Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

een breivraag

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: een breivraag
    Posted: 16 Juli 2013 om 17:42
Ik heb brei voor mijn man een mouwloos vest met een sjaalkraag. Nu zou ik de kanten van de kraag in het midden aanelkaar moeten mazen. Dat lukt dus niet, want het is boordpatroon: 1 recht/1 averecht.
Ik krijg de steken niet precies gelijk op elkaar, het werk verspringt een halve steek. Na vlijtig googelen geen oplossing gevonden. Teneinde raad de 2 zijden tegelijk afgekant. Volgende probleem. Je werk wordt "langer", dwz doordat het in boordpatroon gebreid is rekt het werk tijdens het afkanten. Iemand een tip hoe ik dit kan vemijden?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
J@nke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Oktober 2012
Status: Offline
Points: 1165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer J@nke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 18:03
Misschien de steken opnemen en dan de kraag breien?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 18:24
Kan niet, dan moet ik het halve vest uithalen. De kraag is meteen na de schouders doorgebreid. Dus zoals bij naaien aangeknipt, heel gebruikelijk bij een sjaalkraag.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 19:22
heb je Kitchener breien geprobeerd ??  Drops heeft er een video van .
 
heb je 1 r 1 av afgekant ??
 
Ik roep maar wat hoor
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 19:35
Ja met kichener ben ik begonnen. Maar ik kreeg de steken niet recht op elkaar, het verspringt een halve steek. De uitleg gaat alleen over tricotsteek.
Zo ziet het er dus uit.
En zoals de kraag zgn omgeslagen is.
Of moet ik dit gewoon accepteren en zie je dat puntje niet meer als je het aanhebt?
De benedenkant is de buitenkant van de kraag. Ik heb alle draden nog hangen voor eventuele veranderingen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 19:38
T probleem oplossen kan ik niet, maar is t wel een probleem?
Vind t er niet slecht uitzien hoor!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 19:52
Ik begrijp je wel ,maar ik vind het niet schokkend .
 
 
 
Ik had een oudtante -een schat van een mens - die zou gezegd hebben :als je hard loopt zie je het niet .
Maar zonder gekheid ik denk dat het zich wel voegt bij het dragen . Je zit er nu zo met je neus bovenop .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 20:07
Dank je wel Mutti en Breienmaar, Ik weet ik ben eigenlijk een zeur in die dingen. ik heb ondertussen nog iets gevonden, maar ik geloof niet dat wezenlijk beter is.
Mijn vader had een andere uitdrukking: Een blinde zou wat geven om het te zien! maw, Lida zeur niet zo.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 20:30
Er is ook nog een manier van aan elkaar zetten met een maasnaald maar ik weet niet zo gauw hoe het heet ,maar dat zal wel het zelfde probleem geven als Kitchener breien
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 21:21
Bedoel je dat je de steken niet afkant, maar zó aan elkaar maast? Ik heb dat nooit aangedurfd, maar Lida is vast moediger dan ik, toch Lida?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 21:38
Ja, dan maas je ze aan elkaar. Dat heb ik gedaan, de zgn kitchenerstitch. Gaat best goed. Maar met 1 recht 1 averecht lukt het niet zoals ik zou willen. ik heb verschillende filmpjes gevonden. Daar lukt het, maar ze mazen dezelfde richting aan elkaar. Maar dit is de tegengestelde richting van de steken. Je moet dus bv een V-tje dat rechtop staat gelijk krijgen met een V-tje dat onderste boven staat. ik dacht dat dat wel zou lukken als je bij het begin een halve steek zou weg frommelen, maar mooi niet dus. Ik heb het een keer gedaan met gerstekorrel dan valt het niet op, maar nu zie je de helft van het V-tje bij de averechte steek. Mij stoort dat. Ik heb de draden nog niet afgeknipt. Naai het vest nu in elkaar en dan zie ik wel verder. Jullie krijgen het resultaat wel te zien.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 21:54
Ik ben ook zo hoor, dat het wel gelijk MOET zitten. LOL
Zo zit ik ook altijd te frutsen met kleurwissels enzo in amigurumi's.
 
Breien kan ik wel, maar dit probleem, weet ik eerlijk gezegd ook niet zo.
Zou je dan niet de ene helft *1r, 1 av* hebben moeten breien en de andere helft *1 av, 1 r* ?!?
 
 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2013 om 22:50
Nee dat zou fout geweest zijn. In principe zitten precies de goede steken tegenover elkaar. Dat kun je goed zien op de bovenste foto. Het probleem zit in het boordpatroon. Dat krimpt ahw in elkaar. Ga je iedere steek aan elkaar maken dan rek je eigenlijk de averechrte steek. Ik denk dat dat niet te verhelpen valt. Als ik een sjaalkraag naai heb je dat probleem ook een beetje.  Het stof is nl op die plek schuin geknipt en dat rekt. Dat kun je bij naaiwerk ondervangen doordat je er versteviging en eventueel nog naadband tegen zet, kan het niet meer rekken. Dat kan bij breiwerk ten enen male niet. Dus accepteren maar.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 08:17
Met naaigaren in elkaar zetten in plaats van wol?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 08:33
Magtelt dat ga ik proberen, klinkt goed.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 12:09
Ik naai m'n breiwerk altijd in elkaar met naaigaren of dmc Is een erfenis van m'n moeder .
 
Zij deed het omdat dat makkelijker uithaalde ,je knipte dan niet zo makkelijk in je breiwerk .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 12:17
Ik denk dat ik het probleem heb opgelost. Door de tip van Magtelt. Om het met naaigaren aan elkaar te naaien moest ik de afkantnaald uithalen, omdat ik de 2 zijden samen had afgekant. Ik had geen zin om die steken weer op een naald te zetten en reeg ze zoals kwamen 2 aan 2 op een draad. En zie daar, het zat zoals ik wilde, mooi soepel. Dus draden stevig vastgehecht en klaar.
Ik heb nog overwogen om het nog een keer los te halen en het toch aan elkaar te mazen want ik zag dat de steken ook nu een halve steek versprongen. Toch niet gedaan, het valt zo mooi soepel in elkaar, kan volgens mij alleen maar slechter worden.
Een goede tip Mutti van in elkaar naaien met naaigaren. Vooral de reden vind ik geweldig, ga dat in het vervolg navolgen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 12:19
Geweldig dat het voor elkaar is!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 14:22
Zo ziet het er nu uit.
 
 
Bedankt voor alle meedenken. Nu nog armsgaten afwerken, knopen en klaar. En nu is het veel te warm om aan te trekken
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2013 om 17:26
Mooi hoor !
En je hebt het dan toch lekker op tijd af. Als het weer ineens omslaat, je weet het hier in ons landje maar nooit. Wink
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.566 seconden.
Lang Yarns