Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

To pluis or not to pluis

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: To pluis or not to pluis
    Posted: 15 December 2015 om 10:48
Er staat een hele mooie trui bij creaties en ik herkende het garen meteen als Fenna. Nou woon ik momenteel in een trui van
Fenna, maar ik merk dat het snel heel erg begint te pluizen. Ik merk toch dat meer mensen dit vinden en nou vraag ik me af - is het des Fenna's
of komt het omdat het acryl is. Hoe zit dat precies. Ik hoor ook mensen enthousiast zijn over drops garens en daar zit ook strepend garen
tussen. Dus bij deze roept u maar, wat is een mooi garen dat streept en minder pluist dan Fenna ???
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 11:15
Ik ben op het moment aan het haken met Drops Delight.....maar dat pluist ook.
Eerlijk gezegd stoort het me niet hoor.
Ik haak nooit af!

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 12:21
Volgens mij pluist al het garen .

Het is een n.l vorm van slijtage
Heb je een mengvorm dan zal het ene garen harder slijten dan het andere .Acryl geeft meer bolletjes bij het slijten en wol meer pluizen heb ik ooit geleerd .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 12:50
Eens in het jaar neem ik mijn truien onder handen om ze te ontpluizen. Dan zien ze er weer redelijk uit. Mohair is natuurlijk wel een soort apart. Als je daar alles afhaalt is het effect weg. Truien gebreid met een gewone woldraad trek ik na 5 jaar uit. Dan is de wol zijn overtollige materiaal kwijt. De truien die ik daarvan brei, blijven veel mooier. Maar... mohair is volgens mij niet voor hergebruik geschikt.  
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 13:55
Zelfs bij gekochte truien pluist het bij mij ook vrij vlug.

Ik heb zelfs rolpluizen op mijn rug (van de sjakosj overlangs over mijn schouder te dragen) op een vest die nergens anders pluist, ook niet in de 25cm zone rond de oksel.

Dus ik zou me er niet te veel van aantrekken en gewoon het garen gebruiken en dan de trui dragen totdat ze op de draad versleten is.
Back to Top
By MG View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 3011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer By MG Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 19:17
Ik heb een vest gehaakt met Fenna en die pluist ook, maar ik vind het wel wat hebben.
http://madebymg.
blogspot.nl/


https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bymg/
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 20:14
Ik denk dat dit toch een ander pluizen is dan het pillen wat andere garens vaak doen. Ik zie dit pluizen eigenlijk nooit bij andere acryl garens, alleen bij Fenna tot nu toe. 
Ik heb ook self striping acrys garens van Ice yarns maar dat is niet te vergelijken met Fenna. Fenna heeft een glans over het garen wat andere garens niet hebben. Misschien is het juist die glans erover die gaat pluizen??
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2015 om 16:04
Ik heb nu een heel oud vest aan, ik denk dat het katoen is want het pluist voor geen meter en dan leun ik op mn ellenbogen voor t toetsenbord.
Als ik dat met de Fenna trui doe heb ik het id dat het daar al helemaal dun wordt of zou dat tussen de oren zitten ? Dan kan, maar ik vind dit
echt een heel interessant onderwerp.
Bijvoorbeeld dat Kamilla weet wanneer haar truien 5 jaar zijn en dat ze het dan nog kan ontrafelen en de wol hergebruiken. Zelf heb ik ooit
aan een sok nieuwe tenen gezet, nou nou je kon het in Keulen horen donderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2015 om 16:24
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Bijvoorbeeld dat Kamilla weet wanneer haar truien 5 jaar zijn en dat ze het dan nog kan ontrafelen en de wol hergebruiken. Zelf heb ik ooit aan een sok nieuwe tenen gezet, nou nou je kon het in Keulen horen donderen.

Dat hergebruik kan ik alleen maar aanbevelen omdat de wol daarna jaaaarenlang mooi blijft. Het napluizen van een trui duurt een uur. Het uittrekken van een trui zo'n dikke 3 uur. Er zitten voor mij wel twee voorwaarden aan: 

1-- ik moet de trui zelf gebreid hebben want je kent je eigen maniertjes 
2-- het dichtnaaien van de panden moet met een passende kleur die te onderscheiden is van je breiwerk

Nou heb ik ooit gehoord van een "pullensnijder". Een instrumentje om de bolletjes eraf te kunnen snijden/scheren. Misschien kent iemand dat?





 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2015 om 17:19
Ja .

Ik heb er ooit een gehad maar vond hem waardeloos .

Je kunt ze bij Blokker e.d zaken kopen en ze gaan op een batterij .
Het is een bolle kop met gaatjes . Volgens mij zijn er ook soort kammetjes maar die ken ik niet
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns