Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

recepten

 Reageer Reageer Pagina  123 9>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: recepten
    Posted: 26 Juni 2016 om 15:49
Soms zien we dingen in het onderwerp "menu van de dag" voorbij komen waar we ons geen voorstelling van kunnen maken. Daarom leek het me wel leuk als iemand dit aangeeft om hier het recept daarvan neer te zetten.
Vrijdag bijvoorbeeld aten wij zelfgemaakte pizza met cajunsaus.
Ik zal hieronder het recept daarvan neerzette en ook van de jambalaya die wij vandaag eten.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 15:54
dat vind ik ook plezant se. En koken is ook een hobby voor sommigen onder ons denk ik. En als het een kwelling is zou het wel plezanter kunnen worden als het 'gewoon' is opgeschreven. En als je het klaarmaakt en niemand het kent kan het niet mislukken, alleen kan het zijn dat het niet je smaak is.
Ik ben benieuwd naar de 'patronen' ervan.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 15:59
Cajunsaus.

Benodigdheden:
1 el. bloem
1 teentje knoflook
1 ui
1 tl. cajunkruiden
200 ml. tomatenketchup
100 ml. stroop
scheutje azijn
olijfolie

Bereiden:
Pel en snipper de ui. Pel de knoflook en hak fijn. Verhit een scheut olijfolie en voeg de bloem toe. Laat de bloem garen tot deze bruin is en naar nootjes ruikt. Voeg de ui, knoflook en cajunkruiden toe. Blus af met de azijn. Voeg de tomatenketchup en stroop toe.

Je kan deze saus ook invriezen. Lekker op pizza of voor bij de bbq. Ikzelf gebruik de saus ook voor "cajun hash browns" .
Ook daar zal ik het recept van neerzetten.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:03
Tnx.
Opgeslagen Wink
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:07
cajunkruiden ga ik wel in de winkel vinden, en die stroop is dat gewoon lopende siroop(van candico, die je op pannenkoeken doet) of ahornsiroop(die minder zoet is) of dikkere die je op de boterham smeert van appelen en peren?

Dat is dus handig dat je het nu kan vragen en als het in een boek of op internet staat heb je er het raden naar.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:09
cajun hash browns (4 pers)

Benodigdheden:

2 grote aardappels
1 ui
1 groene paprika
3 stengels bleekselderij
1 tl. cajunkruiden
1 pittige worst
3 eieren

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Rasp de aardappelen met schil. Verhit in een pan een beetje olie en boter en bak de aardappelrasp.
Snijd de paprika en bleekselderij in blokjes. Pel en snipper de ui. Voeg de ui, paprika en bleekselderij bij de aardappelrasp. Snijd de worst in blokjes en voeg toe. Voeg de cajunkruiden toe. Schep alles in een ovenschaal. Breek de eieren boven het gerecht en zet de schaal in de oven voor ca 20 minuten tot de eieren zijn gestold.

Heerlijk met de cajunsaus.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:10
Originally posted by bep bep wrote:

cajunkruiden ga ik wel in de winkel vinden, en die stroop is dat gewoon lopende siroop(van candico, die je op pannenkoeken doet) of ahornsiroop(die minder zoet is) of dikkere die je op de boterham smeert van appelen en peren?

Dat is dus handig dat je het nu kan vragen en als het in een boek of op internet staat heb je er het raden naar.


Ja, die stroop voor op de pannenkoeken gebruik ik ook altijd.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:15
oké bedankt. En het tweede recept is die yambalaja?
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:23
Jambalaya (4 pers.)

Benodigdheden:

100 gr. Bacon
2 stuks kipfilet
1 grote ui
1 groene paprika
1 rode paprika
1 Spaanse peper
2 teentjes knoflook
zout
peper
225 gr. langkorrelige rijst
1 tl. kurkuma
600 ml. kippenbouillon
pikante paprikapoeder

Bereiding:
Snijd de bacon en kip in stukjes. Snipper de ui. Snijd de paprika's in blokjes en de Spaanse peper in ringen.
Smelt wat boten in een wok en knijp er de knoflook in uit. Doe de ham en de kip erbij en voeg naar smaak peper en zout toe. Voeg de ui, paprika en Spaanse peper toe en laat bakken tot de ui glazig is. Doe de rijst en kurkuma erbij en roer alles goed door. Giet de bouillon erbij en schep nogmaals alles goed door. Draai het gas laag als alles goed kookt en laat onder af en toe roeren de rijst gaar worden tot de bouillon is opgenomen door de rijst.

Lekker met een fruitige groene salade en stokbrood.

Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:32
Fruitige groene salade

Benodigdheden:

1 krop ijsberg sla
1 bosje sla uitjes
1/4 komkommer
klein blikje perziken

Dressing:
sap van 1/2 citroen
4 el. olijfolie
1 tl. mosterd
1 tl. honing
peper en zout

Bereiden:

Snijd en was de sla. Snijd de sla uitjes in ringen. Schil de komkommer en snijd in blokjes. Laat de perziken uitlekken en snijd in stukjes of reepjes. Doe alles in een kom en vermeng alles goed.

Voor de dressing:
Vermeng 4 el. olijfolie samen met 4 el. citroensap en de mosterd en honing. Voeg naar smaak peper en zout toe en giet over de sla. Alles goed mengen.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 16:35
aha dit is de yambalaja. Bedankt.

Verandering van spijs doet eten. Letterlijk en figuurlijk
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 17:17
Als je Spaanse peper moet ontpitten heb je altijd dat je daarna nooit in de ogen kan wrijven. Dan heb ik een goede tip hiertegen. Wrijf je vingers in met wat olie. Hierdoor leg je als het ware een bescherm laagje over je vingers. Na het snijden even de handen wassen en je hebt nergens last van.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 19:02
Klinkt goed, die Jambalaya
Die salade ook, trouwens.

Ontpitten van een spaanse peper doe ik zo:
Snijd de peper in de lengte doormidden en rasp dan het zaad en de zaadlijsten er met een theelepeltje uit.
Zaadlijsten zijn ook erg scherp.

En ik doe ook meestal een stuk of zes pepers schoonmaken en fijn snijden en dan in een doosje los invriezen.
Als de peper niet te nat is vriest het niet zo aan elkaar vast.
Zo heb ik altijd een voorraadje gesneden peper en heb ik niet steeds dat gedoe met die gladde olievingers.
Boter helpt ook.

Veel mensen gaan iets drinken of suiker eten als het voedsel te scherp is.
Je kan beter een klontje (echte!)boter of nipje room nemen, het vet breekt    het capsicum, dat is het hete stofje, af.


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 19:06

Provencaalse ovenschotel,
4 personen

400 gr Rundergehakt
1 kleine courgette
4 vleestomaten
2 teentjes knoflook
2 tl chilipoeder
1 el provencaalse kruiden
1 el tomaten puree
1 grote ui
1 pakje room culinair
75 gr geraspte oude kaas
zout en peper naar smaak
2 el (olijf) olie
Oven voorverwarmen op 180 graden


Snijd de courgette in kleine blokjes
Pel en snipper de ui en bak in de olie mooi glazig
Voeg het gehakt toe en bak het rul (dat gaat heel snel met een pureestamper!)
Voeg chilipoeder, zout, peper naar smaak toe en pers de knoflook, bak dit even mee.
Voeg de courgette toe en laat dit zachtjes garen.
Snijd intussen de tomaten in partjes.

Doe het gehakt mengsel in een ovenschaal en roer de tomaat er voorzichtig door.

Nu de saus maken:
Meng de room culinair met de kruiden en de tomaten puree.
Strooi de geraspte kaas over het gehaktmengsel in de ovenschaal en giet daar de saus overheen.

Zet in de oven en laat in 30 minuten het geheel garen en op smaak komen.

Heerlijk met chiabatta, of turks brood en een frisse salade.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2016 om 19:17
Als je ergens uit je eigen bestand met andere opmaak hier wil "plakken" gebeuren er vaak rare dingen met de regelafstand. Geeft niks. Dan hebben we tussen de regels door tenminste gelegenheid om alle ingrediënten bij elkaar te zoeken. Tongue

Zoals hier patronen met creativiteit gewijzigd worden, doe ik dat ook met recepten. Kaas in het eten doet het trouwboekje hier niet overleven.Angry  Soms vervang ik dat door tofu-blokjes of door een omelet in kleine reepjes gesneden toe te voegen. Ook als laatste toegevoegde stukjes avocado doen het goed in een gerecht.

Leuk, courgette! Ze groeien geweldig in de tuin. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2016 om 16:21
Kip Cassatoria

6-8 personen

500-750 gram kipfilet in blokjes
1 pond uien, klein gesneden
2 rode paprika’s in blokjes
6-7 teentjes knoflook, geperst
1 spaans pepertje, zonder zaad en zaadlijsten, fijn gehakt (mag ook weggelaten)
3 blik tomaten – uitlaten lekken, vocht opvangen tomaat in blokjes snijden
bloem
zout
peper
laurierblad
witte wijn of sherry
boter of (olijf)olie

Vleesblokjes bestrooien met peper en zout. Bestrooien met bloem.
Vlees aanbraden in een koekenpan, dan overdoen in een sudderpan.
In dezelfde koekenpan de ui aanbakken en kort de knoflook mee laten bakken (knoflook niet te hard meebakken, anders wordt ze bitter)
Ui / knoflook bij het vlees doen.
Paprika met het pepertje bakken en bij het vlees doen.
Tomaten aanbakken en met die tomaten het aanbaksel in de koekenpan losmaken.
Bij het vlees doen.
Laurierblad en witte wijn bij het vlees doen.
Ca 30 min. Stoven
Het geheel moet lekker papperig worden, als het te droog wordt opgevangen tomatenvocht toevoegen
Proef of zout en peper voldoende is.
Serveer met stokbrood, turks brood of chiabatta.

Drink er de wijn bij die je voor het recept hebt gebruikt.

Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2016 om 20:05
Ik ben niet zo'n kok dus van mij zullen jullie geen recepten ontvangen. Ik ben natuurlijk wel heel blij met jullie recepten!
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2016 om 22:44
Kleverige chocoladepuddinkjes
4 personen

benodigdheden:
125 gr. pure chocolade
125 gr. boter
3 eieren
150 gr. suiker
35 gr. bloem

Bereiden:
Doe de chocolade en boter in een kom en hang deze in een pan met water dat tegen de kook aan is. Laat hierin de chocolade en boter smelten.
Klop in een andere kom de eieren, suiker en bloem tot ze net een beetje gemengd zijn. Klop er geleidelijk het chocolade-botermengsel door. Laat het dan even staan.
Vet 4 ramequins met een inhoud van 2,5 dl.in met boter en bestuif ze met bloem. Tik de overtollige bloem eruit.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Giet het puddingmengsel in de vormen en zet ze 10 tot 12 minuten in de oven tot ze aan de bovenkant iets gebarsten zijn en langs de rand stevig zijn.
Laat even wat afkoelen anders is het echt te heet om te eten. Laat het ook weer niet te lang afkoelen, het is namelijk de bedoeling dat de chocolade van binnen nog vloeibaar is.

Volgens het recept gebruik je dus de ramequins. Dit zijn van die bakjes waar je ook crème brulee in maakt.
Ikzelf gebruik vaak cupcake vormpjes van silicone en dan heb je er al snel een stuk of 6.
Voordeel hiervan is dat je dan het puddinkje uit de vorm kan halen (als het een beetje is afgekoeld) en eventueel met een bolletje roomijs en slagroom kan serveren.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2016 om 14:33
Orak Arik (Indonesië)


4 – 6 pers.
6 tenen knoflook
2 uien
6 eieren
peper
zout
olijfolie
1 bouillon blokje
1 spitskooltje
1 paprika
1 spaans pepertje (mag ook weggelaten)

Snipper de uien grof.
Paprika in blokjes
Spaans pepertje, heel fijn gesneden
Pers de knoflook, of snijd het heel fijn.
Snijd de spitskool in reepjes
Kluts de eieren met wat zout en peper
Verhit wat olie of boter in een pan en giet een dunne laag ei in de pan.
Het eimengsel wordt bol, bak het aan 2 kanten. (Misschien moet je het ei in 2x bakken)
Zet de gebakken omelet apart.

(Ik doe vier eieren loskloppen en dan als een omelet bakken. Dus ene kant zachtjes bakken tot boven ook beetje gestolt is, dan om keren en andere kant bakken.
Is het voor meer personen en gebruik je meer eieren en kan je het omelet  beter  in twee of meer delen bakken)

Verhit olie in een wok (of hapjespan) en fruit daarin de ui met de paprika en de spaanse peper, fruit de knoflook kort mee. (kort, want anders wordt het bitter)
Fruit de spitskool mee.
Verkruimel het groentenbouillonblokje en roer het er door.
(uit de groenten komt genoeg vocht)
Snijd het gebakken ei in stukken van ca 2 X 2 en roer het door het groentemengsel.
Proef even of en nog zout en of peper bij moet. Meestal niet.

Serveer de Orak Arik met (basmati) rijst of met noedels of mie.

Spitskool is heel snel gaar, dus ca 2 minuten roerbakken is genoeg.
Wanneer het ei in de pan gaat verliest de kool snel zijn knapperigheid, dus niet te lang wachten met opdienen als het ei erdoor zit.

Variatie:
Gebruik oosterse roerbakgroenten i.p.v. spitskool.
Of neem 700 gram sperziebonen of peultjes en eventueel champignons.
Ook heel lekker (mijn favoriet) in stukjes ca 2 x 2 gesneden snijboon met twee fijn gesneden uien.
Bij boontjes doe ik de boontjes eerst roerbakken en pas daarna de ui en knoflook erbij.
Bij de variaties iets langer roerbakken, groenten mag knapperig blijven.
Als je niet van wat pittiger houdt kan je het rood pepertje weglaten.
Zaad en zaadlijsten uit het pepertje halen als niet van heel pittig houdt.

De groenten snijden en het ei bakken doe ik van te voren.
Dan hoef je alleen nog te roerbakken en rijst of noedels te koken.

Edit: 3--7--2016
Onduidelijkheid over het ei gebruik aangepast. Wink
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2016 om 14:52
Het ziet er reuze smakelijk uit. Al lezende is me niet duidelijk wat er met het overgebleven deel van het nog niet gebakken ei gaat gebeuren. Er is een dunne laag ei in de pan aan 2 kanten gebakken. En de rest? Het kan zijn dat ik het verkeerd lees. 

Je kan natuurlijk eindeloos variëren met restjes en met seizoensgroente uit de tuin. Leuk!  



 
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns