Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

kreatie van kooppatroon verkopen mag dat?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
hobby4you View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Mei 2012
Locatie: Twenterand
Status: Offline
Points: 1344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hobby4you Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: kreatie van kooppatroon verkopen mag dat?
    Posted: 11 Oktober 2012 om 19:41
Weten jullie dat!
Als ik iets maak van een kooppatroon mag ik dat dan wel verkopen?
Of mag je dat alleen maar weggeven?
 
Hoop dat jullie er meer kaas van gegeten hebben!!Smile
Back to Top
ElleBelle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 30 Maart 2012
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 1475
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ElleBelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 om 19:45
dat kan je best vragen aan degene die het patroon schreef.
Ik geloof niet dat je er winst mee mag maken....


http://pinterest.com/ellejientje/
Back to Top
ElleBelle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 30 Maart 2012
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 1475
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ElleBelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 om 19:45
maar langs de andere kant, als je het niet openbaar maakt, kraait er waarschijnlijk nooit een haan naar ;-)


http://pinterest.com/ellejientje/
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 om 19:51
Als ik een broek van een designer koop bepaal ik ook wat ik er mee doe!
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 om 19:54
Soms staat het ook in het patroon zelf
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
hobby4you View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Mei 2012
Locatie: Twenterand
Status: Offline
Points: 1344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hobby4you Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 om 20:00
Ik zal een zoeken in het patroon!
Back to Top
katelijne View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 April 2010
Status: Offline
Points: 555
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katelijne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 om 23:58
Ik zou zeggen : het patroon niet, de creatie wel.
Een naaister koopt toch ook een patroon, maakt de jurk en vraagt haar prijs voor het naaien ?
Katelijne




kijk regelmatig in de spiegel en behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden
Back to Top
macheri View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 10 Maart 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1972
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer macheri Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 00:22
helemaal met katelijne eens. 

Jij koopt het patroon dan mag je met de creaties die je daarvan maakt zelf weten wat je er mee doet. 
Het lijkt me logisch dat als je zelf iets maakt dat je daar dan zelf ook mee kan doen wat jij wil want  op dat moment is het jou creatie. Als ze niet willen dat andere er wat  mee doen dan moeten ze die patronen niet verkopen en als ze aan de creaties willen verdienen moeten ze die te koop zetten en niet het  patroon. Zolang jij het patroon niet verkoopt is er  naar  mijn weten niks mis de creatie is van jou en niet van hen.


Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 08:29
je kunt je eigen craties verkopen in kleine kring, zolang je er geen winkeltje van maakt en massaproductie kan niemand er wat aan doen.
lydia wijsbroek
Back to Top
hobby4you View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Mei 2012
Locatie: Twenterand
Status: Offline
Points: 1344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hobby4you Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 08:38
ik wil ze in de winkel van mijn man zetten maar dan niet een 100 of zo nee gewoon een paar!
dus dat zou dan wel mogen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 09:53
Doe toch niet zo moeilijk. Het is jouw creatie en jij hebt haar gemaakt. Daar doe je mee wat jij wil. Je bent toch niet fabrieksmatig bezig.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 10:21
sommige ontwerpers zetten dat er dan appart bij, omdat zij dan ook zelf de gemaakte spullen verkopen en als jij ze dan in grote oplage zou maken ben je concurrentie


Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1658
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 10:22
Je hebt auteurs rechten betaald, en je creatie is toch altijd net weer even iets anders. Succes
Back to Top
Vifke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Oktober 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vifke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 10:42
Originally posted by simonevv simonevv wrote:

Je hebt auteurs rechten betaald, en je creatie is toch altijd net weer even iets anders. Succes


Niet altijd, ik zou dat voorbeeld zeker niet proberen met voorbeeld een deken waar een Minnie of Mickey op staat, want gegarandeerd krijg je daar last van.
En zo zijn er nog bekende merken die hun patenten en ontwerpen heel erg verdedigen.
http://pinterest.com/vifke/
http://amigurumibug.blogspot.be/
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Oktober 2011
Status: Offline
Points: 1199
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 10:46
Originally posted by Vifke Vifke wrote:

Originally posted by simonevv simonevv wrote:

Je hebt auteurs rechten betaald, en je creatie is toch altijd net weer even iets anders. Succes


Niet altijd, ik zou dat voorbeeld zeker niet proberen met voorbeeld een deken waar een Minnie of Mickey op staat, want gegarandeerd krijg je daar last van.
En zo zijn er nog bekende merken die hun patenten en ontwerpen heel erg verdedigen.

Dat schoot net ook door mij heen. Ik denk dat het over het algemeen niet veel problemen oplevert en je er niet te moeilijk over moet doen, maar ik zou wel opletten met hele bekende karakters ... 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 11:01
Ik denk dat Nederlandse ontwerpsters het wel op prijs zouden stellen, als je erbij vermeldt dat het hun ontwerp is, zo maak je gratis reclame voor hen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ikkie1202 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 08 Juni 2012
Locatie: Belgie
Status: Offline
Points: 395
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ikkie1202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 11:20
Originally posted by Vifke Vifke wrote:

Originally posted by simonevv simonevv wrote:

Je hebt auteurs rechten betaald, en je creatie is toch altijd net weer even iets anders. Succes


Niet altijd, ik zou dat voorbeeld zeker niet proberen met voorbeeld een deken waar een Minnie of Mickey op staat, want gegarandeerd krijg je daar last van.
En zo zijn er nog bekende merken die hun patenten en ontwerpen heel erg verdedigen.


Het verschil zit hem hier in trademark. Bij trademark (dus alle GROTE bedrijven zoals disney, angry birds etc etc.) mag je niets (na)maken en dat verkopen. Alleen voor eigen gebruik, maar je mag geen winst over hun rug maken. Want dat doe je, je maakt poppetjes, die dankzij hun beroemd zijn, en omdat iedereen ze kent gaan ze ze kopen.

Bij "gewone" patroontjes is het lastiger. Ik heb het al eens opgezocht maar het is een erg grijs gebied. langs de ene kant mag het wel, omdat de copyright op het patroon zelf zit, en wat je maakt heb je zelf gemaakt. En iets wat je zelf maakt mag je verkopen.
Langs de andere kant zit je natuurlijk wel het werk van een ander te gebruiken om hier winst op te maken.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 11:34
Iemand als Christel Krukkert vind het leuk als je haar creatie verkoopt.Zo zijn er gelukkig meer. Zodra je de zelfde kleuren al niet gebruikt en van een dasje een hoedje maakt heb je het al niet meer over hetzelfde patroon. Dus zoals Lida zegt; niet zo/te moeilijk doen. Succes met de verkoop.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 13:44
Hier zijn maar 2 juiste antwoord op:
* Soms staat er in het patroon bij dat je de gemaakte creatie niet mag verkopen, dan mag het gewoon niet. Waarom iemand dat erbij zet, doet niet ter zake. Maar als je er, zoals je zelf zegt, maar een paar maakt en die in de winkel van je man zet (wat voor winkel trouwens, gewoon nieuwsgierigheid?), zou ik me daar niet al te druk om maken.
* Als het er niet bij staat, kun je het gewoon doen, mocht de maker van het patroon moeilijk gaan doen, kun je altijd zeggen dat je dat niet wist.
Copyright op een karakter is trouwens weer een ander verhaal, daar moet je veel meer mee oppassen.

Ik heb het zelf nooit bij de hand gehad. Ik heb wel ooit iemand gehad die graag een knuffel voor haar kind gemaakt wilde hebben (geen betaald patroon), daar heb ik toen een paar euro voor gevraagd om uit de materiaalkosten te komen. Als je zoiets doet, zou ik me helemaal niet druk maken om de vraag of het wel of niet mag.

O ja, en bij eventuele verkoop, is het vermelden van de bron van het patroon wel zo leuk voor de maker.
Back to Top
Mayabees View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Februari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2872
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mayabees Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 om 13:46
Een paar mag denk ik wel. Je mag het vaak niet commercieel verkopen en volgens mij bedoelen ze dan minimaal per 100 toch??

http://pinterest.com/creabeezzz/
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns