maar zoals het er staat denk ik dat ik na 5 cm.de eerste naald 4 steken meerder,dan de volgende naald averecht,dan de3e naald 3 steken meerderen,4e naald averecht,5e naald 2steken meerderen ,6e naald averecht,7e naald 11 steken meerderen en de 8e naald weer averecht.Of begrijp ik dit niet goed.

Als het wel goed is dan moet ik na die 8 naalden beginnen om de laatste 5 steken in boordsteek te breien voor de hals.

.Volgens mij kan dit echt niet.

Frea
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 12:01

Misschien is het bij een site van katia te zien,welk vestje het is.

Een plaatje is toch altijd makkelijker,of kan je het scannen en dan doormailen naar mij?

Back to Top
Frea View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 05 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 13:06

Hallo Corry,

Ik heb je net een pm gestuurd.Hopelijk is het goed gegaan.

 

groetjes Frea.

Frea
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 14:37
Originally posted by Frea Frea wrote:

Hallo Corry,

Ik heb je net een pm gestuurd.Hopelijk is het goed gegaan.

 

groetjes Frea.

Ja,dat is helemaal goed gegaan.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns