Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kan iemand mij vertellen hoe ik het moet breien?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Kan iemand mij vertellen hoe ik het moet breien?
    Posted: 04 September 2016 om 16:58
Ik ben aan het breien maar kom er niet uit

Ik heb 37 steken op de naald staan en moet dan de volgende naald breien

35 ribbels,keer 33rib keer, 31 rib keer, 29 rib keer, 27rib, keer,25rib, keerribbels tot het eind

Hoe moet ik de ribbels breien?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik het moet doen

Alvast bedankt voor het lezen
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 17:55
Tja Niania....
Ik heb me ooit eens  vergist en ik dacht dat ik toch wel een ervaren breister was/ben.

Ik ging (en ga) er van uit dat een ribbbel alle naalden recht, dus heen en teruggaande naald recht,
Dan krijg je een ribbel in de breedte van het werk.

In dat patroon waar ik mij had vergist bedoelde ze met ribbel één steek recht, één steek averecht.
Wat ik ken als boordteek 1
Bij éen steek recht, éen steek averecht krijg je een soort van ribbel in de lengte.








Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 17:55
Ribbels is alle steken recht zowel in de heengaande als in de teruggaande pen . Je breit dus 35 steken recht en dan keer je en je breit weer recht .

Ik weet niet wat het moet worden ,maar zoals het er staat brei je dan 33 steken dan houd je er dus twee over . Staat er nergens dat je de teruggaande pen helemaal moet breien en vervolgens 33 steken enz enz .
In ieder geval is ribbels breien alle pennen recht .

Als het nog niet duidelijk is roep je maar weer
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 18:03
Nee ik ben het met laotse eens dat het 1 recht en 1 averecht is
Maar ik kom elke keer verkeerd uit

Ik moet er denk maar een nachtje over slapen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 18:33
Als het 1 recht 1 av is zit je met een oneven stekenaantal . Je eindigt dan met 1 recht na 35 steken . Je moet dan weer met 1 av beginnen als ik het goed begrijp .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 18:36


Ik heb 37 steken op de naald staan en moet dan de volgende naald breien
35 ribbels,keer 33rib keer, 31 rib keer, 29 rib keer, 27rib, keer,25rib, keerribbels tot het eind.


En moet je dan de andere steken tricotsteek breien?
Of ben je giganties aan het minderen, omdat he steeds 2 steken minder hebt.

Zoals jij het nu omschrijft, Niania denk ik dat je een soort van driehoekribbels in je verder glad breiwerk krijgt.
Met glad bedoel ik dus tricotsteek, één naald recht, één nald averecht.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 19:28
Ik ben aan het minderen voor een vleugel van een vogeltje
Ik ga kijken of ik een scan kan maken zodat je het kunt zien
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 20:20
Oh, dan begrijp ik die minderingen wel hoor!
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 20:32
ribbelsteek is inderdaad normaal gezien alle steken altijd rechts breien.
1 r 1 av is een boordsteek.

en je moet gewoon 35 rechtse breien, keren, 33 rechtse, keren, 31 rechtse, enz. En moet je als het af is het niet dubbelvouwen?
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 20:35
ja bep maar in dit patroon is het echt dat je 1 recht en 1 averecht moet breien dat weet ik zeker
ik zie het op het plaatje
en ik heb het al een keer eerder gedaan in het vogeltje de pimpelmees
maar ik ben vergeten hoe ik het nu moet doen

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 20:44
als het echt die boordsteek is dan is het dus 1 recht; 1 averecht tot het einde (37 st.)
je keert en breit de steken zoals ze zich voordoen, dus als je een averecht ziet dan brei je averecht, zie je een rechtse dan brei je een rechtse, totdat je 35 steken hebt gebreid. Je keert weer en breit weer een averechte als je een averechte ziet, en een rechte als je een rechte ziet tot je er 33 hebt gebreid en zo doe je voort.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 21:25
Ik heb het plaatje gezien.
Deze ribbel is inderdaad de boorsteek 1.
Je breid dus  1 recht, 1 averecht, de boordsteek. Dat noemen ze hier de ribbel, omdat het duidelijk als ribbel te zien is op de foto.

Als ik het goed bekijk en begrijp, laat je de geminderde steken rusten en aan het eind werk je ze af met een gehaakt picootje?

Daarna dubbel vouwen en langs de picootjes vast naaien.

Het wordt een SCHATTIG vogeltje!!


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 21:26
Ik hoop dat ik het duideljke heb uitgelegd.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 21:47
ja dank je wel
veel plezier in Drenthe

heel erg bedankt


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 22:12
Het vogeltje.

Dan snappen bep en Mutti het ook beter

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2016 om 22:53
Wat is dat een prachtig vogeltje! Toch is het wel verwarrend dat er met "ribbel" verschillende dingen bedoeld kunnen worden. Ik kende ook alleen de volledig recht gebreide toeren zoals Mutti als eerste beschreef. Inderdaad zien de vleugeltjes eruit als "ribbels". 
Back to Top
thian View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Augustus 2016
Status: Offline
Points: 830
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer thian Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2016 om 00:52
heel leuk bedacht door de maker
je moet er even op komen
echt schattig

Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2016 om 09:29
Fijn zo'n uitleg maar ik heb altijd geleerd dat ribbelsteek de heen- en teruggaande naald recht breien is en boordsteek is 1 recht/1 averecht. De maker had dit wel even duidelijker kunnen aangeven maar het is een mooi vogeltje!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2016 om 10:45
Het is een heel mooi vogeltje en je ziet hoeveel een plaatje doet .

Het lijkt wel of je de steken die je laat rusten aan het eind veertjes moeten vormen
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2016 om 12:49
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Het is een heel mooi vogeltje en je ziet hoeveel een plaatje doet .

Het lijkt wel of je de steken die je laat rusten aan het eind veertjes moeten vormen


de veertjes die moet je zelf nog breien door een pico randje te breien
dat is voor mij nog een gekken werk
daar ga ik me later een keer aan wagen
ik doe nu bij dit vogeltje een pico randje haken
staat ook heel er mooi

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns