Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

rits inkorten jas

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
nathalie47 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2009
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nathalie47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: rits inkorten jas
    Posted: 18 Oktober 2015 om 10:53
Deze rits is langer dan er in zat.
Mijn oplossing en advies van iemand anders was omslaan.
Maar dan krijg ik het niet dicht genaaid zo'n dikke prop en niet netjes.

Ik wil er een stukje afhalen maar hoe moet ik dat vast zetten.
Dat de loper er goed aan blijft zitten.
Niet met een lapje aan de bovenkant daar heb ik geen stof voor.

Graag hulp en misschien dat je het kan laten zien?





Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 11:26
http://www.hoedoe.nl/mode-uiterlijk/kleding/hoe-zet-ik-een-rits

want aan mijn uitleg zou je niet aanuit kunnen denk ik.

Ik zou dus aan de bovenkant er een stuk afknippen, dan nog een paar tanden erafhalen en juist boven de afgehaalde tanden en dik stukske naaien zodat de rits niet verder kan. En dan een stukje erboven omslaan en innaaien
Back to Top
nathalie47 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2009
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nathalie47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 11:55
Ik snap wat je bedoel heb een filmpje gekeken namelijk dat ze het bij een tent rits doen is duidelijk. Maar heb geen bijpassend stukje stof
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 11:58
en waar zou dat bijpassend stukje stof dan moeten komen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 12:31
Als er aan de bovenkant een metalen slotstukje zit doe je het op de volgende manier.
Je haalt met een tangetje heel voorzichtig de sluitstukjes eruit. (Gaat met zo'n tang met spitse punten, hoe hij heet weet ik niet.)
Die stukjes leg je opzij, je hebt ze weer nodig. 
Dan haal je de stukjes van de rits er uit tot je de goed lengte hebt. Heel voorzichtig even dichttrekken om te controleren. Niet de hoog gaan met de loper, hij kan eruit schieten!!!!.
Dan knijp je  de bovenstukjes met de tang weer in de rits. daarna knip je teveel aan stof weg.
Als het een kunststof sluiter is wordt het moeilijker. Maar het gaat wel. Je moet dan boven dwarssteken naaien zodat de loper er niet uit kan schieten.
Zelf neem ik in zo'n geval een rits die iets te kort is. Boven niet helemaal tot boven inzetten en beneden ook ruimte laten. Soms laat ik zelfs beneden alle ruimte open die ik te weinig heb. Heb je meer bewegingsvrijheid met zitten en bukken en staat de rits niet zo onder spanning.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
nathalie47 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2009
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nathalie47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 12:41
Ben zo blij dat er op gereageerd wordt. En iedereen me wilt helpen.
Stukje stof zet je bovenaan de rits. Gmje doet hem onder de rits en er dan over heen vouwen. Dit zet je dan ook tussen de stof vast waar de gehele rits in moet. Dient als een stop.

Gaat om een kunstof rits.
Als je nou zo'n ijzere stop los kan lopen die je er hetzelfde op kan zetten bij de kunstof blokrits is het goed. Maar dat is niet.
Dwars steken. Gaat om een halve rits. Dus hoe moeten de steken dan? Een plaatje ofzo haha.
Sorry hoor maar hoe vast zetten.
Een kortere rits ging niet moet 43 hebben en deze die ik gekocht heb was 45 ze zei gaan met 5cm omhoog.
Soms kan je de teveel rits weg werken maar hier dus niet. Wordt zo lelijk. Krijg de ene kant ook niet dicht genaaid zo dik.
Andere kant is wel gelukt maar ga ik toch ook de rits los halen en inkorten.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 12:46
met mijnen summiere uitleg bedoelde ik hetzelfde als de duidelijke van lidwina.
En je kan het bovenste stukje dat je tussen dat stukje stof wil krijgen toch gewoon naar binnen dubbelvouwen en zo vastzetten?
Back to Top
nathalie47 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2009
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nathalie47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 12:51
Een trensje maken aan de bovenkant. Heb even op die link gedrukt die er gemaakt was.
Maar als een rits aan elkaar blijft zitten in een broek of rits snap ik hoe het moet aan de onderkant. Zigzag op 0 en dan komt er een dikke horizontale streep van draad.
Maar een rits die van elkaar af gaat bij een jas .... Tja dan kan ik me er dus niets bij voorstellen.

Dacht misschien even een plaatje met de oude rits maken en die op papier leggen met getekende instructies erbij? Haha. Je moet toch wat verzinnen met hulp op afstand. En een ander kan moeilijk even het voordoen aan zijn kant.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 13:12
Bij een deelbare rits kun je aan de bovenkant aan beide kanten apart een trens maken. Gewoon heel vaak om het bandje heen naaien zodat de rits er niet overheen kan. Ik zou gekozen hebben voor een rits van 40 cm. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de jas er uit ziet. Met een rits van 40 lijkt mij dat het om een kinder jasje of een kort jasje gaat. 
Ik ben even een blokrits gaan bestuderen. Het zal niet eenvoudig zijn. Want de tandjes zitten er volgens mij min of meer ingesmolten. Ik zou een andere rits gaan kopen. Ik koop ze meestal op de markt en de verkoper zie ik vaker ritsen in korten op de manier die ik beschreven heb.
Ze hebben ook heel vaak losse runners te koop en zetten hem er dan ook voor je in de rits. Van die service heb ik ook al gebruik gemaakt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
nathalie47 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2009
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nathalie47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 13:22
Een andere rits kopen is geen optie meer.
Zitten er allebei in.
En dat was me een werk omdat het om een jas gaat waar de binnenste ritsen (die ook vast gestikt zitten aan de buitenste merkte ik met los halen) ook een vest aan vast kan. Dat vest heeft dezelfde rits als de binnenste ritsen op de jas. Zodat alles op elkaar past en je of de jas, of het vest of de jas met vest erin kan dragen.
Ben al blij dat ik het tot zover voor elkaar heb.
Is de eerste keer dat ik een rits erin zet.
En natuurlijk begin ik niet met iets simpels.
Want ja deze was stuk.
Heb nog even een keer het fimpje gekeken waar de trens in gezet wordt.
Wordt over het stukje rits heen gezet.
Deze rits zit inderdaad erin gesmolten en bij kinderen snel kapot. Zijn 3de jas al namelijk.
Bedankt voor de tip beter iets korter dan te lang in dit geval.had beter geweest inderdaad.
Back to Top
nathalie47 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2009
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nathalie47 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 14:30
Zo aangepast. Heb het stukje van de rits zelf gebruikt als trensje.
De tandjes ervan afgeknipt. Is precies op kleur.
Alles vast gespeld. Alleen vanavond even aan elkaar maken.
Heb nu wel een mega probleem.

De andere kant vind ik er nu maar knullig uit zien
Maar dan moet ik alles helemaal los maken weer.

Bedankt dames.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2015 om 14:46
zo laten. Ofwel blijft het heel goed vast ofwel heeft hij/zij binnen de kortste keren toch weer een kapotte rits. En dan kan je het aanpassen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns