Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

gordijnen zelf maken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Oesha View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oesha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: gordijnen zelf maken
    Posted: 23 Juni 2010 om 21:41

hallo,

Ik wil voor het eerst mijn gordijnen zelf maken. Wie kan mij helpen met de berekening en hoe ik moet plooien?

Zit er daar een berekening in?

Ik kom er helemaal niet meer uit.

Wie kan mij helpen?

groetjes:Oesha

 

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2010 om 08:02
Ik heb al mijn gordijnen zelf gemaakt.
het ligt er aan wat voor een plooi je wilt hebben.
ik pak meestal het dubbele aan stof.(dan bedoel ik de plek waar het gordijn tussen moet komen bijvoorbeeld 2 meter is dan neem ik 4 meter breed stof.
ik maak zelf altijd dubbele plooien omdat die niet zo ver naar voren komen maar wel een mooie plooi geven als hij dicht is.
ik maak meestal plooien van 8 cm tussenstuk en dan een plooi van 8 cm die een keer naar binnen is geslagen zodat je 2 puntjes naar voren krijg van 2 cm lang.
ik hoop dat je het zo snap.
maar je kan natuurlijk ook minder stof nemen en dan je plooi erop aan passen.

Back to Top
Oesha View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oesha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2010 om 13:57

Dus  mijn breedte is 3.50m dan heb ik 7 m stof nodig en de tussen stuk hoe moet ik die berekenen ,want dat wordt dan in totaal 16 cm. moet ik dat in die 7m verwerken?

en aan de zijkant 2 cm laten klopt het?

bedankt voor je reactie en heb ik het goed begrepen?

groetjes:Oesha

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2010 om 21:42

Voor vitrage neem je dubbelle breedte voor overgordijnen kan het wel maar meestal neem je 50 procent, maar goed dat is net wat je zelf wilt.

Banen aan elkaar stikken en de zelfkant eraf lokken, zelfkant aan de zijkanten eraf knippen en een mooi zoompje maken.

Je kan ook kamerhoge gordijnen kopen dan hooef je geen banen aan elkaar te stikken.

is je kozijn 3.50?

maak je daar 2 gordijnen dus 1 stel?

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Oesha View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oesha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2010 om 23:02

klopt corrie,

ik wil 1 stel dus 2 delen. mijn raam is 3.50m breed en 2.68 m hoog.

er zit een patroon in van 35 cm en  de gordijn is 1.40 m breed.

Ze hadden in de winkel uitgerekend op 5 banen.

ik weet niet hoe ik het aantal plooien erin moet berekenen.

Kunt u me dat uitleggen corrie?

groetjes:Oesha

 

 

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2010 om 10:47

Je naait de banen ruim aan elkaar dan kun je de zelfkant aflokken, aan de halve baan die je dan hebt stik je een klein zoompje aan de hele baan knip je de zelfkant weg en stik een groter zoompje.

De halve baan doe je aan de zijkant de grote komt in het midden.

Als je de lappen  ( stiksels) gestreken hebt strijk je aan de onderkant een zoom  6 cm en dan 7 cm naar binnen moest ik altop het atelier waar ik werkte maar wil je een grotere zoom dan kan dat natuurlijk ook, stik de zoom erin en meet samen met iemand je gordijnen op de grond uit met een meetlint niet met een centineter, zet spelden en strijk het om.

Dan stik je het vlieselineband vast voor de haken, zijkantjes dichtstikken en je meet per gordijn hoe breed het is.

je hebt per gordijn 1.75 nodig dit meet je en kijk wat je over hebt dat deel je door 18 en dat geeft je plooi aan .

Zet met spelden ( wat er uitkomt zeg bijv;15) JE BEGINT MET 15 ZET EEN SPELD NA 10 EN WEER 15WEER 10 tot het eind dan kijk je of je uitkomt met 15 en anders moet je even sjoemelen.

Speld je plooien erin en meet even of het ongeveer klopt en ga ze erin naaien en als je niet zeker bent over je breedte meet je na een paar plooien stikken even of het gaat kloppen

 

wens je veel succes en anders geef maar een gilletje

 

groetjes Corrie

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Oesha View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oesha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2010 om 21:20

Corrie een vraagje waarrom deel je door 18?

Kort samengevat de banen laten knippen vervolgens aan erlkaar naaien , boven een zoom van 6 cm en beneden 13 cm. aan de zijkanten 2 cm laten en dan met de plooien beginnen nadat ik de vlieseline erop heb genaaid. ik begin met 15 cm een speld erin en dan na 10 cm weer een speld erin. klopt dat?

groetjes:Oesha

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2010 om 22:51
Klopt en je krijgt 18 haken per gordijn
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Naneke View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 263
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2010 om 21:59

goede avond

zijn het gewoon wit glas gordijnen dat heb ik de gemakkelijkste oplossing met plooihaken die je bij gordijnen overgordijnen kan kopen

zo zal je nooit iets fout kunnen doen en is het questie naaien geen probleem, je moet geen rekening houden met plooien

wil je ze haken tien cm =30 losse (haaknaald 1.25)

laat het ons weten wat je gaat doen altijd interessant

grt Naneke

Back to Top
Oesha View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oesha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2010 om 22:17

neen nanneke het zijn gordijnen met een patroon. volgens mij kom ik tekort. ik ga maandag andere stof kopen en de plooihaken. kijken of ik slaag.

alvast bedankt voor je tip. mvgr,

Oesha

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 09:45

Elk gordijn word 175 breed, om de 10 cm een plooi.

Ga even uit van 170 dat is iets makkelijker.

Om de 10............ 1 plooi is 17 plus aan het eind 1 is 18 plooien

dus plooi 10 .............plooi............10............plooi ..........10 eindig altijd met een plooi

Als je wilt kun mij bellen groetjes Corrie

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Oesha View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oesha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 21:50

o,graag corrie.

als dat kan.

mvgr,

Oesha

Back to Top
diny183 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1433
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer diny183 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 22:16

Er is speciaal gordijnplooiband (leuk scrabblewoord) te koop. Op de markt en volgens mij ook bij de hema.

dit band kun je aan de bovenkant van je gordijnen naaien, er zitten 2 koorden in en die moet je dan aantrekken, eigenlijk hetzelfde als rimpelen.

Zo heb je vlug en gemakkelijk plooien in je gordijnen. De verkoper rekent je dan ook uit hoeveel stof je nodg hebt.

Ik weet niet welk soort stof je hebt maar wanneer je dunne stof hebt lukt het prima.

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2010 om 08:27

mijn telefoonnummer heb ik gegeven met een persoonlijk berichtje dus bel maar

 

groetjes Corrie

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
14lily View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 September 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer 14lily Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 22:08
Beste Corry,
kan je ook gordijnen naaien met bogen erin ? en kan je zeggen hoe je dat moet naaien en knippen
mvg

lily
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2010 om 10:45
Ik kan het je niet hier uit leggen dat is echt heel erg lastig sorry
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
orchidee1 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Juli 2012
Locatie: holland
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer orchidee1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 23:09
Originally posted by Corrie Corrie wrote:

Voor vitrage neem je dubbelle breedte voor overgordijnen kan het wel maar meestal neem je 50 procent, maar goed dat is net wat je zelf wilt.

Banen aan elkaar stikken en de zelfkant eraf lokken, zelfkant aan de zijkanten eraf knippen en een mooi zoompje maken.

Je kan ook kamerhoge gordijnen kopen dan hooef je geen banen aan elkaar te stikken.

is je kozijn 3.50?

maak je daar 2 gordijnen dus 1 stel?

Back to Top
orchidee1 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Juli 2012
Locatie: holland
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer orchidee1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 23:12

beste corrie,

als je nog aanwezig bent,heb ik je hulp nodig.
gr
orchidee1
Back to Top
orchidee1 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Juli 2012
Locatie: holland
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer orchidee1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 23:13
kan je persoonlijk een berichtje sturen?
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2012 om 16:58
bel me maar 078-6141505
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns