Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Meerderen voor mouwen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Meerderen voor mouwen
    Posted: 09 Maart 2012 om 16:09

Hallo dames,

Ik heb 2 vragen over mijn breipatroon. Het gaat om dit patroon:http://garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr= b21&d_id=11
En dan om dit stukje:

Brei dan weer over alle st en minder TEGELIJKERTIJD voor de V-hals om de nld (dus elke nld aan de goede kant) als volgt: Minder 12-14-16 (16-16) keer 1 st – lees TIP VOOR HET MINDEREN.
MEERDER VOOR DE MOUW: zet TEGELIJKERTIJD nieuwe st op aan het einde van iedere nld richting de zijkant voor de mouw: 4-4-5 (5-5) keer 5 st, 0-1-1 (2-3) keer 7 st en 1 keer 25-24-21 (22-27) st.

* Als ik het eerste deel goed lees, moet ik bij elke naald aan de goede kant 1 steek minderen en dat 16 keer?
* Het meerderen voor de mouwen snap ik niet zo goed. Moet ik dan 5 steken meerderen, de naald erna ook weer 5 steken (en dat dan 5 keer)? En zo verder? Of lees ik het verkeerd?
En hoe zit dat precies met het telpatroon hierbij? Ik neem aan dat je over de al opstaanden steken gewoon verder gaat met het telpatroon?

Ik ben nog echt een beginner hierin, dus elke hulp is welkom.

Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2012 om 16:45
Hals heb je goed
Mouwen meerderen 5x5 3x7 1x27 (dit is de grootste maat)
anders geldt de andere meeerdering, en ja, je moet het patroon ook gelijk weer in de mouwen verwerken.
Ik hoop dat het zo lukt. Anders kom nog rustig een keer langs.
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2012 om 18:17
Dank je Pippie. Altijd fijn om het juist te hebben
Kan ik weer verder met mijn vestje. Dank je voor je hulp!
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2012 om 18:55

Sorry voor nogmaals een vraag, maar ik kom er niet uit met mijn telpatroon.

Het is een dubbele gerstekorrel (2 r 2 av), maar ik kom helemaal in de knoop als ik nieuwe steken moet maken en in iedere naald aan de goede kant ook eentje moet minderen. Ik heb al een poging gedaan om het uit te schrijven, maar ik kom er echt helemaal niet uit.

Is daar een handige tip of truuk voor?

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2012 om 09:06

je zou het met kleurtjes kunnen proberen .

B.v Je bent geeindigd met 2 r daarvoor zet je met zwart 2 staande streepjes . Je moet er 5 meerderen dan zet je met rood 2 liggende 2 staande en 1 liggende .

Je eindigt dus met 1 liggend streepje (av). die 5 steken  heb je nog niet in patroon gebreid maar de teruggaande pen ga je dit wel doen .

Je begint dan dus met 1 r   

Het belangrijkste is dat je goed kijkt hoe de steken zich voor doen .

Omdat je dubbele gerstekorrel breit moet je dus wel wisselen in je heengaande pen

Aan het eind van de volgende heengaande naald neem je groen o.i.d..om die 5 steken aan te geven

Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2012 om 09:38
Ik zal het proberen uit te leggen.
Is wel een voorbeeld hoor.
Je steken zijn op bij 2 av. dan moet je er 5 steken bij opzetten.
Waren het er vier ( 2 x r, 2av.) dan kon je dus weer gewoon met 2 av beginnen( mits je niet hoeft te verspringen), MAAR het is niet 4 maar 5, dus moet je met 1 recht, 2 av. 2 recht, en dan doorgaan.
Moet je wel verspringen, dan wordt het dus 1 av, 2 reht, 2 av. enz.
VIER steken is dus altijd je patroon, daar moet je vanuit gaan.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2012 om 17:43
kwabbernoot, heb je het opgegeven?
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2012 om 14:44
Nee, ik heb het nog neit opgegeven hoor. Ik ben nog steeds aan het kijken hoe het nou moet, het telpatroon geeft me behoorlijk wat hoofdbrekens. Embarrassed
 
Nog weer even een domme vraag om maar even zeker te weten of ik het wel goed doe:
Er staat "zet TEGELIJKERTIJD nieuwe st op aan het einde van iedere nld richting de zijkant voor de mouw"
Ik moet 5 keer 5 steken meerderen. Moet ik dan 5 steken meerderen, de teruggaande naald breien en dan de heengaande naald weer meerderen? Of moet ik 5 steken meerderen op de heengaande naald en dan gelijk weer 5 steken opnieuw opzetten op de teruggaande naald?
 

 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2012 om 14:52
alleen in de heengaande naald meerderen . Met tegelijkertijd bedoelen ze dat terwijl je aan de ene kant MINDERT voor de hals je gelijkertijd aan het eind van de pen meerdert voor je mouw
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2012 om 17:26
Muttti, ik raakte nogal in de war van de vermelding "iedere naald" Maar nu snap ik het.
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2012 om 18:37
je kunt beter even vragen dan dat je alles voor niets zit te doen .
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2012 om 19:53
Nog even een hele domme vraag over het minderen.  Ik schrijf het uit, anders raak ik echt helemaal de kluts kwijt.
 
Dit is hoe het uitgeschreven staat: 
r r r r r r av r r av
Na de 6 voorbiessteken, moet ik 1 steek minderen. De eerste steek is averrechts en dan moet ik volgens patroon 2 st av gedraaid samen breien. Het principe er achter snap ik.
Maar lees ik het goed door dat te zien in het bovenstaande schema dat ik de 7de en 8ste steek samenbrei (dus av en r) en daarna verder ga met de 2de recht (de 9de steek)?
(snappen jullie wat ik vraag, ik krijg het heel moeilijk op papier)
 
 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2012 om 20:06
kan je niet even een ander nr van het Dropspatroon doorgeven ??
Dan kunnen we dat even opzoeken .
Als ik me goed herinner was het dubbele gerstekorrel .
overigens vragen zijn nooit domEmbarrassed
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2012 om 20:12
Dit is de link: http://garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=11
Het is inderdaad een dubbel gerstekkorrel, dat heb je goed onthouden.
Als je voor mij zou willen kijken, heel erg graag.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2012 om 21:18
je breit 6 steken recht voor de bies .
Volgen hierna een  rechte steek dan minder je door 1 st af te halen 1 breien overhaling .
Doorgaan volgens patroon denk aan je wisseling vanwege de dubbele gerstekorrel .
Als je laatste steek VOORde 6 rechte steken van je bies av zou zijn dan brei je 2 steken av samen dan je 6 steken recht voor de ribbel
Als je steek NA de 6 steken van de bies av zou zijn dan minder je door 2 st verdr av samen te breien, als de steek VOOR je 6 ribbelsteken recht zou zijn dan brei je 2 steken recht samen
Het is dus van belang hoe je steek na of voor de ribbel is en dat zijn idd steek 7 en 8 als je begint .
Denk goed aan je wisselingen .
Ik hoop dat je er zo uitkomt
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2012 om 11:55
Ik denk het wel Mutti.
Ik heb 43 steken en moet in 1 naald 1 steek minderen en 5 steken opzetten voor de mouwen. Aan het einde van die naald moet ik dus 47 steken op mijn naald hebben staan. De 2 steken die ik moet samenbreien voor de mindering zijn dus 1 steek in mijn uitgeschreven schema (steek 7 en 8) en daarna moet ik mijn patroon verder volgen vanaf steek 9.
 
Als ik het zo zie en tel in mijn schema, zou dat moeten kloppen.
 
Hardstikke bedankt weer voor jouw advies.
 
 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2012 om 13:10
ja klopt .
 
is een leuk vestje .
Drops heeft leuke patronen ,maar het staat er wel eens ingewikkeld .
Het zijn natuurlijk vertalingen .
 
succes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns