Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nieuwe aankopen...

 Reageer Reageer Pagina  <1 4950515253 56>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2020 om 17:58
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik ben het totale aantal nu al totaal kwijt, 2 pakken van 10 is twintig plus 6 . . . :-)


Ik heb in ieder geval een grote Action tas, die uit staat te puilen en waar aldoor bollen uitrollen. Leuk voor de kat.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2020 om 17:59
Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Vandaag garen en vulling gekocht voor knuffels te maken. Ik ben nu dus écht besmet met het knuffel haken virus 😂🤣


Dat kan zomaar gebeuren. Ik heb het met poppenslaapzakjes, poppenrugtasjes en poppenbruidsjurken gehad. Je kunt er niet tegen ingeënt worden, dus maar gewoon breien en haken, dat is het beste.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2020 om 18:36
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Vandaag garen en vulling gekocht voor knuffels te maken. Ik ben nu dus écht besmet met het knuffel haken virus 😂🤣


Dat kan zomaar gebeuren. Ik heb het met poppenslaapzakjes, poppenrugtasjes en poppenbruidsjurken gehad. Je kunt er niet tegen ingeënt worden, dus maar gewoon breien en haken, dat is het beste.

Dan onderga ik het maar gewoon. Gelukkig heb ik geen last van koorts of andere bijverschijnselen
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2020 om 01:12
Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Vandaag garen en vulling gekocht voor knuffels te maken. Ik ben nu dus écht besmet met het knuffel haken virus 😂🤣
Beter met het knuffelhaken virus dan met een griep virus (of dat nieuwe virus)

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2020 om 12:49
Gisteren heb ik een tweede altblokfluit erbij gekocht. Met meerdere fluiten heb je ruimer speeltijd en je hebt wat meer afwisseling in de klank. Een houten blokfluit mag ongeveer 1 uur per dag bespeeld worden. Vandaag ben ik begonnen met het inspelen van de blokfluit.    
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2020 om 14:52
Ik heb totaal geen verstand van blokfluiten ( ik ben toondoof ) ,maar ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent .

Wat ik me afvraag is de warmte of vochtigheid in huis ook belangrijk voor een blokfluit .?

Wij hebben een oude klok ,die reageert nl ook op de warmte ,zodra het stookseizoen aanbreekt is hij vanslag .
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2020 om 16:04
Veel plezier met je nieuwe altblokfluit, Kamilla! Altijd weer leuk om een nieuw instrument te hebben en te proberen hoe de klank is en wat je er uit kunt halen!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2020 om 18:42
Bedankt Mutti & Handwerkjuffie! Smile  Inderdaad ben ik er reuze blij mee. De klank had ik natuurlijk gisteren bij de aankoop al uitgeprobeerd. Totaal heb ik er zo'n stuk of 8 in handen gehad en bespeeld voor ik mijn keus maakte.    

Originally posted by Mutti Mutti wrote:

 Wat ik me afvraag is de warmte of vochtigheid in huis ook belangrijk voor een blokfluit .? 

Het blok van een blokfluit neemt condens op vanuit je adem. De hele fluit wordt van binnen vochtig. Daar is hij voor geschikt. Vandaar dat je de blokfluit regelmatig moet oliën. Soms hoor je dat de klank ineens een beetje hees wordt doordat er teveel condens in de kernspleet blijft hangen. Even doorblazen en je kan weer verder spelen. 

Ik merk wel dat in september als het veel regent en de kachel is nog niet aan, dat ik vaker door moet blazen om het luchtkanaal open te krijgen. Maar "van slag" zoals jouw klok is er niet bij. Dat is wel het geval bij snaarinstrumenten. Wat betreft kou en warmte is het voor de blokfluit beter om de verschillen niet al te groot te laten worden. Niet in de zon of bij de radiator, maar ook niet van de warme kamer buiten de vrieslucht in. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 10:02
Bij ons is de achterdeur (de daagse deur dus) in het winterseizoen van slag . . . de klok loopt al nooit op tijd ...
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2020 om 11:06
Ja Kamilla, daar kan ik over meepraten... Heb geen blokfluit, maar wel een vleugel. Die staat in een aparte kamer, en daar moet de luchtvochtigheid goed op peil worden gehouden, soms ontvochtigen, soms juist weer bevochtigen... Maar het is wel het behoud van je instrument, dus heel belangrijk om er zuinig op te zijn. Maar ik denk dat mensen met liefde voor hun instrument dat er graag voor over hebben...

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2020 om 09:01
Tja, klokken die je moet opwinden, die luisteren nauw. Je moet zelf ook luisteren naar de klok (tik tak tik tak) als je ze opgewonden hebt. 
De 'afstand' tussen tik en tak en tak en tik moet evengroot zijn. 
Goed is:
tik....tak....tik....tak
Fout is
tik.tak.....tik.tak
tik.....tak.tik.....tak
Snap je wat ik bedoel?
In zulk geval moet je de klok wat schuiven tegen de muur. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2020 om 10:28
Voor de juiste tijd heb ik een digitale klok, de tiktak is voor ongeveer en de gezellige tiktak :-) wel heb ik de bellen uitstaan, daar word ik gek van
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2020 om 11:51
Mijn tik tak die je op moet trekken hangt bij mij 50 jaar ,maar het rondje aan de slinger moet je

dus bij het wisselen van de seizoenen een klein eindje verschuiven .

Dan heb ik er nog een die je in de gaten moet houden als er stroomstoring is geweest .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2020 om 00:28
En is de nieuwe altblokfluit al ingespeeld Kamilla? Zoals ik lees is de ene altblokfluit niet de andere. Heeft het dan te maken met de klank die anders eruit komt door de houtsoort?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2020 om 13:31
Ik heb totaal geen verstand van muziek ,ik herken niet eens een melodie .

Kennen jullie meer mensen die zo'n " afwijking " hebben ?

Ik heb er vroeger veel straf voor gehad omdat de juf of meester dachten dat ik het voor de lol deed .

Ik ben niet doof of zo ,eerder het tegenover gestelde ,overgevoelig voor geluid .

Ik begreep ook niet wat je dan moest horen .
Uiteindelijk noemde de kno arts het toondoof .

Met die conclusie was ik wel blij want de straf was over .

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2020 om 19:48
Originally posted by bep bep wrote:

En is de nieuwe altblokfluit al ingespeeld Kamilla? Zoals ik lees is de ene altblokfluit niet de andere. Heeft het dan te maken met de klank die anders eruit komt door de houtsoort?

Het inspelen duurt meestal een aantal weken tot maanden afhankelijk van de hardheid van het hout. De eerste week speel je 10 minuten dagelijks, de tweede week 15 en zo bouw je het per week op tot maximaal een uur. Hoe zachter het houtsoort hoe eerder de blokfluit optimaal klinkt. Bij harde houtsoorten (palissander, grenadil) ontwikkelt de klank zich na maanden nog. Ik ben nu aan de 15 minuten. Big smile Dus ik kan nog vooruit. 

De reden van zorgvuldig inspelen is dat het cederhouten blok* dat zich in de blokfluit bevindt, langzaam aan vocht (condens van je adem) moet leren wennen. Als je direct een uur op een nieuwe blokfluit gaat spelen, heb je kans dat het blok zoveel uitzet door het vocht, dat de kop barst. Dat wil je natuurlijk niet. 

*Het blok van een blokfluit is altijd van cederhout. De rest van de fluit is van andere houtsoorten gemaakt. Bijvoorbeeld esdoorn, peren, pruimen, olijf, buxus, bubinga, rozenhout, palissander, grenadil.

     
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2020 om 19:55
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik heb totaal geen verstand van muziek ,ik herken niet eens een melodie .

Kennen jullie meer mensen die zo'n " afwijking " hebben ?

Ik heb er vroeger veel straf voor gehad omdat de juf of meester dachten dat ik het voor de lol deed .

Ik ben niet doof of zo ,eerder het tegenover gestelde ,overgevoelig voor geluid .

Ik begreep ook niet wat je dan moest horen .
Uiteindelijk noemde de kno arts het toondoof .

Met die conclusie was ik wel blij want de straf was over .


Wat erg om gestraft te worden voor iets waar je niks aan kan doen! Toch kan je met heel veel hulp en begeleiding nog wel iets bereiken op dit punt. Ik heb ooit iemand ontmoet met diagnose "toondoofheid". Zij wilde zelf graag leren zingen. Ze heeft daar therapie en zangles voor genomen. Op mijn aanraden heeft ze een "stemapparaatje" gekocht. Die stel je in op een bepaalde noot, vervolgens probeer je die te zingen. Met een wijzertje kan je zien of je die noot te hoog of te laag zingt. Het heeft bij die persoon geweldig geholpen!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2020 om 14:35
Raadseltje:

Vanmiddag heb ik GLORIA'S gekocht.

Ra-ra, wat zijn dat
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2020 om 15:47
Bij u kan dat alle kanten uitgaan. Een tipvraag? Is het voor de tuin?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2020 om 19:09
Deze tipvraag kan ik bevestigend beantwoorden.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 4950515253 56>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns