Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breipatroon aanpassen lengte

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breipatroon aanpassen lengte
    Posted: 03 Februari 2014 om 09:58

Hoi Allemaal,

Tijdje geleden ben ik begonnen het met breien van een vest. Mijn stekenverhouding bleef maar afwijken, dus ben ik mij gaan houden aan de aangegeven centimeters ipv de aangegeven naalden. Dit gaat goed, tot ik bij de minderingen kom voor de armsgaten. Ik heb de armsgaten gehouden aan de aantal naalden, maar nu is het vest te kort en de armsgaten iets te strak, ik kom zo'n 3 á 4 centimeter te kort..
 
Mijn gedachte nu was dit: Als ik bij het voor- en achterpand twee naalden normaal brei tussen de minderingen, wordt het armsgat automatisch groter (langer). Maar .. Hoe moet het dan met de arm? Pas je dan daar de steken in de breedte aan? En in welke verhouding kan je dit dan het beste doen? En klopt het dan nog met in elkaar zetten?
 
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk is,
Groetjes Lelie
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2014 om 13:40

Was de stekenverhouding in de breedte wel goed? Ik zou de schematekening, als die er is op ware grote uittekenen, uitknippen en op het breiwerk leggen dat al klaar is. Dan kun je mooi zien hoe de stekenminderingen lopen. Opschrijven en nabreien. Zo ook met de mouw. Je hebt immers al gebreid tot aan het armsgat. Heb je er wel aan gedacht dat breiwerk meestal langer wordt met wassen?

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2014 om 14:08
Dit is de schema tekening dan toch? (sorry, ben beginnende qua breien)
 
Nee breedte klopt ook niet. Wat 10x10 moet zijn werd bij mij 8.5x8.5 Maar opzich is dat niet heel erg probleem, het is vooral de lengte.
 
Ja met wassen langer heb ik wel in mijn achterhoofd gehouden, maar de mouwen mogen zeker wel 4 á 5 cm langer. En ik dacht dat wassen misschien zo'n 1 a 2 zou opleveren? Ik weet het ook niet precies, gok maar wat. Maar als ik hem aan heb dan hang ik er zo'n beetje in dus denk wel dat ie echt wat groter gebreid moet worden.
 
Ga het proberen met uittekenen! Dank voor de tip.
Groetjes
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2014 om 14:38
Aha, beginnende breister. Even het proeflapje uitleggen. In het patroon staat een stekenverhouding gegeven en ik doe nu even een gooi (ik heb een bolletje wol voor mijn neus) b.v. 26 steken x 35 naalden = 10x10 cm. Wat je dan doet is een ruime proeflap breien, dus b.v. 40 steken x 50 naalden. Dit doe je zodat je binnen dit geheel een vierkant van 10x10 cm kunt afbakenen en waarbinnen je dan je steken en naalden telt, als de proeflap te klein is ga je er te veel aan trekken en als je aan je breiwerk trekt wordt het lager of smaller afhankelijk van de kant waar je aan trekt. Ook zijn de steken aan de kant altijd krullerig en dus niet geschikt om te meten. Als er een hoog percentage wol in je garen zit moet je je proeflap wassen of stomen voordat je het meet. Ik weet niet wat er precies in het garen zit maar de 1e wasbeurt heeft op wol een groot effect . . . het wordt echt een stuk groter. Een proeflap maken is ook niet mijn favoriete deel van het breien, maar als later het allemaal goed past ga je toch een beetje glimmen.
Het schema geeft een mouwlengte van 60 cm aan, als dat niet afdoende is zorg ik zelf altijd voor extra lengte in het onderste deel van de mouw wat hier staat beschreven als 2-9-32 cm. Dat is wat je bij jezelf zou meten vanaf oksel tot pols, de 60 cm meet je vanaf die bobbel op je schouder tot aan je pols.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns