Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Proeflapje vragen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nicole1985 View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Proeflapje vragen
    Posted: 07 September 2012 om 22:14
Dag allemaal,

Ben ik weer met een vraag.

Ik ga voor het eerst maar een braaf een proeflapje breien.

Ik ga dit patroon breien:
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=140&d_id=46&lang=nl
Gewoon 1 lang stuk van 33 cm breed 105 cm lang

Maar met een andere maat naald, en andere wol.

Ik ga dus nou 15 cm aan steken opzetten en 15 cm breien, lapje beetje pletten en dan spelden zetten. Zo ver snap ik het.

Als er nou bijvoorbeeld 20 steken in het stuk van 10x10 zitten, betekend dit dat ik dan ongeveer 66 steken moet opzetten op aan die 33 cm breedte te komen?

Alvast bedankt!

Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2012 om 22:30
hem oke, nou bezig met de 15 cm steken opzetten, maar moet ik de steken stijf tegen elkaar aan schuiven?
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2012 om 22:39
ga nou niet hypothetisch doen, eerst dat proeflapje globaal 10 cm lengte en dan afkanten, we kunnen nu wel gaan rekenen voor je, maar als het proeflapje anders uitpakt, heeft het niet veel zin he, dat proeflapje speld je op (desnoods op je matras, alleen niet vergeten de spelden eruit te halen), dan meet je een stukje op van 10 x 10, die aantallen schrijf je op en kom dan weer hier terug, en helpen we je verder

het lapje gewoon opspelden, breiwerk is rekbaar,dus niet idioot uitrekken, maar met smokkelen kom je jezelf tegen.
lydia wijsbroek
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2012 om 22:43
Hmmm zit er dus wel een beetje naast met mijn theorie??

Ik brei het proeflapje in tricotsteek, dat moet toch?
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2012 om 23:50
Zo lapje gebreid...op 10 cm breedte staan 9 steken
in de lengte 12 steken.
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2012 om 08:37
zoals ik het nu zie zou ik 34 steken opzetten , je begint met 2 recht, 2 averecht en eindigd met 2 recht een veelvoud van 4 + 2 st. en dan de lengte breien. wel op letten dat je de 2 eerste steken en de 2 laatste steken in alle naalden recht breit

In het vervolg het proeflapje altijd in de steken van je patroon breien.
lydia wijsbroek
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2012 om 11:05
Ja je ziet dat het recht/averechtpatroon in de breedte inkrimpt, dus aan een proeflap in tricotsteek heb je niets.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2012 om 11:09
Je maakt een proeflapje, in de steek waarin je je trui of vest gaat maken.

Als het goed is, staat er in je patroon ook zet .. steken op en brei .. toeren, dit is 10 x 10 cm. Afhankelijk wat er dan bij jou uitkomt. Ziet en voelt het er goed uit ? Kloppen de cm's ?
Brei je verder op die nld, of kies je en grotere of kleinere naalddikte. Ook kun je bijv kiezen voor een maat grotere trui, dan je eigenlijk hebt.

Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2012 om 12:47
Bedankt voor jullie hulp.

Ik heb hier een boek over breien, maar de omschrijving snapte ik niet zo goed, daar stond in dat ik het proeflapje in tricot moet breien, vandaar dat ik dat had gedaan.

Maar het proeflapje breien met steken van je patroon klinkt inderdaad veel logischer.

Weer wat geleerd :) Wordt ooit wel een ervaren breister.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2012 om 19:56
Ja hoor, over een klein jaar zit jij hier vragen te beantwoorden. We kijken er al naar uit.

wat rozengeur.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 21:12
Nou magtelt....dat denk ik nog niet hoor :)

Maar euh weer domme vraag.

Als ik nou bij een patroon kijk en ik kijk bij de aanbevollen wol en daar staat bij: aanbevolen naalddikte 3.

En ik heb andere wol maar ook naalddikte 3, kan ik dan gewoon het patroon breien met die wol zonder proeflap breien?

Of moet je altijd proeflap breien als je andere wol gebruikt dan is aanbevolen?
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 21:17
als je poppenkleertjes breit niet zo'n probleem, maar als je een vest of trui aan het breien gaat en je komt halverwege een voor- of rugpand tot de ontdekking dat het te breed of te smal is, moet je uithalen en overnieuw beginnen. je zegt dingen die niet voor herhaling vatbaar zijn als het een ingewikkeld patroon is.

Mijn man gaat dan altijd vroeg naar bed en zegt dan, kzie je morgen wel he, die vlucht de kamer uit.
lydia wijsbroek
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 21:22
Vesten en truien zijn helaas nog lang niet aan de orde..

Blijft nog even bij de poncho's en sjaals enz....

Zelfs wanten lukt nog niet, snap er niks van hoe ik duimen moet breienCry
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2012 om 09:17
Proeflapje zou ik altijd doen (is ook niet mijn hobby !).
Ook al is je wol goed, ik weet ondertussen dat ik strak brei en haak. Dus staat er nld 3, dan moet ik 3,5 pakken !

Dus het wil niet zeggen dat jij op nld 3 hetzelfde breit als het proeflapje !
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2012 om 09:26
Als je de wikkel van je wol aan het proeflapje knoopt, heb je op een gegeven moment een goed overzicht van hoe jij breit en woldiktes. Maar pas op, bij Saskia hebben de lichte tinten een ietsje andere dikte dan de donkere. Dat geeft bij streepjes wel een leuk effect, maar soms kan er een half penmaatje verschil zijn.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns