Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

recepten

 Reageer Reageer Pagina  <1 56789>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 20:29
In Nederland hebben ze het zelfs bij de Aldi . . . je kunt het ook goegelen, dan krijg je een goed idee. Het heeft nog de vorm van een kipfilet,
maar is dan juist dik gesneden (halve cm plakken). Ik doe dit ook graag in een salade.
Een beetje een guilty pleasure vind ik het.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2018 om 13:03
Het recept voor stroganoffsaus

Ingrediënten voor 2 personen
•2 biefstukken à 150 – 200 gram (kogel of ossenhaas van de slager!)
•Bakje champignons, schoongeborsteld en in plakjes gesneden
•1 rode en 1 groene paprika, in repen of blokjes gesneden
•2 grote uien, in halve ringen gesneden
•2 tenen knoflook, fijngehakt
•Klein blikje tomatenpuree
•1/2 runderbouillonblokje
•Worcestersaus
•Tabasco
•125 ml slagroom
•1 flinke tl paprikapoeder
•Snufje chilipoeder
•Wodka
•Zout en peper

Bereiding
Verwarm wat boter of olie in een koekenpan en fruit hierin op laag vuur de ui en paprikapoeder tot de ui zacht is. Zet het vuur iets hoger en voeg de paprika’s en champignons toe. Pers het teentje knoflook erboven uit en fruit ook even mee.
De champignons laten veel vocht los en dit is nodig om de groenten verder in gaar te stoven. Doe de deksel op de pan en laat op een laag vuur alle groenten zacht smoren. Wanneer de groenten zacht zijn blus je ze af met een flinke scheut wodka en laat heel even inkoken.

Voeg dan de tomatenpuree en het halve bouillonblokje toe en bak even kort mee. Breng de saus verder op smaak met de overige ingrediënten en voeg eventueel nog een scheutje water toe. Op het laatste moment kan de slagroom erbij. Warm alles goed door.

Je kan dit eten met: pasta, rijst, biefstuk met friet enz. enz.
Het is maar net wat je zelf lekker vindt.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2018 om 13:56

Dessert van rababer met aardbeien.

1 pond rababer

1 pond aardbeien

100 gram suiker

eventueel een zakje vanillesuiker, maar dat hoeft niet.

ca 2 dl water (of iets meer)

 

Snijd een stukje van de boven- en onderkant van de rababer.

Was de stengels.

Snijd de stengels in ca 2 cm lange stukjes

 

Was en ontkroon de aardbeien.

Snijd de aardbeien in kwarten.

 

Kook de rababer 10 minuten in het water.

Voeg de aardbeien en de suiker toe.

Kook nog ca 3-5 minuten

( het is lekker als de aardbeien niet helemaal stuk gekookt zijn.

Roer door en laat afkoelen.

Op kamertemperatuur is het t lekkerst.

 

Je kan het combineren met yoghurt, vla of roomijs.

Maar gewoon zo is het ook heel lekker.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2018 om 17:44
Ik kook rabarber nooit, ik zet het op met water en suiker en zodra het water kookt, zet ik het gas uit. Dan gaart het vanzelf en koelt het af met de deksel op de pan. Je zou er dan meteen de aardbeien door kunnen roeren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2018 om 18:37
Suiker voeg ik pas na het koken van de rabarber toe, want dan heb je er veel minder van nodig. Misschien dus nog een tip voor degenen die ook wat minder suiker willen gebruiken?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2018 om 10:32
Ik doe meestal weinig suiker en als het te zuur is, wat zoetjes. Als er teveel water bij zit, giet ik dat af in een glas en laat het afkoelen, lekker zomers drankje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2019 om 09:29
Wisten jullie dat je bietenbladeren evengoed kan eten? Meestal gooien we het loof weg in de groenbak of op de komposthoop. Maar degenen die vertrouwd zijn met het eten van "snijbiet" zullen begrijpen dat de bladeren van de rode bieten op dezelfde manier klaargemaakt kunnen worden.

Haal de mooiste bladeren eraf. De stelen en de te dikke binnennerven verwijderen. Klaarmaken als spinazie. Aangevuld met een roerbakpannetje ui, peper, courgette, tomaat en andere groenten die je op voorraad hebt. Heerlijk bij rijst.   
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2019 om 09:38
Ja, die zijn erg lekker - misschien nog wel lekkerder dan snijbiet. Ik gooi de nerven en stelen trouwens niet weg, ik snij het klein en bak het.
Kan ik hier dan ook ongegeneerd een knoflook vraag stellen of een opmerking. Ik pers de knoflook meestal en schraap langs de pers
de knoflook meteen de pan in . . . nou lees ik dus gisteren dat je dan alleen de smaakmaker overhoudt Shocked en dat de goede stofjes
niet ontstaan. Ze adviseren, persen, 10 minuten rusten (aanmaak goede stofjes) en dan pas bakken.
Heeft iemand dit eerder gehoord of doet een van jullie dit zo ?
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2019 om 09:40
In het verlengde hiervan las ik dus ook dat de Russen knoflook als penicilline gebruiken.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2019 om 23:04
Dat van die bietenstelen snijden en bakken, zal ik eens proberen! Lijkt me een gezond idee.

Knoflook rasp of pers ik nooit. Ik snij het in grove stukken en dan gaat het de pan in. De tijd tussen het snijden en verwerken zou per ongeluk best wel eens 10 minuten kunnen zijn. Maar ik had daar nog nooit van gehoord. Knoflook heeft altijd een belangrijke plaats ingenomen in de volksgeneeskunst.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 September 2019 om 21:16
Het loof van knollekes° draai ik ook altijd in de stoemp*.


° = radijsjes
* = aardappelpuree


Telt geraspte knoflook die ge invriest ook als 10 minuten ? Ik had het in ieder geval nog niet gehoord. En dan lopen er toch veel heel zwaar zieke mensen rond als die knoflook als penicilline wordt gebruikt. Bij sommige komt de geur gewoon door de huid.


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2019 om 09:36
Dat zijn denk ik mensen, die knoflookpillen slikken - het is namelijk heel gezond maar ja . . .
Ik heb het ook zelf in de tuin, maar ik heb nooit genoeg voor een heel jaar. Gelukkig zijn uien, sjolotten en prei ook heel gezond LOL
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2019 om 15:10
Ik dacht juist dat bij die knoflookpillen de geur er was uitgehaald. Dat ze alle goede stoffen van de knof gebruiken maar de 'look' eruit hebben gelaten.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2019 om 16:20
Wij gebruiken de knoflookpillen om in de molshopen te stoppen .

Zelf hebben we geen last van mollen maar in het sportveld zitten ze wel ,en als je daar dan instapt kan je een lelijke blessure oplopen .

Er moet dus nog knoflooklucht aan die pillen zitten .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2019 om 19:08
Ik deed het ook, om de mol te verjagen, later heb je dan knoflook in de tuin staan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2019 om 20:57
Ik heb knoflookpillen gegoogeld en ge gaat mij niet geloven maar de reuk komt niet langs de mond maar wordt uitgezweet en dat verklaart natuurlijk heel veel.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2019 om 07:52
Dat wist ik, ik heb lange tijd in de Amsterdamse trams gereisd. Op de spitsuren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mei 2020 om 15:52
Koolhydraatarm knoflookbrood

Ingrediënten
Brood

115 gram geraspte mozzarella
20 gram Philadelphia naturel
55 gram amandelmeel
1 ei
1 theelepel bakpoeder
Snufje zout

Topping

25gram mozzarella geraspt
20gram roomboter
1-2 teentjes knoflook
Handjevol peterselie

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Doe de geraspte mozzarella en Philadelphia in een magnetron bestendige kom en zet de kom 30 seconden in de magnetron.
Haal de kom uit de magnetron, roer even met een spatel en zet nogmaals 20 seconden in de magnetron, zodat alles goed gesmolten is.
Voeg vervolgens de amandelmeel, zout en bakpoeder toe en meng alles goed door elkaar.
Voeg het ei toe en kneed met de handen goed door het deeg. Leg hetzelfde deeg nu tussen 2 vellen bakpapier en rol het deeg uit tot de gewenste grootte en dikte.

Topping

Smelt in een pannetje de roomboter. Snijd de peterselie fijn.
Mengen de roomboter met de peterselie, mozzarella en knoflook.
Schep de topping met een lepel op het deeg en strijk uit.
Als je wil kan je nog wat extra mozzarella over het deeg strooien
Bak het brood 13-15 minuten in de oven
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2020 om 10:43
Denk je, kun je de magnetronstap ook overslaan en komt het dan ook goed ? Het gaat ten slotte nog in de oven.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2020 om 11:18
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Denk je, kun je de magnetronstap ook overslaan en komt het dan ook goed ? Het gaat ten slotte nog in de oven.


Ik heb het in een pannetje op het fornuis laten smelten. Wij hebben namelijk geen magnetron.
Je kan de eerste stap niet overslaan. De kaas én roomkaas moeten gesmolten zijn anders kan het meel niet toegevoegd worden.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 56789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns