Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

schuine ajoursteek

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
EvyVB View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EvyVB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: schuine ajoursteek
    Posted: 26 Maart 2014 om 13:44
Hallo, 

Mijn schoonzus heeft me gevraagd een trui voor haar te breien.  Deze is in de schuine ajoursteek. 
Ik heb nog nooit ajour gebreid maar het leek me wel doenbaar. 
Nu raak ik er dus niet aan uit... Kan iemand me helpen? 

het patroon gaat als volgt: 

1° toer: kantst, 2 samen R,* R, omslag, 5 R, 3 samen rechts* R, omslag, 6R, kantsteek
2° toer: alles steken en omslag AV breien
3° toer: kantst, 2 samen R, *omslag, R, omslag, 4 R, 3 samen rechts* omslag, R, omslag, 4 R, 2 samen rechts, kantsteek
4° toer: alle steken en omslagen AV breien
5° toer: kantst, 2 samen R, * 1R, omslag, 1R, omslag, 3R, 3 samen rechts* 1R, omslag,1R, omslag 3R, 2 samen rechts, kantsteek
6° toer: alles averechts
7° toer: kantst, 2 samen R, *2R, omslag, 1R, omslag, 2R, 3 samen rechts* 2R, omslag, 1R, omslag, 2R, 2 samen rechts, kantsteek
8° toer: averechts
9° toer: kantst, 2 samen rechts, *3 R, omslag, 1R, omslag, 1R, 3 samen rechts*, 3 rechts, omslag, 1R, omslag, 1R, 2 samen rechts, kantsteek
10° toer: alles averechts

Deze 10 toeren altijd herhalen...  
Ik kom er niet aan uit.  Ik heb op de duur steken te weining....  of het patroon loopt niet recht. 
Kan iemanand mij helpen? 

Alvast bedankt! 


Back to Top
Vlekje View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 10 Maart 2014
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vlekje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 13:53
Tussen de haakjes moet steeds worden herhaald in een toer he, weet niet of je dat al hebt gedaan?
Zal verder wel kloppen wat er staat

Groeten Ank
Back to Top
EvyVB View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EvyVB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 13:55
Ja dat tussen haakjes moet idd herhaald worden.  Heb ik ook gedaan.  
Ik heb 107 steken opstaan. 
De tweede toer brei ik de eerste omslag enkel en alle volgende dubbel.  Zo kom ik terug op mijn 107 steken uit. 
Als ik dan voor de 2de keer aan het 10 toeren patroon begin, dan schuift het patroon telkens een steek verder op... het ziet er echt niet uit.... 
En ik heb geen flauw idee hoe ik het aan moet pakken.  Staat ook gewoon niks van uitleg bij het patroon Cry
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 14:13
Wat bedoel je met de omslagen dubbel breien? daar zie ik niets van in het patroon staan. Wat ik wel vreemd vind is dat je in toer 1, 3 steken moet samen breien , er echter maar 1 omslag is . Dat zou dus verklaren waarom je de omslagen dubbel breit. In toer 3, 5, 7 en 9 staan 2 omslagen in het te herhalen gedeelte. Tussen de 2 omslagen staat daar telkens een rechte steek. Staat er in naald 1 een fout of heb je het fout overgetikt?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 14:17
Waarom brei je je omslagen dubbel ??? Dat staat er toch niet ??

Er staat dat je in de 2e pen alle steken en omslagen av moet breien .
Het is best mogelijk dat je dan minder steken op je pen hebt ,maar dat moet dan opgelost worden in je volgende pennen .

Kijk anders eens of googel geen uitleg geeft over de schuine ajoursteek of anders een video van drops design
Back to Top
EvyVB View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EvyVB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 14:36
Ik vind niets terug op internet. Vandaar mijn vraag hier.
Ik heb het patroon overgenomen zoals het er staat.
Als ik de omslagen van pen 1 niet dubbel brei dan kom ik er niet. De mindering van steken wordt nergens opgevangen in volgende pennen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 14:48
Ik heb nog eens goed gelezen. Ik denk dat je de steek recht en de omslag na het sterretje binnen het sterretje moet zien. Je krijgt dan 12 herhalingen. Ik zie nl bij alle andere naalden dat er samen 11 steken voor en na de herhalingen zijn. Dan blijven er 96 steken over. Het herhaal gedeelte is steeds 8 steken. Ik denk dat je dat maar eens moet proberen.
Dus even voor alle duidelijkheid. Het sterretje moet achter de omslag en voor de 6 recht staan, bij naald 1. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 16:11
Het klopt net zo goed niet wat ik gezegd heb. Ik heb de steken van toer 1 nog eens opgeteld. Tussen de strerretjes staat: ,* R, omslag, 5 R, 3 samen rechts* Dat zijn samen 9 steken. Dat kan dus niet kloppen, want bij alle andere toeren zijn het 8 steken tussen de sterretjes. Bovendien: als je de begin en eind steken optelt zijn dat er 11. Je hebt in totaal 107 steken, min 11, zijn 96 steken en dat is 12 keer 8 steken. Met 9 steken kom je op het einde niet uit. Nu heb ik er genoeg van, ik ga het proberen.
Wordt vervolgd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 16:21
Bij mij kriebelt het ook, maar ik denk dat ik Lidwina even voor laat gaan. Ajour is over het algemeen  best goed te doen.
Beetje luie breisters werk, hier een omslag daar een omslag. Maar even een vraag zodat we je misschien nog wat beter kunnen helpen
Hoe ben je aan die 107 steken gekomen, stond dat er of stond er dat het een patroon over een veelvoud van x steken + x was ?
Is het een vrij patroon ?
 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 16:57
Ik zit hier ondertussen vlijtig te breien. Ben begonnen bij toer 3, om een overzicht over het patroon te krijgen zonder die onduidelijke toer 1. Nog even en er komt een foto met uitleg.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 17:00
Ik heb even zitten excellen en ik ben het tot dusver met Lidwina eens, toer 1 is de vreemde een(d) in de bijt.
De rest lijkt gewoon goed.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 17:24
Zo ziet het eruit.
Ik ben begonnen bij toer 3 en toen gewoon in de goede volgorde verder. Daarbij kom je tot de ontdekking dat de 3 steken samen steeds boven elkaar komen.
Ik ben er dus van uit gegaan dat het bij toer 1 hetzelfde zou zijn. Heb dus toer 1 als volgt aangepast.
Kantsteek, 2 R samen *1 omslag, 5 R, 1 omslag, 3 R samen* 1 omslag, 5R, 1 omslag, 2 R samen, kantsteek.
De 2 bovenste toeren zijn toer 1 en 2. Ik ben dus geëindigd met de averechte toer.
Volgens mij kan het er zo mee door. Ik weet dus niet hoe de afbeelding bij het patroon eruit ziet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 20:34
Ik heb 2 Phildar steken boeken en ik heb de foto van Lidwina vergeleken met de plaatjes en ik kom daar tegen het
patroontje "ajourslingers" breien over een veelvoud van 8 plus 3 steken met een minimum van 19 steken, de 10 beschreven
naalden herhalen !!!!
De 1e naald luidt als volgt;
1 kantsteek, 2 steken recht samen, * 1 recht, 1 omslag, 5 recht, 2 steken recht samen *, 1 recht, 1 omslag, 6 recht en 1 kantsteek
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 20:35
Ik heb toer 1 nog een keer veranderd. Als volgt: Kantsteek, 2 R samen,* 4 R, omslag, 1 R, omslag, 3 R samen* 4 R, 1 omslag, 1R, 1 omslag, 2 R samen, kantsteek. Het ziet er nu zo uit.
Ik vond de lijnen op deze manier mooier.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 20:38
Ga je de phildar versie ook nog proberen LOL 
Back to Top
Molemieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1909
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Molemieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 21:04
Over een behulpzaam forum gesproken. dames!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 21:06
Alleen....zou je je vragen voortaan in Vragen willen stellen? Nu lijkt het net of je een tip of truc voor ons hebt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2014 om 21:26
De Phildar steek heeft maar 2 samen en deze 3 samen. Ik ga hem echt niet proberen. Het is dat ik een vandaag wat lamlendig was. Verkoudheid of zo iets. Nergens zin in en dit was een mooie afleiding.
Ben benieuwd of we nog iets van de vragenstelster horen. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
EvyVB View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EvyVB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2014 om 08:38
hallo Dames! 

Jawel Dames met een grote D!!!  
Ik ben gisterenavond ook nog eens aan de slag gegaan en ik heb het patroontje ook aangepast.
Ik heb echt te weinig ervaring met dit forum (om niet te zeggen geen), had ik geweten dat er zoveel behulpzame mensen waren die gewoon aan de slag gingen om dit uit te dokteren, dan had ik zeker en vast achter mijn pc gezeten gisterenavond! Maar ik ben samen met een vriendin van me, waar ik iedere maandagavond samen een breiavond mee hou, 3 uur lang op zoek geweest naar hoe het nu moet...  En dit is het resultaat van onze zoektocht...

Ik ben bij pen 3 begonnen en heb dan als 9de naald het motief een steekje opgeschoven... 
dat maakt naald 9 als volgt: 

kantst, 2 R samen,* 4R, omslag, 1R, omslag, 3 R samen*, 4R, omslag, 1R, omslag, 2 samenR, kantsteek. 

En zo komt ie ook goed uit. 
bij deze ben ik ervan overtuigd dat er gewoon een fout in het patroon zat. 

Heel heel heel hartelijk bedankt voor jullie hulp en zoektocht! 
Ik ga vast en zeker in het vervolg, de vragen bij de rubriek vragen stellen. 

Ik ga van start met mijn 3de poging om de trui voor mijn schoonzusje te breien.  En als ie ooit af is, dan horen jullie het zeker! 

Veel breiplezier nog! 
Liefs, 
Evy 
Back to Top
EvyVB View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EvyVB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2014 om 08:43
Nog even alles netjes nagelezen.... 

Het is een patroon uit een Frans boekje, Cheval Blanc.  
Ik kom aan die 107 steken omdat je een moet werken met een patroon van 8+1 steken + 1 kantsteek aan beide kanten. 

Ik ben niet zo bedreven met foto's hierin plaatsen, dus als iemand me dat kan/wil uitleggen, dan doe ik dat wel even voor de geïnteresseerden. 


Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns