Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic gesloten"alternatieve" muts

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Onderwerp: "alternatieve" muts
    Posted: 05 Juli 2007 om 19:12
Dank je voor de uitleg! Wat zijn de mensen hier ontzettend behulpzaam! Als ik ooit iets kan terugdoen...

Ik ga de uitleg goed bewaren. Eerst nog wat kleinere projectjes afwerken om de technieken te oefenen en dan begin ik aan mijn muts. Ik laat zeker iets weten als ik vragen heb en nog zekerder als het af is!

Mijn eerste geldbuideltje is af. Een rechthoekig in mooie kleurtjes, india-achtig mét rits. Nu een ronde voor mijn vriend maken :)
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2007 om 14:57
1. Hoe markeer je het begin ?
Als je gewoon rond haakt, sluit je meestal de toer en haak je een losse voor e volgende vaste; dan zie je precies waar je begint. Met het haken van spiralen raak je dat begin op ene gegeven moment 'kwijt', want de eerste vaste komt an bovenop de eerste vaste van de vorige toer. Met een klein draadje in een afstekende kleur p speciale aarvoor verkrijgbare gekleurde ringetjes kun je presies e steek markeren die de eerste of laatste van een toer vormt. Het nut ervan is dat je de toeren makkelijker kunt tellen, vooral in garen waarin je de steken niet zo duidelijk ziet omdat het erg ruw of harig is. Je doet dat dus in élke toer. Dus als je weer insteekt in de steek met het draadje of ringtje, ook ene draadje door die steek halen.

2. Krijg je geen smalle muts ?
Daarom moet de opzet gelijk zijn aan de hoofdomtrek, dus de grootste breedte. Als je niet meerdert ga je gewoon recht omhoog, (koker).en bovenop wordt het hoofd in de regel smaller, niet breder, en ga je dus niet meerderen maar mínderen. De eerste twee rijen vasten hebben de neigin nogal te 'kurketrekkeren', maar naarmate je lapje vordert, vermindert dat effect wel.

3. 2 vasten samenhaken.
Haak e eerste vaste, maar haal de draad nog niet door de laatste lus. Haak nog een vaste, en haak nu de beide lussen af in de laatste deel van de steek. Dan zijn het onderaan 2 steken en bovenaan nog maar één, waar je op de volgende toer verder op kunt haken.

Veel succes, en als je nog iets niet snapt, hoor ik het wel. Misschien snap ik het wel. Verder : vooral gewoon beginnen, vaak valt het in de praktijk ineens wel mee.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2007 om 09:41
Dank je meiden :) Ik ben wel een stresskip maar eens het dan toch af is, ben ik trots. ( voor een paar minuutjes en dan begin ik de fouten te zien  )

Oké, dingen die ik niet begrijp:
Hoe markeer je het begin? Mijn rond geldbuideltje is bijna af. Ik heb geprobeerd om te onthouden waar het begin was, om er een speldje aan te hangen en om het aan te duiden met bik op de wol, maar geen van al was een goede manier. Hoe doen jullie dat?

Als je begint te haken in rondes, gewoon vasten blijven maken, dan vergroot het aantal steken toch niet en krijg je een smalle muts? Je krijgt dan inderdaad zo een spiralending dat opkrult...

2 vasten samenhaken...doe je dat dan door in de 2de vaste van de haaknaald een vaste te maken of neem je de 2 vasten meteen samen op je naald?

Buiten deze dingen die ik niet goed begrijp lijkt het patroon doenbaar. Dank je! En ja, voor de flappen, ik dacht het ook zo apart te doen zoals jij zegt.

Nu moet het wel lukken! :)
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 21:08
Lieve Ophelia, niet te snel bang worden ! Ik acht dat ik gene engelse haakpatronen kon vertalen, maar 't viel best mee.
Ik zet het hieronder, zet jij er in wat je niet begrijpt, oke ?

Er staat niet bij op welke naaldodikte je moet werken, maar als ik het patroon zo lees, maakt dat ook niet zo veel uit, als die maar past bij de dikte van het garen. In elk geval ene flinke dikkerd; minstens 5 of 6 schat ik. Ruwe, liefst handgesponnen wol geeft waarschijnlijk het mooiste effect. De maat bepaal je door te meten, en hoe dunner het garen, hoe meer steken dus.

 

Citeer Werkbeschrijving :

Haak een ketting van ca. 62 lossen, en als het beoogde slachtoffer in de buurt is, controleer dan even of dit past. Niet te strak, want met het ophaken ‘krimpt’ de ketting nog wat. Sluit de ketting met een halve vaste. Markeer het begin van de rondes. Begin te haken met vasten rondom, en haak in spiralen. Haak 10 rondes voor een kindermuts, 12 voor een volwassene.

Voeg voor de volgende vijf rondeseen contrasterende kleur toe. Dit is om het prachtige borduurwerk op een echte Quecua-muts na te bootsen. Om het er echt zo authentiek mogelijk uit te laten zien, kun je dit stuk ene paar tinten lichter haken en er later overheen borduren voor de afwerking. Ik heb daar meestal teveel haast voor.  

Haak daarna weer vier rondes in de hoofdkleur.

Minderingen :

Om e punt te vormen van de muts gaan we minderen door in de volgende ronde steeds twee vasten samen te haken. Daarna nog 3 rondes zonder mindering

Minder in de daaropvolgende ronde op dezelfde manier, gevolgd door 2 rondes zonder mindering.

Weer één ronde op dezelfe wijze minderen, 1 ronde zonder mindering.

Ga verder met alleen maar steed een ronde minderen, één gewoon haken tot je nog 8 steken hebt staan. Haak die twee aan twee samen tot de laatste steek, haal de draad door en hecht af.

Voor de oorflappen vind ik verder geen beschrijving terug. Foutje, of heb ik niet goed gekeken ?

Ik zou daarvoor bij eze stekenverhouding ca. 12-15 steken opzetten, een paar toeren vasten haken, dan elke toer aan beide zijden eentje minderen tot je een vrijwel halfronde of driehoekige (wat je wilt)_ vorm hebt, die omhaken met een randje vasten en dan een sliert er onder maken, eventueel met kwastje.

 


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 20:19
wat zie je niet meer zitten ophelia?? wel rustig blijven he, want een hobby is iets waar je plezier aan beleefd en geen stres!!! misschien kun je beter met een normale ronde muts beginnen?? om wat ervaring op te doen...
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 19:24
oh jee, zie het niet zitten 

OOIT zal ik het kunnen
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 15:04
Dank je voor de waardevolle informatie ! !
Straks rustig rondneuzen op de links. Nu even nog wat dagwerk doen :)
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 09:25
Overigens hoop ik wel dat je engelse haakpatronen kunt lezen, want dat kan ik dus wegens te weinig ervaring met het zelf engels haken NIET. Dat dat franse breipatroon zó makkelijk ging was voor mezelf ook een verrassing trouwens. Misschien omdat het een supermakkelijk patroontje was ??

Maar anders is er hier vast wel iemand te vinden die goed engelse haakpatronen kan vertalen denk ik.

Trouwens, als je gericht googled op CROCHET en CHULLA, , QUECHUA of ANDEAN HAT vind je nog véél meer. Ik heb er maar gewoon een paar uitgepikt.

Veel succes ! Hopelijk is-ie voor de winter af.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 09:18
Wat een ongelooflijk moeilijke vraag ! Het probleem met een Chullu / chullo (ook wel lamamuts of andesmuts) is nu eenmaal dat-ie traditioneel gebreid word. Liefst ook nog in vele felle kleuren in jaquard.
Ik heb er één kunnen vinden, maar die mist jet traditionele 'puntje' of kwastje (dat je er overigens vrij makkelijk zelf in kunt maken door de laatste toer van 3 tot 5 steken ene paar keer te herhalen).

Hier klikken voor de gehaakte 'helm'

En dan heb ik er hier nog één die ook echt met de naam Chullo wordt gegeven, maar die foto is niet zichtbaar (zullen ze wel van hun server gehaald hebben wegens ruimtegebrek. Dat zie je wel vaker, maar is niet altijd erg handig. Hoe die er uit komt te zien zie je dus pas als-ie klaar is.

En nog een verrassingspatroon, oke, met een héél klein fotootje op deze pagina.
Met een stukje leuke weetjes over de originele muts en haar vorm.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2007 om 09:04
Ja, super dat iedereen hier zo behulpzaam is! Echt een forum waar ik enorm veel van kan leren! Ik kan ondertussen al cirkeltjes haken hé. Ik denk dat ik dat ook van iemand van hier op het forum heb geleerd. :)

En ja Carola, graag haakpatronen
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2007 om 12:19
ik zal nog even verderzoeken voor je!!
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2007 om 12:18
O jeeeee je was opzoek naar een haakpatroon?? sorry!!!!
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2007 om 12:18

Fijn dat het het juiste patroon is en dat er iemand zo lief is geweest om het voor je te vertalen, echt top dames, toch een fijn gevoel dat we elkaar zo kunnen helpen als het even tegen zit!!!!

Groetjes Carola

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2007 om 09:08
Bedankt dames voor de goede informatie! Bedankt om mee te strijden in mijn uithoudingsgevecht van het vinden van de juiste muts 

@ Carolina: heel goede sites! Inderdaad even wat neuzen in alles maar er staan leuke dingen op! Zo meteen wat meer gaan zoeken daar

@ Leentje: je hebt dat super vertaald! Als ik me in het breien waag ga ik dit patroon zeker eens proberen! Momenteel probeer ik nog de haaknaald te temmen

Dank jullie !
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2007 om 08:01
Ik met mijn koudwatervrees ! Franse patronen blijken nog mákkelijker dan engelse ! Tenminste.....als ik het goed heb gedaan. Je mag het zelf uitproberen :

Komt ie : (letterlijk uit het frans, dus let niet op de grammatica svp)

[quote]Elle tricote : Bonnet Perou

Alsjeblieft hier is de beschrijving voor het breien van de muts. Ik ben helaas nog niet aan de mijne begonnen bij gebrek aan garen, en ja, ik heb ze besteld zij Ebay maar tot op de dag van vandaag niets ontvangen.

Hier zie je een patroon van Elle Tricote, dat goed te gebruiken is.

Materialen : wol van NORO – 1 bol

Naalden no. 5

Maat : Volwassene

Maat van de muts : ca. 55 cm.

Stekenverhouding : 10x10 cm is 15 steken en 22 naalden op pennen nummer 5

Gebruik bij een afwijkende stekenproef eventueel dikkere of dunnere naalden.

Muts

Oorflappen (2x)

Zet 3 steken op met naald no. 5 en brei in tricotsteek 32 naalden.

Volgende naald : (aan de goede kant van het werk) meerder één steek in de eerste steek (brei een keer in de voorste lus en een keer in de achterste lus), brei recht tot op de laatste 2 steken, meerder 1 steek in de volgende steek, 1 steek recht, je hebt nu 5 steken.

Volgende naald : averecht breien.

Herhaal deze twee naalden nog 6 maal, tot je 17 steken hebt, zet de steken op een hulpnaald.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2007 om 01:55

ik heb je muts gevonden!!!!!!!!!!! het is alleen frans breipatroon misschien is er iemand op het forum uit begien miscchien die het voor je wil vertalen want ik kan alleen franse haak patronen vertalen sorry !! je moet helemaal naar beneden gaan bij de pagina hij is oranje afgebeeld beetje klein maar het is hem wel!! het heet Elle tricote : Bonnet Perou

http://mamzellepouette.blogspot.com/search/label/Tricot

is het degene die je zocht???

Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 02 Juli 2007 om 22:36

he ophelia hier iets om mee te beginnen zijn twee leuke websites waar erg veel op te vinden is tuurlijk staan er dingen op die niet leuk zijn maar je moet gewoon alles even bekijken dan vind je vast wel wat!!

deze is alleen haken: http://www.crochetpatterncentral.com/directory.php

deze is alleen breien: http://www.knittingpatterncentral.com/directory.php

nou hier mee kom je een eind op weg denk ik whahaha

staan trouwens heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel mutsen op daar heb ik het grootste deel van de collectie ook vandaan!!

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 02 Juli 2007 om 21:47
nou, dat zou super zijn! Weer zo typisch, andere mensen vinden dat en ik vind amper iets.Misschien moet ik eens leren met internet werken 
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 02 Juli 2007 om 12:00

ik was even in de winkel bij hobbydoos aan het snuffe, en rara ze verkopen het boek hier!!!!!!!!!!!! 14 euro ik ga het bestellen  ik ga ff kijken voor je tussen mijn patronen aangezien ik eens een tik had met mutsen en dus een stuk of 300 muts patronen heb om te haken moet dat wel lukken je hoord het nog!!!!

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 02 Juli 2007 om 08:52
Hippe hoeden en mutsen...neen, die hebben ze niet in de bib :(
Ze hebben een paar mega oude haakboeken om zo van die ouderwetseonderleggers te haken. Op zich heel mooi gedaan, maar dat kan ik niet op mijn kop zetten hé. Nouja, kan ik wel, maar zou rare blikken krijgen denk ik.
Voor de rest hebben ze haken voor beginners, wat goed is om mijn steken te leren maken. En dan nog een héle plank vol met dingen om te breien :)
Dus dat boek dat je zegt zou enorm welkom zijn
Aan de hand van de fotos hier een beetje boven weet je wel ongeveer wat ik zoek hé? Dank je ! ! !
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns