Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag over patroon Hema breiboek

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Annejvd View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 November 2015
Locatie: Utrecht
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annejvd Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraag over patroon Hema breiboek
    Posted: 08 December 2015 om 15:52
Dag allen,

Ik heb al eerder een vraag over dit patroon gesteld op dit forum en ben toen fantastisch verder geholpen door sommigen van jullie :)! Helaas loop ik nu weer even vast dus heb ik maar een nieuwe topic geopend in de hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Allereerst gaat het om een patroon gepubliceerd in het 'the best of hema breiboek' en dan specifiek om het babytruitje van bladzijde 57 met het olifantje.

Met jullie hulp heb ik de orginele beschrijving van het patroon van 56 steken naar 65 steken omgerekend en ben fijn gaan breien in tricotsteek tot een totale lengte van 24.5 centimeter. Nu loopt de beschrijving als volgt:

'Bij een totale hoogte van 24.5 cm het werk verdelen in 15 steken voor iedere schouder de overige 26 steken voor de hals. Voor de hals de middelste 12 steken op een hulpnaald nemen en iedere helft afzonderlijk verder breien. Aan de halszijde nog 1 maal 3, 1 maal 2 en 2 maal 1 steek erbij op de hulpnaald nemen. Hier is een totaal hoogte van ongeveer 26 centimeter bereikt. De steken voor de schouder ineens afkanten. De 2e helft tegengesteld breien.'

(ik heb uitgerekend dat voor dezelfde verhouding met het aantal steken waarmee ik begonnen ben ik 18 steken per schouder en dan 29 steken voor de hals en dan gaat het om de middelste 13)

Dan mijn vragen:

1)  "het werk verdelen" hoe dan? Moet ik dan de eerste 18 en laatste 18 steken afkanten? En kan dat dan in 1 naald? Of moet ik die dan op een stekenhouder zetten ofzo? Ik heb nu 65 steken op een naald staan hoe moet ik beginnen met dit werk te verdelen?

2) Voor die hals heb ik dan meer dan twee naalden nodig? Ik begrijp dat van die hulpnaald wel (als in koop een hulpnaald) maar dat afzonderlijk verder breien? Moet ik dan een tweede set breinaalden halen of denk ik nu weer veel te moeilijk?

3) Wat is tegengesteld breien?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :). Alvast super bedankt.

Groetjes Anne
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2015 om 16:15

Als je geen hulpnaalden hebt (ze lijken op grote veiligheidspelden) dan neem je gewoon een lange draad en daar parkeer je de steken

van links op, terwijl je rechts breit. Op de tweede draad parkeer je de steken van de hals. Je gaat die steken niet afkanten, want daar moet
je later mee verder. Gewoon #ademinademuit en de steken verdelen en veilig stellen voor later.
Je breit b.v. de rechterschouder, zet de steken voor de hals op draad 1 en de steken van de linkerschouder op draad 2.
Terug heb je een deel hals en rechterschouder als ik de beschrijving goed gelezen heb. Even zien, je hebt er 18 plus (29-13)/2 = 26 op de rechternaald.
De rest parkeren en eerst de rechterschouder plus rechter deel van de hals breien.
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2015 om 16:17
Die halssteken dat is een beetje smokkelen, ik zou ze zelf niet afkanten, maar inderdaad ze op de hulpnaald erbij nemen.
Dat links en rechts niet helemaal gelijk is zie je na het breien van de halsboord echt niet.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2015 om 19:08
Je kunt een rondbreinaald als hulpnaald gebruiken, dan kun je aan beide kanten steken parkeren. Als er nog wat steken moeten worden opgenomen voor de halsboord, dan kun je die met een haaknaald tevoorschijn halen en op die rondbreinaald erbij zetten. Of de naaldpunten door zijlusjes steken.

Je hebt geen extra set naalden nodig voor de schouders, je laat de halssteken hangen en pakt een nieuwe bol wol voor de andere schouder. Of je doet hem later, als het zonde is om een nieuwe bol aan te breken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns