Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

recepten

 Reageer Reageer Pagina  <1 34567 9>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2016 om 10:25
Ja Bep had ik beter kunnen doen haha. Nee, heb het brouwsel gemaakt, terwijl ik boven de pan stond hielp het niet. Heb een glas vol gedronken en was weer aan de sjees. (Maar, afgelopen nacht wel wat beter geslapen.) Denk dat ik steeds maar een lepel van dat spul moet nemen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2016 om 19:45
als ik zo'n valling heb slaap ik met een sjaal rond mijn nek. En dan hoest ik al een stuk minder en kunnen de buren en mijn man slapen.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2016 om 14:42
Het hoesten is gelukkig al een stuk minder. Ik ging 's nachts maar vaak een tijd naar beneden, dan kon de familie rustig slapen. maar ja dan ben je wel doodmoe. Dan ging ik om half 7 maar weer naar boven, ging mijn man het bed maar uit dan kon ik wat proberen te slapen, tussen al dat hoesten door.

Maar, gelukkig al een stuk beter dus, wordt nog wel af en toe wakker maar val toch wel weer in slaap.

Weet je wat ik nu gebruik?
Heb wat laurierdrop in een shaker gedaan, daar een beetje water bij en shaken maar. Dan schep ik het schuim eruit en lepel dat op. Af en toe doe ik er weer wat water bij. Het helpt, een héél klein beetje maar.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2016 om 21:12
wat ook kan helpen tegen hoesten is vicks onder de voeten smeren en lekker warme sokken er over heen doen. Doen we altijd bij de kids en hoor ze dan de hele nacht niet hoesten. Beterschap en lekker rustig aan doen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2016 om 22:42
Hier zit ik aan een gemberworteldrankje met citroen en honing in de hoop de ergste hoestbuien eruit te krijgen. Ben ondertussen ook naar de dokter gesommeerd (voor een hoestje ja... vond ik zelf ook belachelijk, maar om onder het gezeik hier thuis uit te komen maar gegaan.. heb nu ook codeïnetabletten... ben alleen niet zo van de pilletjes)
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2016 om 23:11
ik loop ook al te snotteren
heb twee dagen keelpijn gehad maar dat is nu gelukkig weg
hoop dat dat ook zo blijft
nu dat snotteren nog weg en dan ben ik wel weer de oude
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2016 om 23:14
Originally posted by petraco petraco wrote:

wat ook kan helpen tegen hoesten is vicks onder de voeten smeren en lekker warme sokken er over heen doen. Doen we altijd bij de kids en hoor ze dan de hele nacht niet hoesten. Beterschap en lekker rustig aan doen.


lijkt me wel een oplossing heb ik nog nooit gehoord
dat zit in een potje en dat lijkt op vaseline? heb ik dat goed?

hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2016 om 23:16
Beterschap allemaal Niania en C4th! 

Toen ik in april niet meer van mijn hoestbuien afkwam en het teveel nachtrust ging kosten, kreeg ik ook codeïne. Natuurlijk wil je het het liefste niet maar dit leek toch echt een noodgeval. Er is een Melrosum hoestsiroop van Natterman waar codeïne in verwerkt is. Misschien is dat nog een optie. Zodra het bij mij zou willen beginnen, wil ik zo'n flesje eens proberen.   
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2016 om 10:40
vicks onder de voeten heb ik nog nooit gehoord. Wel op de borst en de rug en dan afdekken met watten (deden mijn grootmoeder en mijn moeder altijd bij ons als we klein waren)
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2016 om 10:48
Hier is het gelukkig al bijna voorbij, na 2 weken dag en nacht hoesten 's nachts nog maar 2x wakker geweest door een hoestbui. Wat een verademing zeg.

Heb dus van alles al geprobeerd. Vroeger hielp kippebouillon goed, maar dat hielp deze keer ook niet.

Dames die nog zulke enorme hoestbuien hebben, sterkte. Het gaat over, maar helaas niet zo snel.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2016 om 20:38
Originally posted by niania niania wrote:

Originally posted by petraco petraco wrote:

wat ook kan helpen tegen hoesten is vicks onder de voeten smeren en lekker warme sokken er over heen doen. Doen we altijd bij de kids en hoor ze dan de hele nacht niet hoesten. Beterschap en lekker rustig aan doen.


lijkt me wel een oplossing heb ik nog nooit gehoord
dat zit in een potje en dat lijkt op vaseline? heb ik dat goed?

hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Niania, zit inderdaad in een meestal glazen potje, ook te krijgen bij kruidvat. Lijkt inderdaad op vaseline maar ruikt lekker fris en sterk.

We hebben dit zelf gevonden op met googlenen toen onze kids maar bleven hoesten. En uit geprobeerd. Hielp hier goed. In de voeten wordt altijd alles als eerste opgenomen door het lichaam dus snel verspreid. Ook de pedicure heeft ons dit al eens verteld.
Proberen waard kan ook geen kwaad.
Succes en beterschap
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2016 om 20:39
Originally posted by bep bep wrote:

vicks onder de voeten heb ik nog nooit gehoord. Wel op de borst en de rug en dan afdekken met watten (deden mijn grootmoeder en mijn moeder altijd bij ons als we klein waren)

Bep, dit is ook van vroeger. Gevonden op google en uitgeprobeerd hier hielp het. Als ze beginnen met hoesten gaan we dit meteen toepassen en de kids vragen er zelfs om.
De voeten neemt altijd alles als eerste op.
Proberen kan altijd kan geen kwaad en ruikt lekker fris.
Succes en beterschap
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2016 om 21:11
ga het morgen meteen kopen

dank je wel voor de tip
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2016 om 21:21
Originally posted by niania niania wrote:

ga het morgen meteen kopen

dank je wel voor de tip

graag gedaan en hoop dat het je net zo helpt als de kids.
beterschap
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2017 om 14:58
Recept aspergesalade
Nodig voor 2 personen

500 gr. asperges
zout
1 ei
2 eetl. slasaus
2 eetl. zure room
azijn
½ eetl. tomatenketchup
peper

Schil de asperges en snijd een stukje van de houtige onderkant.
Kook de asperges in water met zout 5 minuten en laat ze in het kookwater afkoelen.
Kook het ei hard, pel en hak het klein.
Maak van de slasaus, de zure room, wat azijn, de tomatenketchup, het ei en wat peper een saus.
Snijd de afgekoelde asperges in stukken en meng door de saus.

Lekker met gekookte aardappelen en een bieflapje
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2017 om 18:42
dat wilt lukken ik heb hier nog wat asperges liggen. Dankjewel voor het saladereceptje.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2017 om 11:35
Wat leuk om de asperges eens onder aandacht te brengen. Een zeer reinigende groente in het voorjaar. Wij eten ze in dit seizoen ongeveer 2 keer per week. Alleen alle zure ingrediënten die jij bij de salade vermeld hebt, overleven mijn trouwboekje niet. LOL Vandaar dat ik de asperges gekookt als warme groente eet en daar wel een ei bij klaarmaak. Je kan er zowel een aardappel- als rijstgerecht bij maken. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2017 om 10:34

Noten abrikozen brood zonder gist.

 ca 15 sneetjes

 

250 gr studentenhaver

300 gr volkorenmeel

200 gr bloem

2 tl baksoda

1 tl zout

400-500 ml karnemelk

150 gr gedroogde abrikozen in reepjes.

 

Haal de rozijnen uit de studentenhaver en hak de noten grof.

Meng in een kom de bloem met het volkorenmeel, de baksoda en het zout.

Voeg 400 ml karnemelk toe en meng het met deeghaken tot een egaal deeg.

Voeg de gehakte noten, rozijnen en de abrikozen toe en kneed alles met de hand goed door.

Als het deeg te droog is kan er nog wat karnemelk bijgevoegd worden.

 

Vorm van het deeg een brood en doe dat in de ingevette bakvorm druk het deeg goed in de hoekjes aan.

Snij de bovenkant met een scherp mesje in.

Zet de bakvorm in het midden van een niet voorverwarmde oven op 175 graden.

Bak het brood in 50-55 minuten gaar.

Schud het brood uit de vorm en laat afkoelen.

Lekker als het nog lauwwarm is en met roomboter is het een tractatie.

 

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 14:58
Recept | Thaise curry met garnalen en mango (3-4 personen)

250 gram garnalen (liefst vers, maar uit diepvries kan ook)
2 kopjes pandanrijst
kokosnoot olie
400 gram creamy kokosnootmelk
2 teentjes knoflook, uitgeperst
1 kleine ui, gesnipperd
half zakje peen julienne
rode paprika, in grove stukken
150 ml water
1 groente bouillonblokje
1-2 eetlepels rode curry pasta
1 mango, in blokjes
scheutje vissaus (optioneel)
zout en rode pepervlokken, naar smaak
2 limoenen (1 uitgeknepen voor het sap, de ander in partjes)
Werkwijze

Begin met het koken van de rijst.Verhit vervolgens wat kokosnoot olie in een wok en voeg hier de gesnipperde ui aan toe. Als de ui glazig is geworden, voeg je de knoflook en de rode curry toe, dit fruit je zo’n 2 minuutjes. Begin met 1 eetlepel rode curry, en proef. Als het voor jou wat pittiger en kruidiger mag, voeg dan nogmaals 1 eetlepel rode curry toe. Voeg daarna de groente toe (paprika, wortel) en wok dit zo’n 2 minuten. Voeg daarna het water, het bouillonblokje en de kokosnootmelk toe en breng het geheel op smaak met een scheutje vissaus, limoensap en wat zout en rode pepervlokken. Mocht de saus niet goed indikken, maak dan gebruik van maizena om de saus wat steviger en romiger te maken.

Wok als laatste in een andere pan de garnalen in wat kokosnoot olie tot ze mooi roze, knapperig en stevig zijn. Voeg ze toe aan je curry en voeg ook meteen de blokjes mango toe. Laat het geheel nu zo’n 5 minuten sudderen. Serveer met pandanrijst, limoen partjes en een flinke bos koriander.

Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 15:07
maaltijdsalade met kip

Ingrediënten

1 zakje gemengde sla
1/2 komkommer
1 paprika
2 stukken biologische kipfilet
2 takjes rozemarijn
6-8 plakjes parmaham of serranoham
1 teentje knoflook
1 theelepel paprikapoeder
Zout en peper

Ingrediënten voor de dressing

1,5 eetlepel zonnebloemolie of olijfolie
1 eetlepel mayonaise
1,5 eetlepel yoghurt
1 theelepel honing
1 theelepel Dijon mosterd
Zout en peper

Stap 1

Maak de kipfilet schoon. Leg vervolgens een vel bakpapier op je keukenblad. Leg daarop 3 tot 4 plakjes parmaham per kipfilet. Haal de blaadjes van de rozemarijn takjes en snij deze wat kleiner. Snij tevens de knoflook. Verdeel de rozemarijn en knoflook over de parmaham. Leg vervolgens de kipfilet op de parmaham. Strooi daaroverheen nog wat paprikapoeder en wat zout en peper. Wikkel vervolgens de parmaham om de kipfilet heen. Vouw het vel bakpapier over de kipfilet heen en sla met een koekenpan de kipfilet wat platter. Dit heeft 2 voordelen. De kipfilet is gelijker qua dikte en de parmaham blijft goed zitten.

Stap 2

Zet vervolgens een pan op het vuur om de kipfilet te bakken. Maak intussen ook de salade klaar wat fijn gesneden paprika en wat stukjes komkommer. Natuurlijk kun je hier je eigen draai aan geven. Intussen is de kipfilet waarschijnlijk ook al bijna klaar.

Stap 3

Tijd om de dressing te maken. Doe alle ingrediënten (olie, yoghurt, mayonaise, mosterd, honing en wat zout en peper) in een bakje en meng deze door elkaar. Dat is alles.

Stap 4

Tijd om op te scheppen en te genieten van een goede maaltijd.





Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns