Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotengebreide bal

 Reageer Reageer Pagina  <1234 6>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
stempelaar View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 144
Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2007 om 14:45

Hoi Marleen,

Wat een duidelijke uitleg en mooie fotovoorbeelden. Ik heb deze vakantie al heel wat ballen bij elkaar gebreid, want ik was er inmiddels ook uit, maar wist niet hoe ik het moest uitleggen. Nu dus aan de duizelbal, die lijkt me ook heel leuik! Bedankt voor de tip.

Stempelaar

stempelaar
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2007 om 13:44
sateprikkers zullen ze ook niet toelaten denk ik
ik mag mijn haakpen ook niet het vliegtuig opnemen, jammer!
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2007 om 12:07
..................satestokjes??????????????????????doet mij denken aan een kussenpatroon dat in een boek stond in de bieb...............ik heb me naar gelachen....................je moet 2bezemstelen halen en er dan een punt aan slijpen
groetjes geesje
Back to Top
Josl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7221
Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2007 om 11:52

Leentje,

ik ben nog niet aan het stroken breien geslagen, heb wel al de sateprikkers gekocht gisteren. Dit is trouwens een heeeeeel goed alternatief (als je toevallig die dikte gebruikt) om me te nemen in het vliegtuit: is immers niet van metaal of zou dat met die punt ook al niet mogen??

groetjes, Joke

Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?

Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2007 om 00:08
Wat knap dat je dat zomaar uitgekiend hebt en dan ook nog met zo een grafische voorstelling.  Toppie hoor
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 14:00
Ik heb geprobeerd tekeningetjes te maken, maar dat was geen succes, dus heb ik het geprobeerd met foto's van papierstrookjes. Hopelijk is het zo voor iedereen duidelijk, want zonder life performance kan ik het echt niet duidelijker maken. Een beetje technisch inzicht is ook denk ik wel onontbeerlijk.



Deze zes stroken stellen de verschillende banden voor. Die kunnen natuurlijk één tot 6 verschillende kleuren hebben; voor de duidelijkheid heb ik ze hier 3 kleuren gegeven; één voor elke dimensie van de 'kubus'.

    
Sluit de eerste twee banden tot twee losse ringen. Deze vormen de voor/achter-en boven/onderkant van de kubus.



Vlecht de banden 3 en 4 door de ringen 1 en 2 op deze wijze. Deze vormen de voor/achter en de zijkanten van de kubus. Sluit ze na het doorvlechten ook tot een ring. Werk de naadjes netjes weg onder de overlappende delen. Je kunt de ringen onbeperkt schuiven, dus dat is geen enkel probleem. Het ziet er alleen allemaal nog erg wiebelig uit.



Vlecht tenslotte de banden 5 en 6 door alle vier de andere banden zoals op de foto. Deze vormen de zijkanten en boven- en onderkant van de kubus. Let daarebij heel goed op dat je de banden 5 en 6 niet 'verwisselt, ofwel dat je de laatste band op de goede plaats doorvlecht, anders kun je opnieuw beginnen. Pas als alle banden zeker goed zitten, sluit je ook deze laatste twee tot een ring. Overigens krijgt je kubus pas met de zesde band de benodigde stevigheid.

Let op dat je de stroken met het doorvlechten niet draait, en dat je op alle hoeken een goede overlap krijgt. Zet de delen desnoods eerst aan elkaar met kleine veiligheidsspeldjes en naai ze pas dicht als alles definitief goed zit.
Ook kun je eerst proberen het bovenstaande doosje van de foto na te vouwen, dan zie je waar de knelpunten zitten en zal het later met je met bloed, zweeet en tranen gebreide strookjes ook lukken.



A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 13:22
Wat geweldig mooi.......wie weet ooit
Groetjes Catharina

Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3518
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 13:03
Wat gaaf zeg mischien gaik dat ooit ook eens proberen
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 12:10
.ooooohhhhhhhhh wat zin ze mmmmmmmmooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
groetjes geesje
Back to Top
Josl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7221
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 09:37
Originally posted by T Looman T Looman wrote:

Hallo Joke ,

zou ik het patroon van de gehaakte bal en het dolfijntje van jou mogen

groetjes Thea

Thea, ik heb je emailadres niet!! Staat niet in je profiel.

groetjes, Joke

Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?

Back to Top
Josl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7221
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 09:35

GAAF zeg (en ook een goed idee van die sateprikkers als naaldjes!!

Ga ik zeker proberen!

groet, Joke

Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?

Back to Top
knipmutske View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 05 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 338
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2007 om 09:28

Heeeeeeeeeel erg graag die tekening,

want ik ben gisteravond aan het prutsen geweest om ze door elkaar te vlechten,maar ik raakte helemaal boos en gefrustreerd,WANT HET LUKTE NIET!!!!!!GRRRRRRR.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 20:26
Ik zal op mijn website (tzt....) de uitleg ook van tekeningetjes te voorzien, maar als je de bal voor je ziet als een doosje/dobbelsteen moet het in principe gewoon lukken.

Ik kan niet op mij eigen computer dus en ook niet op Photobucket, maar met een omweggetje zal ik proberen hier vast de foto's te plaatsen.


De bal met 9 kleuren


Vier ballen, waarvan één gebreid met dikke wol op pen 5 (iets te slap geworden)


en mijn favoriet, de 'duizelballen'.

Nou es effe chekcen of het lukt zo.


Yes !! Gelukt !!!

Trouwens, aan de ballen met 3 kleuren (de rood/geel/blauwe, de oranje/rood/paarsen en dfe grote), kun je redelijk goed zien hoe het in elkaar vlechten als-een-doosje werkt. De zelfde kleuren zitten dan twee aan twee bij elkaar in één  'dimensie' van de kubus.



A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
knipmutske View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 05 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 338
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 20:01

 

Hallo Marleen,

Wat geweldig dat je ontknoping gevonden hebt van de gevlochten bal,ik heb je uitleg uitgeprint zodat ik het altijd bij de hand heb.

Want ik heb weken geleden al zes stroken gebreid maar dat in elkaar vlechten????ik snapte er niets van,nu kan ik gelukkig verder.

Dank je wel.

Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 19:47
He, fantastisch dat je het het uitgeplozen. Klinkt inderdaad nu niet meer zo heel moeilijk en wordt vast erg leuk met twee kleuren. Klasse!
Back to Top
T Looman View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4146
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 13:59

Hallo Joke ,

zou ik het patroon van de gehaakte bal en het dolfijntje van jou mogen

groetjes Thea

groetjes Thea
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 11:58
Heb je het gezien ? Op Creamira kost-ie nu ZES euro, twee weken geleden nog 5. Overigens, een beetje bal is wel een paar uur werk, dus als je ze met de hand breit, kan dat ECHT niet uit. Verdient nog minder dan mijn postwijkje .

Maar als je een breimachine hebt, kun je een leuke productie halen natuurlijk. Toch eens op zoek naar zo'n ding, ga ik ze ook verkopen.

Maar ik heb er al twee als kraamkadootje kunnen wegggeven, en dat was een groot succes.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2007 om 11:48
NOU DAMES, IK HEB EM !!!!!

Tot mijn grote spijt / ellende/ verdriet kan ik nog geen foto's uploaden (kapotte laptop, snik snik), maar ik heb een hele ballenbak gebreid deze vakantie !! koMT IE :

Neem twee breinaalden nummer 3 en wol die geschikt is voor naald 3,5 / 4. (Wibrawol voldoet uitstekend).
Zet 12 steken op en brei 35 tot 36 toeren (dus 70 tot 72 naalden) tricot.
Brei zo zes repen.
De repen krullen vanzelf om, dus dichtnaaien hoeft niet.

Sluit de eerste twee repen tot een ring. (Dat kan gewoon met een overhandse steek, de naden werk je toch weg onder de volgende ring.)

Vlecht de volgende repen horizontaal door de vertikale ringen en sluit ze. Zie het geheel als een soort doosje; de eerste twee ringen lopen van voor-boven-achter-onder, de tweede twee ringen van links-voor-rechts-achter, en nu de derde lapjes erdoor vlechten van links-boven-rechts-onder.
Let goed op dat je kruisingen om en om komen, vooral bij de allerlaatste reep.

Door het omkrullen van de tricot wordt de schil van je bal ongeveer 6 lagen dik (!) waardoor deze niet gevuld hoeft te worden. Ze worden echter porachtig stevig als je ze vult met een kinder-automaten-ei met steentjes of een belletje.
Je kunt ook gewoon een belletje in de holte stoppen, maar voor een baby zou ik deze wel eerst goed vastnaaien !

Ik heb op vakantie ongeveer 12 ballen gebreid (en een aantal alweer weggegeven), want het is een vreselijk leuk werkje. Ik had zelf van sateprikkers (dikke, 3mm) en kralen (alles Xenos) kleine breinaalden gemaakt voor in de handtas, zodat ik overal lapjes liep te breien, en het werkte heerlijk.
Ik heb ook een bal gebreid van 3x3 stroken, dus 9 kleuren, stroken vban 8 steken breed), maar die werd relatief wat te dun, dus die moest wel gevuld worden. Beter is gewoon de breedte van 12 steken aan te houden en meer toeren (ongeveer 6 meer) te breien. Ik wil ook nog 3x4 proberen, maar dan moet er echt lengeverschil in de binnenste en buitenste ringen komen, anders wordt het een dobbelsteen.

Mijn leukste project was de duizelbal : 6 lapjes van 1 toer wit, 1 toer zwart. Bij het in elkaar zetten verspringt het streeppatroon steeds, en dat ziet er geweldig uit. Dat trucje heb ik ook in oranje/turqouise gedaan, die kleuren lijken een beetje te bewegen, heel gaaf !
 Uiteraard komt het hele patroon, inclusief foto's ook op mijn site, waar je het altijd kunt terugvinden, maar als je er een keer één gemaakt hebt, vergeet je het nooit meer. Ik zou het zelfs bijna bij mijn kinderpatronen zetten, zo simpel !

Ik heb er een paar in 6 kleuren gemaakt, maar ook een paar in drie, en dat werkt ook prima. Gewoon de ringen twee aan twee naast elkaar houden, zodat dezelfde kleuren elkaar niet overlappen.
Ik zal eens kijken of ik vanmiddan foto's op deze computer kan zetten, dat ik ze in elk geval naar mijn photobucket kan downloaden om ze hier te laten zien, want ze zijn oh, zo leuk !

En ZO simpel !! Dat ik daar zo lang over gedaan heb !


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 09:22
Die sjaal gaat helemaal lukken, daar ben ik niet bang voor. Moet alleen wachten tot vanmiddag eindelijk de winkels open zijn, zodat ik garen kan kopen !!

Dus ben ik intussen met de Assepoester-pop beginnen voor effe tussendoor en heb de Hello Kitty geprobeerd. Niet helemaal gelukt, maar wel cute. Altijd die gezichtjes he, dat wil me niet in de vingers komen.

En il heb hier ook nog een berg van drie wassen liggen die ik graag voor vanavond in de kast had, dus veel zal er vandaag niet van de pennen rollen. Maar 't is bijna vakantie, dus ach, het komt wel goed.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2485
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 07:19
he leentje, leuk van je dochter. heb zelf ook zo'n fase gehad dus dat zou ik van een eventuele dochter ook wel leuk vinden. lukt het al met de sjaal??
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns