Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenBreimachines

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Onderwerp: Breimachines
    Posted: 27 Augustus 2007 om 23:26
Ik weet niet of het vloeken in de kerk is, maar voor het eindelijk eens een beetje opruimen van mijn restjesmand (ja, die drie manden die alsmaar voller worden ja) en mijn steeds verder afnemende handfunctie, ben ik eigenlijk al een beetje aan het uitkijken voor een (tweedehands) breimachine.

Wie heeft er (ervaring met) zo'n ding, en is het wat, vooral voor eenvoudige truien en 'saai' recht breiwerk zoek ik er eigenlijk één.

En heb je nog wat aan een enkelbeds, of moet het echt een dubbelbeds zijn ?

En zijn die dingen nog een beetje te bedienen aan de hand van 'de boekjes', dus zonder de lessen die je er (vroeger) bij aanschaf bij kreeg / krijgt ??
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2007 om 08:00

Een dubbelbed gebruik je vooral voor het maken van boordjes (r, ave) en rond breiwerk. Voor de rest kan je aardig uit de voeten met een enkelbed. Hier kan je ook (een ander soort) boordjes mee maken. Dus voor echte lappen heb je genoeg aan een enkelbed.

En is een grote verscheidenheid aan breimachines en sommige zijn makkelijk te bedienen en ander weer wat moeilijker. Ik heb een silver reed en die schijnen wat ingewikkelder te bedienen, maar met het boekje was het goed te doen.

Dan heb je ook nog fijn breier en grof breier. Fijn is ongeveer naald 2,5 tot 3,5 en grof is denk ik 4 en 5.

En inderdaad een breimachine is ideaal voor de grote lappen, maar ik vond het omrekenen van breipatroon naar breimachine patroon een beetje lastig.

Onder het handbreien kijk ik altijd hoe iets eruit ziet (trui bv) en dan meerder of minder ik al breiende ter correctie een beetje meer of minder dan het patroon aangeeft. Bij de breimachine zit het zo raar op de machine en hangt er van alles aan (gewichten) dat ik dat niet kon zien.
Laatst was ik een vest aan het maken. Ik heb 2 goede mouwen, maar het voorpand werd met de zelfde berekening te lang en te smal. Nu zal ik natuurlijk wel iets fout hebben gedaan/berekend. Maar na 4 x uithalen is voor mij de lol er al weer vanaf.

Ik vind het ook veels te gezellig om beneden op de bank of lekker in de tuin te breien. En de machine staat bij mij op zolder, dus bere ongezellig. Maar voor recht toe recht aan lappen is hij ideaal. In een half uurtje heb je een bv sjaal.

Maar denk erom dat je vreselijke last van je schouders kan krijgen door het heen en weer halen van de slede, Nu heb je natuurlijk veel sneller iets af maar je haal wel een paar honderd keer die slede van links naar rechts.

Via markplaats of zo kopen is vaak best wel lastig. Zorg dat je de machine werkend ziet. Want de naaldstrips kunnen verdroogd zijn (en die zijn best wel prijzig om te kopen) en dan doet hij het niet goed. Ook mag er geen roest op zitten want dan blijft je draad steeds hangen. Vet en viezigheid maakt niet zo veel uit, dit kan je zelf schoonmaken. Juist een machine die een tijdje op zolder heb gestaan moet je dus NIET kopen.

Bij M-M wolpost verkopen ze ook machines, wel iets duurder maar dan weet je zeker dat je goede heb. Of je moet gewoon de gok wagen op marktplaats er zullen best wel goed tussen zitten. En dan kan je voor weinig het proberen en als het bevalt altijd een duurdere/betere kopen.

 

odette
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 April 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5572
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2007 om 09:32

ik hen vroeger een heel eenvoudige gehad van phildar zelf, en daar moest je zelfs je draad nog zelf op leggen... Maar ik kon goed overweg met dat ding en vond het jammer dat hij versleten was... heb er toch wel jaren mee gedaan, maar op is op, hé...

Nu dus een nieuwe en is best wennen... Deze "kan" wat meer, maar ik kan er vaak niet goed aan uit, ook omdat de beschrijving volledig engels is... Is ook weer een enkel bed. Maar gewoon rechte lappen gaaat prima, ik maak er wel eens een trui of vest op... Zet ik boorden nadien gewoon aan...

maar eerlijk gezegd, echt leuk vind ik alleen met de hand breien... Dus als het even snel moet (trui voor school bijvoorbeeld, volgende week dus met de machine ) gebruik ik hem wel...

Ik heb een "japannertje" LTK150, maar zou je aanraden toch een iets duurder merk te nemen... Gewoon ook al voor die beschrijving...

Back to Top
Marike View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 19 September 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 445
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2007 om 09:40

Hi Marleen, wat vervelend dat je last hebt van je hand en kan me voorstellen dat je op zoek bent naar iets waar je nog lang mee door kan breien!!!!

Ook ik heb een breimachine (merk Brother)... een fijnbreier en een grofbreier (beiden dubbelbeds). Mijn fijnbreier gaat van nld 2 tot 4 en de grofbreier van 4 tot 8 (maar gaat dan wel stroef).... Ik vind het inderdaad ideaal voor grote lappen/projecten, een trui bijv. heb je in 1 dag al klaar. Kijk inderdaad wel uit met je schouders, maar als de machine lekker soepel loopt dan kun je de slee met 1 hand staand bedienen en krijg je ook niet zo'n last van je rug door steeds krom te zitten. Ik heb er een hoge (strijk)kruk bij staan voor als je naalden om moet zetten bijv.

De breimachine heeft heel veel mogelijkheden van kant (en andere fantasiesteken)  tot intarsia tot schaduwbreien (voor dat laatste heb je wel een onderbed nodig) en de boorden worden ook heel mooi als je een dubbelbed gebruikt.

Nadeel is dat de machines over het algemeen best wel prijzig zijn. Mijn fijnbreier heb ik jaren geleden bij M+M in Twello gekocht (super service!!!) en mijn grofbreier kortgeleden op marktplaats (een mazzeltje van EUR 150!!). Als je iets koopt op marktplaats raad ik je aan inderdaad de machine eerst werkend te zien en het is altijd goed om hem eerst een service beurt te laten geven voordat je ermee aan de slag gaat.

In de boekjes die je krijgt staan de basisdingen beschreven en op de site van jessica tromp staat ook een hele duidelijke uitleg over hoe op te zetten, te meerderen, te minderen etc.

Hoop dat je er iets aan hebt en als je nog vragen hebt.... heb een hele map vol met cursusmateriaal liggen!!!!

Back to Top
Marike View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 19 September 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 445
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2007 om 09:48

Oh ja, als je iets breid op de machine rekt het altijd heel erg uit door de gewichten die je eraan moet hangen. De proeflap is hier bij machinebreien dan ook niet weg te denken (incl. het wassen van de proeflap!!!). Je hebt ook iets meer wol nodig. Je kunt pas zien hoe het werkstuk eruitziet (in de goede verhoudingen) als je hem eerst 1 keer gewassen hebt en alle steken mooi in elkaar vallen. Zeker bij een mouw bijv zul je denken... ooooh... die wordt veel te lang, maar als je alles goed hebt uitgerekend aan de hand van je proeflap komt het allemaal goed

Voor wat betreft het uitrekenen van de juiste verhoudingen kun je de link van Carola gebruiken.....

http://www.breiwinkel.nl/Patronen/Standaard%20patroon.xls

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2007 om 12:25
Dan denk ik datr ik het inderdaad op die manier ga proberen; eerst een eenvoudig enkelbeds ouwetje om te zien of het me bevalt, enzoja, doorsparen voor ene nieuwe. Ik zag overigens dat ze bij M+M /. Wolpost in Twello al splinternieuwe machines hebben vanaf 125 euro ! Valt ook nog wel mee dus. Het hoeft geen computergestuurde motoraangedreven automaat te zijn hoor. En het is ook zeker niet bedoeld om handwerk te vervangen, want dat heeft zijn eigen charme.

Ik heb er hier in Enschede al één gezien voor 25 euro, die nota bene nog NOOIT gebruikt is. Zal wel een servicebeurt nodig hebben......


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.471 seconden.
Lang Yarns